נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון נעל את הכנס השנתי של הפדרל ריזרב בג'קסון הול והזהיר מפני גידול ביחס חוב-תוצר

הכנס התמקד ב"אתגרים בניהול מדיניות מוניטרית כעשור לאחר המשבר הפיננסי", ולקחו בו חלק נגידי הבנקים המרכזיים המובילים בעולם וראשי המערכת הפיננסית • נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמר כי הבנקים המרכזיים "צריכים לקחת בחשבון את המצב המחזורי של הכלכלה ולנסות לנתק את ההיזון החוזר בין התחזיות הכלכליות לבין הציפיות בשוק" • ירון יהיה אורח "ועידת הנגידים" של "גלובס" ביום ראשון הבא, 1.9

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נעל אמש את הכנס השנתי של הפדרל ריזרב המתקיים בג'קסון הול בארה"ב. בכנס השתתפו נגידי הבנקים המרכזיים המובילים בעולם, ראשי מוסדות פיננסיים בינלאומיים - למשל, קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי - ונציגים בכירים מהאקדמיה והמחקר הכלכלי בעולם. האירוע עמד בסימן "אתגרים בניהול מדיניות מוניטרית כעשור לאחר המשבר הפיננסי".

את הכנס בן ה-3 ימים פתח יושב ראש הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, וחתם אותו בפאנל הסיכום נאומו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, תחת הכותרת "Monetary policy challenges and the no free lunch in government debt".

נגיד בנק ישראל התייחס בדבריו לנושאים המרכזיים הנמצאים על סדר היום של הכלכלה העולמית, תוך התמקדות בסוגיות רלוונטיות למשק הישראלי: הוא דן באתגרים העומדים בפני קובעי המדיניות המוניטרית במשקים קטנים ופתוחים, ושיבח את חוסנה המבני של הכלכלה הישראלית, תוך שהוא מזהיר מפני ההשלכות של גידול אפשרי ביחס החוב לתוצר והעלויות הגלומות בו.

ירון אמר, בין היתר ,כי היפרדות מוניטרית מציבה אתגרים בפני כלכלות קטנות ופתוחות שמנהלות מדיניות מוניטרית עצמאית. לדבריו, "התלות בנתונים (data dependency) היא אתגר להתוויית והסברת מדיניות מוניטרית. והרגישות של תגובת שוק המניות לחדשות והתפתחויות מאקרו-כלכליות היא אנטי מחזורית, ותלויה בציפיות בנוגע למדיניות המוניטרית".

ירון טען כי בבואם לפרש נתוני שוק על הבנקים המרכזיים לקחת בחשבון את המצב המחזורי של הכלכלה, ולנסות לנתק את ההיזון החוזר בין התחזיות הכלכליות לבין הציפיות בשוק באשר להתנהגות הבנק המרכזי. כמו כן לדבריו, הגדלת היצע הנכסים הבטוחים (דרך אג"ח ממשלתיות) עשויה להפחית את פרמיית הנזילות, אבל במקביל מעלה את פרמיית הסיכון התאגידי. תחלופה זו עלולה שלא להיטיב במיוחד עם כלכלות קטנות ופתוחות.

פרופ' ירון הזהיר מפני גידול אפשרי ביחס החוב-תוצר ואמר: "ישנם סיכונים הגלומים בנכסים בטוחים. גידול של אותם סיכונים אגב הגדלת החוב הממשלתי צפוי להיות כרוך בעלויות פיסקליות".

הנגיד ביסס את הדברים על מחקרים פרי עטו, כמו גם מחקרים בולטים שהוצגו בכנס, מחקרי עבר מהעולם ומישראל.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר, ירון יישא דברים ב"ועידת הנגידים" של "גלובס" שתתקיים ביום ראשון הבא, 1 בספטמבר, במוזיאון ארץ ישראל בתל-אביב. בוועידה יתארחו גם סגן יו"ר הפד לשעבר, פרופ' סטנלי פישר; נגידת בנק ישראל היוצאת, ד"ר קרנית פלוג; ונגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל, המכהן כיום כיו"ר קבוצת הבנקאות העולמית J.P. Morgan Chase.