המועצה לצרכנות נגד "השטיח המעופף": פיצוי אינו כלי לקידום מכירות

במועצה מתנגדים לאופן בו הציגה החברה הנחה שהושגה כחלק מפשרה ייצוגית, עוד לפני שזו אושרה ע"י ביהמ"ש • בתובענה הייצוגית שהובילה להסדר הפשרה נטען כי פורסמו "טיסות פיקטיביות" באתר ובאפליקציה • השטיח המעופף: "אין כל הטעיה, אין מדובר בקידום מכירות, והחברה אכן מעניקה את ההטבות ללקוחותיה"

המועצה לצרכנות נגד הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד "השטיח המעופף": המועצה קיבלה את אישור בית המשפט לקבלת ארכה בכדי שתוכל להגיש את נימוקיה, וזאת עד ל-1 בספטמבר. הסיבה להתנגדות המועצה היא ש"השטיח המעופף", המפעילה את אפליקציית "בוא נעוף" (לדילים של הרגע האחרון) פרסמה את הסדר הפשרה המעניק 100 שקל הנחה למזמינים חופשה באתר, זאת עוד לפני שאושר על-ידי בית המשפט. לפיכך טוענת המועצה כי הפיצוי הפך להיות כלי לקידום מכירות כטריגר להנחה.

ההתנגדות של המועצה לצרכנות היא על רקע אופן הצגת ההנחה באפליקציה: "כל לקוח זכאי להנחה נוספת בסך 100 שקל (תובענה ייצוגית)", כלומר ההנחה מוצגת כחלק מפשרה ייצוגית, עוד לפני שהיא אושרה. בנוסף, בעולמות התיירות, להבדיל ממוצרים קמעונאים אחרים, קשה לאמוד האם מדובר בהנחה אמיתית - המחירים בענף נזילים ומשתנים יומית ונקודתית, גם בטיסה, גם בבתי מלון ובעיקר בחבילות נופש.

פיצוי בצורת הנחה / צילום: אתר החברה
 פיצוי בצורת הנחה / צילום: אתר החברה

מקרה דומה של פשרה בדמות הנחה שאליו התנגדה המועצה היה ב-2017 בתביעה נגד יינות ביתן בנוגע לגבייה של דמי פיקדון על בקבוקי שתייה. בהסדר הפשרה הוצע כי הרשת תעניק הנחה על בקבוקי משקה - הנחה שיצאה אל הפועל עוד טרם אושרה כפשרה. המועצה לצרכנות סברה כי פיצויים כאלה מוטב שיועברו לקרן הממשלתית לתובענות הייצוגיות, ולא יוצגו דרך מבצעי קידום מכירות.

גם במקרה הזה טענה המועצה לצרכנות כי "השטיח המעופף" השתמשה בפיצוי לצורך קידום מכירות בתקופת הקיץ. יתרה מכך, נטען כי לא רק שהצרכנים נתקלו בפרסום המפתה, אלא שהם לא קיבלו כלל את ההנחה, כך על בסיס תלונה שהתקבלה במועצה לצרכנות.

בתובענה הייצוגית שהובילה להסדר הפשרה המדובר נטען כי פורסמו "טיסות פיקטיביות" באתר ובאפליקציה "בוא נעוף", זאת בניגוד לחוק שירותי תעופה תוך טענה להטעיית הציבור. במועצה מדגישים כי מדובר בתובענה ייצוגית שנייה שהוגשה נגד חברת "השטיח המעופף" באותו העניין בדיוק.

המקרה הזה מציף נושא שנוי במחלוקת של "פשרות הקופונים" בתביעות ייצוגיות. הכוונה היא לפיצוי לצרכנים שנפגעו מהתנהלות חברות שהפרו את החוק באמצעות הנחה על מוצרים או שירותים. השאלה היא האם פיצוי במסגרת פשרה בדמות הנחה פועל לטובת הצרכנים או לטובת העסקים, בעיקר בתחומים שבהם מבצעי הנחות הם כמעט עניין שבשגרה (דוגמת תחום התיירות).

כדי להבין את מהות ההתנגדות, כדאי להציץ על לוח הזמנים: הסדר פשרה לתובענה הוגש לבית משפט ב-21.4.19, במסגרתו הציעה "השטיח המעופף" כי היא תעניק את ההנחה בין התאריכים 1.5.19 עד 31.7.21. משפטני המועצה לצרכנות מסבירים כי לא ניתן להתחיל ביישום הסדר פשרה בפרק זמן קצר (של 10 ימים), היות שלפי חוק קיים פרק זמן של 45 ימים להגשת התנגדות להסכם על-ידי הציבור או גופים רלוונטיים, ולאחר מכן בית המשפט דן בהתנגדויות. ההליך הזה אורך חודשים, ולמעשה עד שההסדר לא מאושר, אי-אפשר לקיים אותו.

עוד מסביר עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, כי הפיצוי לציבור אמור גם לייצר אלמנט הרתעה. במסגרת ההליך הקודם שהוגש נגד "השטיח המעופף", אושר הסדר פשרה שכלל פיצוי לציבור באמצעות הנחה בנוסף לתרומה למטרות צדקה שונות. בהליך הנוכחי, אשר דן באותה הפרה בדיוק, מוצע בהסדר הפשרה כי חברי הקבוצה הנפגעת יזכו לקבלת פיצוי בסך של 200 שקל, בכפוף לשליחת הצהרה לחברה, ובנוסף תוענק הטבה לכלל הצרכנים ברכישת חבילות תיור ו/או כרטיסי טיסה בסך של 100 שקל.

לדברי מרום, "ההסכם הנוכחי דומה להסכם הפשרה בהליך הקודם שכלל לא הביא לתיקון הטעון תיקון, כאשר בנוסף, מתן הנחה מחייב את הצרכנים להתקשר עם החברה על-מנת לקבל את ההטבה". עוד הוא מציין כי "אותה הטבה ניתנת מתוך מחיר כולל הנקבע על-ידי החברה עצמה, כך שכלל לא ניתן לדעת אם ההנחה אמיתית".

מחברת "השטיח המעופף" נמסר בתגובה: "במסגרת תובענה ייצוגית גובש הסדר פשרה בין הצדדים הכולל מתן הטבה בצורה של הנחה, שהוגש לאישור בית המשפט. חברתנו החלה במתן ההטבה ללקוחות, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בהסדר, הגם שזה טרם אושר. בניגוד לנטען, אין כל הטעיה, אין מדובר בקידום מכירות, והחברה אכן מעניקה את ההטבות ללקוחותיה, וזאת מעבר למחירים אשר מפורסמים על-ידה".