נשיא הפד בניו יורק לשעבר קורא לבנק המרכזי לא להוריד ריבית בגלל מלחמת הסחר של טראמפ

נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק לשעבר, ויליאם דאדלי, פרסם היום מאמר באתר "בלומברג" הקורא לבנק המרכזי של ארה"ב שלא לשתף פעולה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במלחמת הסחר שלו נגד סין

ויליאם דאדלי, לשעבר נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק / צילום: אנדרו ברטון, רויטרס
ויליאם דאדלי, לשעבר נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק / צילום: אנדרו ברטון, רויטרס

נשיא הפדרל ריזרב בניו יורק לשעבר, ויליאם דאדלי, פרסם היום (ג') מאמר באתר "בלומברג" הקורא לבנק המרכזי של ארה"ב שלא לשתף פעולה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במלחמת הסחר שלו נגד סין. "הבנק המרכזי צריך לסרב לשחק עם אסון כלכלי בהתהוות", כך לדברי דאדלי.

דאדלי מבקש במאמרו הביקורתי מחברי הבנק המרכזי של ארה"ב לא להוריד את הריבית במדינה על מנת לגבות את הכלכלה האמריקאית בזמן שהנשיא טראמפ ממשיך במלחמת המכסים עם שי ג'ינגפינג. "מה אם שיתוף-הפעולה של הבנק מעודד את הנשיא להסלים את מלחמת הסחר שלו עוד יותר ולהגדיל בכך את הסיכון למיתון?", שואל דאדלי. "מאמצי הבנק לרפד את המהלומה עשויים להיות לא רק לא יעילים, אלא אפילו להחמיר את המצב".

את המאמר פתח דאדלי בשאלה, האם על הפד למתן את הנזק ממלחמת הסחר נגד הסינים על ידי הורדת ריבית או שמא עליו לסרב לשחק במלחמה כלל. "אם מטרת הבנק היא כלכלה בריאה, הפד צריך לשקול ברצינות את הגישה השנייה".

במאמרו דאדלי כתב שגורמים בפדרל ריזרב צריכים להצהיר בבירור שאין בכוונת הבנק לחלץ את ממשל טראמפ שמקבל החלטות שגויות בנושאי מדיניות. "אני מבין ותומך ברצון של הפד להישאר א-פוליטי, אך המתקפות המתמשכות של טראמפ נגד הנגיד ג'רום פאוול ונגד הבנק עצמו הפכו זאת לבלתי אפשרי".

לדעת דאדלי לבכירים בפד יש שתי ברירות עיקריות: "לאפשר לממשל טראמפ להמשיך לצעוד בנתיב הרסני של מלחמת סחר או לשלוח מסר ברור לפיו אם הממשל יעשה זאת, הנשיא, ולא הבנק הפדרלי, יישא בתוצאות שכוללות הפסד אפשרי בבחירות הקרובות".