מנקים את הזבל: המשרד להגנת הסביבה מעלה הילוך נגד משליכי הפסולת בחופי ישראל

במסגרת תקציב של 250 אלף שקל לתגבור האכיפה הממוקדת ברשויות החופיות, שוטרי משטרת ישראל יפעלו לצד פקחי הרשויות במטרה להגביר את ההרתעה ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית • ישראל היא אחת מהשיאניות בכמות אשפת הפלסטיק בחופי הים • את התקציב להגברת האכיפה יממן המשרד מקרן הניקיון שהוקמה מכורח חוק השקיות

חגיגות שהסתיימו בחוף מעיין צבי. הבלונים נשארו / צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה
חגיגות שהסתיימו בחוף מעיין צבי. הבלונים נשארו / צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה

למרות אינספור התמונות המזעזעות של צבי ים שמתו אחרי שהסתבכו בשקיות ניילון או של חופי ים שנראים כמו מזבלה - נדמה שהכלבים נובחים והשיירה עוברת. מי שמסתובב בחופי הים, בעיקר אחרי הקיץ, זוכה לראות אשפה ישראלית על תצורותיה השונות.

אם השינוי לא יבוא ממודעות סביבתית מתבקשת, אולי הוא יבוא מהכאב בכיס: המשרד להגנת הסביבה מעלה הילוך בנושא האכיפה נגד משליכי הפסולת בחופים, במסגרת תקציב של 250 אלף שקל לתגבור האכיפה הממוקדת ברשויות החופיות באמצעות סיוע משטרתי לרשויות לצורך אכיפת חוק שמירת הניקיון בחופי הים. שוטרי משטרת ישראל יפעלו לצד פקחי הרשויות במטרה להגביר את ההרתעה ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית.

למרות שעונת הרחצה נמשכת מעבר לחודש ספטמבר, לרבות חגי תשרי, האכיפה המוגברת תימשך רק עד לסוף חודש ספטמבר. משליכי הפסולת צפויים לקנס של 750 שקל.

את התקציב להגברת האכיפה, בסכום ששווה ערך ל-1,500 שעות פיקוח משטרתי, יממן המשרד מקרן הניקיון שהוקמה מכורח חוק השקיות (לפיו הצרכנים משלמים 10 אגורות על שקית ניילון "גופייה" ברשתות השיווק הקמעונאיות). עד כה הוטלו רק כ-90 קנסות על השלכות פסולת בחופים.

במסגרת התוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, במשרד מדגישים כי שליש מהפסולת בחופים מורכב מהכלים החד-פעמיים והאריזות המושארים בחוף. אם לא די בכך, חופי ישראל מובילים לרעה בכמות הפלסטיק גם בהשוואה לים התיכון וגם בהשוואה לממוצע העולמי.

בבדיקה של קרקעית הים החולית שערך המכון לחקר ימים ואגמים, המבצע עבור המשרד את הניטור הלאומי של הסביבה הימית, נמצא כי בעומקים שבין 20-80 מטר וגם בעומקים שבין 200-1,400 מטר יש בעיקר שקיות פלסטיק ואריזות מזון בפסולת שנאספה. הפלסטיק המתפורר למיקרו-פלסטיק, חתיכות קטנות שנמצאות בגופם של בעלי חיים ימיים, של ציפורים וגם בגופם של בני אדם.

הגיע הזמן להתעורר ולגלות אחריות, ולא רק כחשש מקנס כספי.