הבעיה נדחתה בשנה: קמהדע מדווחת על הארכת ההסכם מול טקדה עד סוף 2021

קמהדע מייצרת ומשווקת דרך טקדה את המוצר המוביל שלה, גלסיה • ב-2022 תחל טקדה לייצר את המוצר בעצמה ולשלם לקמהדע תמלוגים

חברת התרופות קמהדע  , הנסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-808 מיליון שקל, הודיעה היום (ג') על הארכה של שנה נוספת בהסכם שלה מול תאגיד התרופות טקדה, המשווק את המוצר המוביל שלה - גלסיה לטיפול באמפיזמה תורשתית. במהלך שנה זו, תיצר קמהדע את המוצר ותמכור אותו לטקדה אשר משווקת אותו בשוק האמריקאי, כפי שעשתה עד היום. בתום התקופה, היצור של גלסיה יעבור לידי טקדה, אשר תשלם לקמהדע תמלוגים ממכירת המוצר.

מעבר זה של היצור לטקדה הוא חלק מן החוזה המקורי שנחתם בין החברות (כלומר, מול חברת שייר שנמכרה לבקסלטה שנמכרה לטקדה), אולם התאגיד על גלגוליו השונים העדיף לדחות עד כה את מועד העברת היצור אליו. כעת נראה שסוף 2021 הוא אכן המועד שבו המעבר יתרחש.

קמהדע מעדיפה את ההסכם במתכונותו הנוכחית, ומן המספרים אפשר להבין מדוע. קמהדע חשפה היום כי היא מעריכה שהכנסותיה מן המוצרים שתמכור לטקדה יעמדו על 155-180 מיליון דולר במהלך 2019-2021. ההכנסות מן המוצר יתחלקו בין השנים כך: 65 מיליון דולר בכל אחת מן השנים 2019-2020, ו-50-25 מיליון ב-2021. מדובר בהכנסה שנתית ממוצעת שהיא נמוכה מכפי שנרשמה ממוצרים אלה עד היום, כנראה משום שטקדה לא תצטייד במלאים של המוצר לקראת סוף התקופה, כפי שעשתה עד היום.

שיעור הרווח הגולמי מן המוצרים הללו לשנת 2018 היה סביב 58%. כלומר, אם יישאר שיעור הרווח הגולמי זהה, צפוי לקמהדע רווח גולמי של כ-90 מיליון דולר ממוצר זה לכל התקופה. לעומת זאת אחרי העברת היצור לטקדה, תקבל קמהדע תמלוגים של כ-10-20 מיליון דולר מן המכירות בכל שנה בין 2022 למועד הסיום המוגדר מראש של ההסכם, 2040 (12% מההכנסות עד 2025 וכ-6% לאחר מכן). קמהדע אינה משווקת את המוצרים הללו, ועלויות התפעול שלה (הכוללות מחקר ופיתוח, הנהלה וכלליות ומעט הוצאות שיווק על מוצריה האחרים), לא אמורות לפחות משמעותית כתוצאה משינוי תנאי החוזה. מכאן שכל שנה נוספת של עבודה במתכונת הנוכחית היא עדיפה.

קמהדע מאשררת בהודעתה את תחזית ההכנסה הכוללת לשנת 2019 בטווח שבין 125 מיליון דולר עד 130 מיליון דולר. בקרוב תפרסם את תחזיתה עד סוף 2021.

העברת היצור לטקדה ב-2022 צפויה להשאיר לקמהדע מפעל ריק למדי, בו ייוצרו המוצר של החברה לתחום הכלבת, KemRab, וכן מספר מוצרים שמתח הרווחים עליהם נמוך. קמהדע מסרה כי היא מקווה למלא אותו בזכות הגדלת המכירות של המוצרים הקיימים (כולל גלסיה במדינות נוספות מחוץ לארה"ב), וכן התחלת יצור של מוצרים נוספים המבוססים, כמו מוצריה הקיימים, על פלזמה אנושית.

התקווה של החברה היא לקבל בשנים הקרובות אישור לשיווק המוצר העצמאי שלה לטיפול באמפיזמה תורשתית לא באמצעות עירוי אלא תוך מתן התרופה בשאיפה. הניסוי במוצר יחל לקראת סוף השנה (לאחר שניסוי קודם לא עמד במלוא יעדיו), ובכל מקרה לא יתקבל אישור למוצר כנראה עד סוף 2021, מועד העברת הפעילות לטקדה.