ארה"ב זה לא סין: הפדרל ריזרב אינו שוקל הנפקת דולר דיגיטלי

בשבוע שעבר דווח במגזין "פורבס" כי הבנק המרכזי הסיני צפוי להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני כבר בנובמבר הקרוב • לדברי ג'רום פאוול, מבחינת הפדרל ריזרב הנושא של מטבע דיגיטלי מעלה סוגיות מהותיות שדורשות פתרון

יו"ר הפדרל ריזרב, ג’רום פאוול / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב, ג’רום פאוול / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

בכנס שערך המכון השווייצרי ללימודים בינלאומיים בציריך בסוף השבוע, דיבר ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, על הנושא של מטבעות דיגיטליים וגם על ליברה, תוכנית המטבע הדיגיטלי של פייסבוק. בתשובה לשאלה אם בנקים מרכזיים מחמיצים את ההזדמנויות שמציעים מטבעות דיגיטליים, השיב פאוול כי אף שהפד עוקב אחרי הנושא, זה לא עניין שהבנק המרכזי של ארה"ב "שוקל באופן פעיל".

"אם אתם חושבים על מטבע דיגיטלי אחד שיתאים לארה"ב, יהיה עליו להיות באמת בטוח מבחינת סייבר", אמר יו"ר הפד. הוא הוסיף כי "זה עניין אחד להיות מסוגלים לזייף כסף מנייר (שטרות), אבל זה עניין אחר לגמרי לפרוץ למטבע מקוון וליצור באמצעות מחשב כמה מטבעות שתרצו ממנו".

פאוול התייחס בדבריו גם לחוסר הביקוש למטבעות דיגיטליים, ואמר: "לצרכנים יש שפע של אפשרויות תשלום", ולכן "הם לא דורשים מטבע דיגיטלי".

בנוגע לפרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שעליו הכריזה פייסבוק ביוני, פאוול ציין כי בגלל גודלו העצום של בסיס המשתמשים של פייסבוק, ליברה יכול להפוך "מהר מאוד לחשוב באופן שיטתי". עם זאת, יו"ר הפד הזהיר כי "ליברה יצטרך לעמוד בציפיות הרגולטוריות הגבוהות ביותר" והוסיף בנוגע לפרויקט ליברה כי "זאת לא הולכת להיות ריצה קצרה על להוצאה לפועל".

המטבע הדיגיטלי של סין "מוכן"

כפי שפורסם באתר "גלובס" ביום שישי, בכיר בבנק המרכזי הסיני סיפק בשבוע שעבר פרטים אודות המטבע הדיגיטלי הריבוני שסין צפויה להנפיק. לדברי מו צ'אנגצ'ון, סגן מנהל של אגף התשלומים בבנק המרכזי של סין (PBoC), מבחינת עיצובו יהיה המטבע הדיגיטלי של סין דומה לליברה של פייסבוק.

על פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", הבכיר הסיני אמר את הדברים בהרצאה שנתן בשבוע שעבר. הוא אמר כי המטבע הדיגיטלי הסיני יהיה ניתן לשימוש גם במערכות תשלומים מקוונות גדולות, כמו אלה של WeChat ושל Alipay, אפליקציית התשלומים של ענקית הקמעונות הסינית עליבאבא.

לדברי מו, המטבע הדיגיטלי הריבוני נועד להגן על "הריבונות המוניטרית ועל מעמד המטבע" של סין. הוא ציין כי המטבע הדיגיטלי שינפיק הבנק המרכזי של סין יהיה בטוח לא פחות משטרות כסף ויהיה ניתן לשימוש גם ללא חיבור אינטרנט פעיל.

על פי "רויטרס", רק לפני כחודש הצהיר מו כי המטבע הדיגיטלי של סין מוכן אחרי חמש שנות פיתוח. הוא ציין כי המטבע לא יהיה מבוסס על בלוקצ'יין, מכיוון שטכנולוגיה זו תגביל את האפשרות של המטבע לשמש לצורכי קמעונאות". לפי פרסום במגזין "פורבס" בשבוע שעבר, סין עשויה להשיק את המטבע הדיגיטלי שלה כבר בנובמבר הקרוב.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.