תשובה מחפש שקט, גבאי אקזיט נוסף: מוכרים מקבצי נכסים בארה"ב תמורת כ-1.85 מיליארד דולר

השניים מוכרים את סטאר שבבעלום המשותפת, המחזיקה פורטפוליו של כ-14 אלף דירות בדרום-מזרח ארה"ב • לסטאר חוב של יותר ממיליארד דולר, כך שלאחר השלמת העסקה יישארו תשובה וגבאי עם תזרים חופשי בהיקף של כ-400 מיליון דולר כל אחד

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

אנשי העסקים יצחק תשובה ויקיר גבאי מוכרים את חברת סטאר, המחזיקה יחידות דיור להשכרה בדרום-מזרח ארה"ב (בעיקר בפלורידה), ונמצאת בבעלותם המשותפת, בכ-1.85 מיליארד דולר. העסקה למכירת החברה לקבוצת משקיעים אמריקאים נחתמה לפני מספר ימים, וצפויה להיסגר בחודשים הקרובים. סטאר מחזיקה פורטפוליו של כ-14 אלף דירות. ככל הידוע לחברה יש חוב של 1-1.1 מיליארד דולר, כך שלאחר השלמת העסקה יישארו תשובה וגבאי עם תזרים חופשי בהיקף של כ-400 מיליון דולר כל אחד.

תשובה פועל בשוק הנדל"ן המניב בצפון אמריקה בעיקר אמצעות החברות הפרטיות שלו, אלעד גרופ ואלעד קנדה. את גבאי הוא הכניס כשותף לסטאר (המתנהלת תחת אלעד גרופ) לפני כשלוש שנים, כנגד השקעה של כ-150 מיליון דולר. גבאי, לפיכך, צפוי לרשום רווח של כ-200 מיליון דולר מהעסקה, אם זו תושלם.

עבור גבאי, הפועל  בעיקר בתחום הנדל"ן המניב באירופה באמצעות חברת אראונדטאון, מדובר על אקזיט צפוי נוסף. בתחילת החודש פורסם כי אראונדטאון (Aroundtown) מנהלת מגעים למיזוג עם חברת TLG Immobilien, שבה שולטת משפחת דיין הישראלית. השלמת המהלך תזרים לכיסו של גבאי סכום שעשוי להגיע לכ-1.6 מיליארד דולר.

אראונדטאון, אימפריית הנדל"ן של גבאי, נסחרת בשווי של 8.4 מיליארד דולר בבורסה של פרנקפורט. החברה  פעילה בשני תחומים עיקריים: בתחום הנדל"ן למגורים, באמצעות החזקתה בחברת גרנד סיטי פרופרטיז (39%), שבבעלותה כ-83 אלף יחידות דיור להשכרה בברלין ובערים נוספות בגרמניה; ובתחום הנדל"ן המסחרי היא מחזיקה ומפעילה משרדים, שטחי מסחר ויותר מ-50 בתי מלון.

גבאי מחזיק טרם העסקה כ-28% מההון של אראונדטאון בשווי נוכחי של כ-2.5 מיליארד אירו (כ-2.8 מיליארד דולר). מלבד גבאי והציבור, מחזיקות בחברה בעיקר קרנות השקעה בינלאומיות גדולות, לצד משקיעים מוסדיים מישראל, המחזיקים על פי ההערכות בכ-10% מההון של אראונדטאון, בשווי של קרוב למיליארד דולר.

שווי תיק הנכסים המסחרי של אראונדטאון מוערך ב-16.2 מיליארד אירו, נוסף על החזקתה בבנייני מגורים בברלין וברחבי גרמניה. בתיק של TLG, מנגד, יש 211 נכסים ברחבי גרמניה, והוא מוערך ב-1.1 מיליארד אירו בלבד.

דרך קשה בדרך לעסקת שברון

תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, חווה ימים לא קלים לאחרונה, בזמן שהוא פועל להשלים את עסקת הענק של קבוצת דלק לרכישת נכסי הנפט של חברת שברון בים הצפוני. מאז ההודעה של קבוצת דלק על העסקה, בסוף חודש מאי, צנחה מניית החברה בכ-23%, על רקע חששות המשקיעים מהיקפה הגבוה, ובעיקר מהיקף ההלוואות שקבוצת דלק (ישירות ובאמצעות החברה הבת איתקה שמבצעת את העסקה) מעמיסה על עצמה. שווי השוק של דלק הוא 5.8 מיליארד דולר. 

דלק ואיתקה צריכות עדיין להשלים "חור" בהיקף של כ-450 מיליון דולר שחסרים להן לצורך מימון העסקה, והן מנהלות בימים אלה מגעים להכנסת שותף לעסקת שברון, בהיקף של כ-300 מיליון דולר, בין השאר בדרך של הקצאת מניות בכורה באיתקה. נוסף על כך החברה מנהלת מו"מ על הסכם שיווק נפט לשנים הקרובות, בהיקף של עד 150 מיליון דולר.

במסגרת העסקה, בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר, צפויה איתקה לרכוש עשרה נכסי גז ונפט מפיקים של שברון בים הצפוני, עם עתודות מוכחות של כ-131 מיליון חביות נפט ופוטנציאל נוסף להפקה של כ-46 מיליון חביות, רישיונות לקידוח בשטחים חדשים, אסדות, תשתיות וכוח אדם של שברון, שיצטרף לאיתקה.