מנדלבליט: אין שחר לטענות לגבי לחץ שהופעל על עדי מדינה בתיקי נתניהו

היועמ"ש במכתב ליו"ר לשכת עוה"ד: "בסוף השבוע פורסם כאילו הופעל לחץ על עדי מדינה שלא לומר אמת, וכן טענות בקשר לחקירת החשודים אור אלוביץ' ושאול אלוביץ'; מיד לאחר הפרסומים הוריתי לברר את הדברים, ונמצא כי אין שחר לטענות"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מגיב לפרסומים על פגמים בחקירות תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב ששלח מנדלבליט ליו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שיצא נגד תופעות אלה, כתב היועמ"ש: "בסוף השבוע האחרון פורסמו בתקשורת כאילו הופעל לחץ על עדי מדינה שלא לומר אמת, וכן טענות בקשר לחקירת החשודים אור אלוביץ' ושאול אלוביץ'".

לדברי היועמ"ש, פרסומים אלה יצרו את הרושם כאילו החקירות בתיקים בהם נחקר ראש הממשלה כחשוד בוצעו בצורה מגמתית, ובלא הקפדה נאותה על זכויות הנחקרים.

"כך, ביחס לעדי המדינה נטען כאילו חוקרי משטרת ישראל ורשות ניירות ערך הפעילו על עדים אלה, בעודם חשודים, לחץ פסול בניסיון לגרום להם להגיד דברים שאינם אמת. כן נטען כי היה ניסיון לגרום לשאול אלוביץ', באמצעות בנו אור אלוביץ', לאבד אמון בעורך הדין המייצג אותו ואף להחליפו. טענות אלה נתמכו במה שנחזה להיראות כציטוטים מדויקים בתוכן ובהקשר של דברים שנאמרו בחקירות.

"בפנייתך אליי, אשר פורסמה ברבים, טענת, בהתבסס על הפרסומים המתוארים, כי 'הפעם נחצה כל גבול אפשרי. לא יעלה על הדעת כי המשטרה תנסה לפגוע בזכותו של אדם לייצוג משפטי הולם ותנסה לגרום לפיטוריו של עורך דין כדי להשיג את מטרותיה. בדרכה אל המטרה המשטרה רמסה ברגל גסה את הזכויות החוקתיות להליך משפטי הוגן תוך פגיעה בחופש העיסוק של עורכי הדין ובעצמאותם'".

מנדלבליט הוסיף כתב לחימי: "אומר את הברור בעיניי: ניסיון להתערב שלא כדין ובאופן לא ראוי במרחב הייצוג של חשוד עם עורך דינו הוא פסול מכל וכל. כך גם ניסיון לגרום לאדם לומר דברים שאינם אמת הוא פסול מכל וכל. אין בכוונתי לגלות כל סובלנות כלפי פעולות פסולות ממין אלה, ככל שאכן אירעו. זו אינה דרכה של מערכת אכיפת החוק, אשר מחויבת לחקר האמת תוך שמירה קפדנית על זכויותיהם של חשודים ונאשמים".

אשר על כן, לדברי היועמ"ש, "מיד לאחר הפרסומים הוריתי לברר את הדברים ולבחון את הנטען אל מול חומרי החקירה הרלוונטיים. לאחר בחינת הדברים עם יחידת הפרקליטות שלוותה את החקירות והיחידות החוקרות במשטרת ישראל, הריני להשיבך כי חומרי החקירה מלמדים כי אין שחר לטענות בפרסומים אודות לחץ שהופעל כביכול על עדי מדינה כדי שימסרו גרסאות שאינן אמת".

לדברי מנדלבליט, אשר לטענה כאילו אור אלוביץ' נשלח להשפיע על אביו להחליף עורך דין בשליחות המשטרה - "הרי שטענה זו התבססה על ציטוט מהקלטה שבוצעה לאור אלוביץ' ולאביו במהלך החקירה. אלא שמדובר בציטוט מקוטע שלא משקף נאמנה את פני הדברים. קריאה של כלל חומרי החקירה הרלוונטיים מובילה לתמונה שונה לגמרי. 

"יתרה מכך, מחומר החקירה עולה בבירור כי הדברים שנטען כי נאמרו מפיו של אור אלוביץ' בשיחה עם אביו שאול אלוביץ' בקשר לעורך דינו של האב, לא נאמרו בהוראת החוקרים או ביוזמתם". לפי היועמ"ש, השיחה הנטענת היא מזמן בו הן אור אלוביץ' והן שאול אלוביץ' היו עצורים לצורכי חקירה בגין חשד לביצוע עבירות שוחד, והם שוחחו ביניהם במתקן משטרתי.

"כמו כן, למען הסר ספק, נבהיר כי חומרי החקירה מלמדים כי איש לא האזין לשיחת עורך דין עם לקוחו.

"בנוסף, נבדקו גם הטענות ביחס לגיוס עדי המדינה בתיק, ונחה דעתי כי חוקרי המשטרה הבהירו היטב לעדי המדינה, ובמספר הזדמנויות, כי הם נדרשים לומר אך ורק את האמת. גם דברים אלה מתועדים כדבעי בחומרי החקירה המלאים, ונחה דעתי כי הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון. כידוע, תנאי לחתימת הסכם עד המדינה הוא אמירת אמת בלבד.

"כפי שכבר נאמר, אין מנוס מעצם קיומה של חקירה; וחקירה יעילה מעצם טבעה כרוכה בחדירה מעמיקה אל תוך רשות הפרט, בהעמדה במצבים מביכים, ביצירת מורת-רוח ועוגמת-נפש ובהתמודדות פיזית ונפשית עם חוקר המבקש לחשוף את האמת, גם אם הדבר כרוך בהכבדה על הפרט הנחקר. הדברים נכונים, ואולי אפילו ביתר שאת, ביחס לחקירת תיקים מורכבים מהסוג נושא פנייתך.

"בתוך כך, החלטה של חשוד, שותף לדבר העבירה, להפוך להיות עד מדינה, כשמשמעות הדבר היא למסור גרסה המפלילה את שותפו לעבירה, אינה החלטה פשוטה עבורו. משיקולים אחרים, גם החלטת רשויות האכיפה להתקשר עם חשוד בהסכם עד מדינה היא אינה החלטה פשוטה. החלטות אלה תלויות בנסיבות רבות, אך בעיקר הן תוצר של עבודת חקירה מאומצת, ויש לראות את הדברים גם על רקע זה.

"בדיקת חומרי החקירה שנערכה לנוכח הפרסומים מהעת האחרונה, שבה אפוא ומלמדת על כך שחקירת התיקים בהם נחקר ראש הממשלה כחשוד בוצעה מתוך מטרה אחת ויחידה: הגעה לחקר האמת.

"עם זאת, יודגש כי ככל שיימצא כי במסגרת הטיפול בתיקים אלה בוצעה פעולה לא כשורה, הדבר יבחן ויטופל כנדרש.

"ולאחר שאמרתי כל אלה, אוסיף את המובן מאליו: כל טענה שיבקשו עורכי הדין של ראש הממשלה לטעון, לרבות טענות אודות התנהלות החקירה, תישמע בלב פתוח ובנפש חפצה בהליכי השימוע ותיבחן בכובד-ראש כמקובל".

לסיום כתב היועמ"ש כי "שלא בשולי הדברים, מובן שיש לנהוג משנה זהירות בכל הקשור לפרסומים חלקיים של חומרי חקירה, אשר באופן טבעי עלולים ליצור תמונה שגויה". 

פרקליטי נתניהו: "רק עכשיו היועמ"ש נזכר?" 

פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו מסרו בתגובה להודעת היועמ"ש מנדלבליט: "הפרסומים האחרונים בתקשורת הם רק קצה הקרחון. חומר החקירה המלא חושף הפעלת לחץ אלים וחסר תקדים כלפי עדי מדינה ובני משפחותיהם. מתברר שאיימו על עדי מדינה שהמשפחה שלהם תתפרק, ולחצו עליהם להחליף את עורכי הדין שלהם.

"הודעת היועמ"ש עומדת בסתירה גמורה לעדויות המפורשות בעניינים אלה. כשהאמת תתברר, מי ייתן את הדין?

"היועץ ציין בתגובתו כי יש לנהוג משנה זהירות בכל הקשור לפרסומים חלקיים של חומרי חקירה, אשר באופן טבעי עלולים ליצור תמונה שגויה. במשך שלוש שנים, ערב-ערב, מפרסמים הדלפות לא חוקיות וחלקיות נגד ראש הממשלה נתניהו - ורק עכשיו נזכר היועמ"ש לצאת נגד הדלפות?".