אפליקציית הדמוקרטיה הישירה של "ישר" מגיעה למחנה הדמוקרטי

מדובר באפליקציה שיזם ערן עציון שאותה ייעד למפלגה העצמאית 'ישר' אשר התמודדה בבחירות באפריל • במקור, האפליקציה נתנה להנהלת מפלגה להציג שאלות בפני המתפקדים, וגם הנגישה את תוכניות המפלגה, ואת המועמדים/ות לכנסת •  לקראת שילוב האפליקציה בעבודת המחנה הדמוקרטי, הוחלט לצמצם חלק מן האפשרויות

סתיו שפיר בעימות הכלכלי של גלובס 2019 / צילום: איל יצהר, גלובס
סתיו שפיר בעימות הכלכלי של גלובס 2019 / צילום: איל יצהר, גלובס

בבחירות מועד א' אפליקציה ייעודית לשיתוף ציבור חברי מפלגה של מפלגת 'ישר' עוררה סקרנות רבה. את מנגנון קבלת ההחלטות בקרב ציבור מתפקדים יזם ערן עציון, לשעבר סגן ראש המועצה לבטחון לאומי, והוא אף גייס מועמדים להתמודדות כמפלגה עצמאית. אך למפלגות כיום קשה, עד כמעט בלתי אפשרי, לחצות את אחוז החסימה הגבוה וכך האפליקציה והרעיון נותרו בחוץ.

היום (ד') יודיע עציון כי בשיתוף פעולה עם המחנה הדמוקרטי ועם חברת הכנסת סתיו שפיר, הם ישיקו את השימוש באפליקציית שיתוף חברי המפלגה במחנה הדמוקרטי.

האפליקציה לשיתוף וקבלת החלטות ישירות מגיעה בשנה בה הדמוקרטיה הפנימית בכל המפלגות קרסה כמעט לחלוטין: בליכוד התעלמו מכללי החוקה של המפלגה ואפשרו מיזוג מפלגות ללא שיתוף חברי המרכז, כ-3,300 איש. את שיתוף 120 אלף המתפקדים של הליכוד בהליך בחירה מחודש של יו"ר המפלגה, אפילו לא העזו להעלות על בדל שפתותיהם.

במפלגת העבודה, מחקו לחלוטין את התוצאות של הפריימריז שנערכו רק בדצמבר 2018 ויו"ר המפלגה החדש-ישן עמיר פרץ שיבץ באמצעות שריונים אישיים כמעט את כל הצמרת של המפלגה, תוך שהוא מתעלם מן הכללים של הדמוקרטיה הפנימית.

רוב המפלגות - ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה, רע"ם ותע"ל - משבצות מועמדים לפי בחירה אישית של העומדים בראש המפלגות.

במרצ, שהיא חלק מן המחנה הדמוקרטי, נותרו כללים של דמוקרטיה פנימית, אם כי המפלגה התמזגה לתוך רשימה של אהוד ברק אשר שובצה לפי החלטות ברק.

ערן עציון ו'ישר' הציגו במקור אפשרויות מגוונות לחברי מפלגה להשפיע על הליך קבלת החלטות, באמצעות פעולות פשוטות בנייד. במקור, הנהלת מפלגה יכלה להציג שאלות בפני המתפקדים, כמו במקרה של טיוטות חוק, וגם היו פעולות של Bottom up - כלומר רעיונות העולים מן השטח. בנוסף, האפליקציה הנגישה את כל תוכניות המפלגה, ואת המועמדים/ות לכנסת, ואיפשרה תקשורת ישירה איתם.

הרעיונות המקוריים של 'ישר' איפשרו להעביר כוח מסוים לחברי המפלגה להטיל וטו על חלק מן ההצעות. לקראת שילוב האפליקציה בעבודת המחנה הדמוקרטי, הוחלט לצמצם חלק מן האפשרויות - בין השאר כיוון שמדובר במפלגה המורכבת ממרצ הותיקה וגם פוליטקאים שהם חדשים.

עם כל זאת, כאשר תושק האפליקיציה היום, המחנה הדמוקרטי יהיו הגוף הראשון בישראל שיוכל להתנהל ולעבוד עם מתפקדים וחברי מפלגה באמצעות ניהול ישיר לניידים, לא רק בתקופת הבחירות אלא גם במהלך כהונת הכנסת ה-22.

את השימוש באפליקציה צפויה להשיק היום חברת הכנסת סתיו שפיר.