מבצע אכיפה באתרי בנייה: למעלה ממחצית האתרים נסגרו בשל ליקויי בטיחות

מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ערך בשבוע האחרון מבצע אכיפה ב-94 אתרים ברחבי המדינה • בין הליקויים הבולטים שנמצאו: אי מינוי מנהל עבודה ואי-הודעה על פעולות בנייה, פיגומים לא תקינים, עבודה בגובה ללא אמצעי מיגון מתאימים, ליקויי חשמל, אי-הימצאות מנהל עבודה באתר ועוד

תאונת בנייה / צילום: מד"א
תאונת בנייה / צילום: מד"א

מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ערך בשבוע האחרון מבצע אכיפה ב-94 אתרים ברחבי המדינה. לדברי המשרד, במהלך המבצע סגרו מפקחי מינהל הבטיחות 51 אתרי בנייה בשל ליקויי בטיחות שהתגלו בהם, כלומר: יותר ממחצית האתרים שנסקרו. בין הליקויים הבולטים שנמצאו: אי מינוי מנהל עבודה ואי-הודעה על פעולות בנייה, פיגומים לא תקינים, עבודה בגובה ללא אמצעי מיגון מתאימים, ליקויי חשמל, אי-הימצאות מנהל עבודה באתר ועוד.

במשרד מודים כי המבצע הנרחב נערך על רקע העלייה במספר הפגיעות הקטלניות בענף מתחילת השנה. המועד למבצע נבחר עם סיומה של תקופת חופשת הקיץ וחג עיד אל אדחא והחזרה לעבודה שגרתית במרבית אתרי הבנייה. במינהל אף הודיעו כי בכוונתם להגביר את פעולות האכיפה עד לסוף השנה האזרחית.

אריק שמילוביץ', מפקח עבודה ראשי בפועל במשרד העבודה והרווחה, מסר: "המינהל פועל בנחישות ובעוצמה רבה כנגד תרבות הזלזול של קבלני בנייה רבים בבטיחות העובדים באתרי הבנייה וזאת תוך סיוע למשטרת ישראל בחקירת תאונות העבודה הקשות המאפיינות ענף זה. באחרונה נעצר קבלן מבצע על ידי המשטרה ובעלי תפקידים באתרי בניה בהם קבלנים, מנהלי עבודה וממונים על הבטיחות נקראו למשרדי המינהל לתת הבהרות על ביצועיהם הירודים בתחום הבטיחות. בעקבות אלה ננקטו כנגד חלק מהם הליכים להשעיה ממילוי תפקידם. נמשיך ונפעל כנגד כל בעל תפקיד שיזלזל ויפקיר את פועלי הבניין".

שמילוביץ' התכוון בדבריו למעצרו של רמי שבירו, בעלים ומנהל משותף של חברת רמי שבירו הנדסה, שבאתר שלה בגליל ים בהרצליה נהרג בשבוע שעבר פועל בניין, שו יונג, בן 54 מסין. קודם לתאונה זו נהרגו עוד חמישה עובדים באתרים של חברת שבירו מתחילת השנה.

יחד עם שבירו נעצרו עוד ארבעה בעלי תפקידים, שניים מהם סינים מהחברה הסינית הפועלת בארץ ג׳אנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר בתגובה לסגירת האתרים: "דם הפועלים נשפך כמים בעוד הקבלנים בונים בצורה רשלנית ביותר תוך סיכון חיי אדם, קבלנים רבים לא הפנימו שכללי המשחק השתנו ומה שהיה לו יהיה , הפעם לא ניתן להפנות אצבע מאשימה כלפי העובד הבודד , מדובר בעבירות חמורות על חוקי העבודה והבטיחות"