הוקפאה הבנייה סביב מתחם רכבת ההגנה בתל אביב לשלוש שנים

הוועדה המחוזית החליטה להגביל את היתרי הבנייה באזור הרכבת • זאת לאור תכנון המתחם כמרכז תחבורתי עתידי שיפגיש בין הרכבת הכבדה, הרכבת הקלה והמטרו

נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בונים על פרויקט סביב רכבת ההגנה בתל אביב? כדאי שתבדקו את לוחות הזמנים היטב. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה באחרונה להגביל את היתרי הבנייה שיינתנו באזור שסובב את מתחם תחנת הרכבת. זאת, עקב תכנון תוכנית תחבורתית נרחבת שתהפוך את מרחב התחנה כיום למרכז תחבורתי, שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית העתידית.

מרכז התחבורה החדש ייקרא מתח"ם (מרכז תחבורתי משולב מטרופוליני). בהגדרה, מדובר במתחם עתיר שטחים, שבו נפגשים אמצעי תחבורה ציבורית מגוונים, וקווים שונים מאותם אמצעי תחבורה. כיום רוב התחנות של אמצעי התחבורה השונים מנותקות ולעתים אף מרוחקות זו מזו. התחנה המרכזית בירושלים והתחנה המשולבת במפרץ חיפה, למשל, הן דוגמאות לתחנות שמצליחות לענות על הגדרת המתח"ם. בשני המקומות יש גם פעילות מסחרית משלימה (אם כי לא בטוח שהפעילות המתקיימת בתחנה המרכזית בירושלים היא זו המתאימה למתח"ם).

מרכז תחבורה משמעותי

המיקום לפרויקט המתח"ם בתל אביב נבחר עוד בתחילת העשור לאזור תחנת הרכבת ההגנה. מתח"ם ההגנה, שעתיד להיות מתח"ם עמוס במיוחד שיכלול את תחנת הרכבת הקיימת על שלוש מסילותיה, המסילה הרביעית שנמצאת בשלבים מתקדמים של הכנה לביצוע, ומסילות 5 ו-6 שנמצאות בשלבי תכנון מוקדמים; כמו כן יחובר המרכז לתחנה המרכזית החדשה, וישמש תחנת רכבת קלה בקו הסגול, וכן תהיה בו תחנה של פרויקט המטרו העתידי.

למרות שהרעיון אינו חדש, קידום התכנון המפורט עליו מתבצע רק עכשיו על ידי עיריית תל אביב ורכבת ישראל. כחלק מהתהליך, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה פרסמה הודעה בדבר הכנת תוכנית מפורטת למרחב זה, לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה, שמשמעותם היא איסור בנייה חדשה ומגבלות להרחבת בנייה קיימת, למעט בשטחים ציבוריים.

ההחלטה מגדירה שטח של יותר מ-250 דונם בו יוקפא התכנון והוצאות היתרי הבנייה לתקופה של שלוש שנים. גבולות השטח הם ציר קהילת ניו יורק ומרדכי שבמזרח שכונת התקווה עד לרחוב צמח בתחנה המרכזית החדשה ורחוב לבנדה במערב. בצפון ישתרע גבול התוכנית מהקו הדמיוני שבין רחובות עין הקורא ומורדי הגטאות, שמשני צידי האיילון, ואילו בדרום התוכנית תחומה בקצה רחוב השריון.

בכל תחום התוכנית תתאפשר הוצאת היתרי בנייה למטרות שיפוץ ו/או התאמת מבנים קיימים לתקינה הקיימת, אך ללא תוספת שטחים, נוסח תמ"א 38, ובאזורים השונים של המתחם ישנן הגבלות ספציפיות כאלה ואחרות, וזאת לתקופה של 3 שנים.

"צפויים להגבלות באזורים נוספים"

עו"ד צבי שוב מציין, כי לא רק שמדובר בשטח נרחב שכלול בהקפאת הבנייה, אלא שבשנים הקרובות אנו צפויים לעוד הודעות מעין זו, וזאת עקב פיתוח קווי המטרו והרכבת הקלה: "פרסומה של התכנית מטילה מגבלות בנייה מחמירות יותר או פחות, בשני צידי נתיבי איילון, על רחובות מרכזיים בדרום מזרח העיר כמו ההגנה, חיל השיריון והאצ"ל.

"זה אזור המיועד על פי תוכנית המתאר של תל אביב להתחדשות עירונית אינטנסיבית וכעת תהליכי הבניה עשויים להתעכב בו משמעותית. יש לציין שכעת, כאשר המדינה מקדמת גם את קווי המטרו לאורך גוש דן העוברים בלא מעט ערים, צפויים לא מעט פרויקטים לאורך התוואי להתעכב או להיתקע, ולא רק במתחם ההגנה".