הגורם המרכזי לירידה בקצב האינפלציה: הייסוף בשער השקל מול המטבעות הזרים

בפרוטוקול שפורסם היום מציין בנק ישראל כי מרבית חברי הוועדה העריכו שהייסוף ממשיך להיות הגורם העיקרי שמעכב את המשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד

אמיר ירון/ צילום: איל יצהר
אמיר ירון/ צילום: איל יצהר

הייסוף בשער השקל מול המטבעות הזרים ממשיך להיות הגורם העיקרי לירידה בקצב האינפלציה וכתוצאה מכך גם לעיכוב בהעלאת הריבית במשק, כך עולה מפרוטוקול דיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שמפרסם היום (ד') בנק ישראל. מדובר בפרוטוקול הדיון שקדם להחלטת הבנק לפני שבועיים (ב-28 לאוגוסט) להותיר את שער הריבית ללא שינוי, על 0%. ההחלטה התקבלה פה-אחד, לאחר שבשתי ההחלטות הקודמות היה חבר וועדה אחד (מתוך חמישה) שתמך בהעלאת הריבית ל-0.5%. ואולם מאז ההחלטה הקודמת, שהתקבלה בתחילת יולי, חלה ירידה של ממש בקצב האינפלציה וזו ירדה מתחת ליעד הקבוע בחוק בנק ישראל. בעת החלטת הריבית האחרונה העריכו  חברי הוועדה שהריבית לא תעלה למשך זמן ממושך.   

כאמור בפרוטוקול שפורסם היום מציין בנק ישראל כי מרבית חברי הוועדה העריכו שהייסוף ממשיך להיות הגורם העיקרי שמעכב את המשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד. מנגד, הדגיש אחד מחברי הוועדה, שבניכוי רכיבים שמתאפיינים בתנודתיות גבוהה, לרבות סעיף הפירות והירקות הטריים, האינפלציה נותרה יציבה יחסית, בסביבת הגבול התחתון של היעד. חברי הוועדה ציינו שאי-הוודאות לגבי תוואי האינפלציה העתידי היא גבוהה.

באשר לגירעון ולתקציב המדינה סברו חברי הוועדה שאי-הוודאות צפויה להימשך עוד זמן מה, לנוכח אי-הוודאות הפוליטית והצעדים שהממשלה העתידית עשויה לנקוט, כדי להתמודד עם הגירעון הצפוי ודנה בהשפעות האפשריות של הגרעון על הפעילות הכלכלית ועל תוואי האינפלציה. בהתייחסם לשוק הדיור, ציינו חברי הוועדה שמחירי הדירות ממשיכים לעלות במתינות בשנה האחרונה ומספר העסקאות גדל, בעיקר בהובלת רוכשי דירה ראשונה. כמו כן, חלה הקלה בתנאי המימון: ריבית המשכנתאות הוסיפה לרדת במתינות, על רקע הירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות ובמקביל נמשכת מגמת ההתרחבות בהיקף המשכנתאות.