בקשה לייצוגית נגד אפל: גובה כסף גם על אפליקציות שנמחקו

נקודת המוצא של הבקשה, היא שמבין מאות אלפי משתמשי אייפון, שיעור ניכר מהם ממשיך לשלם עבור אפליקציות שנמחקו מהמכשיר

משתמש אייפון / צילום: רויטרס, Hamad I Mohammed
משתמש אייפון / צילום: רויטרס, Hamad I Mohammed

עד כמה זה טריוויאלי לחשוב שאם מחקתם אפליקציה מהסלולרי הפסקתם לשלם עליה? הגיוני למדי שכך יהיה, אלא שבעלי האייפון שבקהל יתבדו. חלקם אולי יגלו בדיעבד שהם משלמים עבור אפליקציה שמחקו, אך יש להניח שחלקם לעולם לא יבחנו בכך. 

זה בדיוק הבסיס לבקשה להכרה בתביעה כייצוגית שהוגשה היום נגד אפל העולמית. בבקשה נטען כי אפל ממשיכה לגבות כספים ממשתמשים שמחקו את האפליקציות, שבעלות תשלום מתחדש, מהסלולרי. תביעה נוספת, שעדיין מתנהלת, טוענת נגד התשלום המתחדש אוטומטית אולם הטענה בבקשה כעת היא עצם המשך החיוב הכספי גם אחרי מחיקת האפליקציה. הגילוי המעניין בתביעה הוא שמחיקת אפליקציה מהמסך אינו מספק. גם הודעה שמשתמשי אפל מכירים בוודאי כשהם באים למחוק אפליקציה כי 'כל הנתונים יוסרו', אינה מסירה את הנתון החשוב ביותר - פרטי האשראי.

טריק אחר לגבות תשלום מבלי שהצרכנים ישימו לב הוא אפליקציות שחינמיות לתקופה מוגבלת, דוגמת חודש ניסיון, כשלאחריו הן הופכות לאפליקציות בתשלום.

סקר שבוצע על ידי משרד עורכי הדין, שמגיש את התביעה, רפפורט-לוין-ביטון מצביע על כך ש-50% ממשתמשי אפל סבורים שכשהם מוחקים את האפליקציה ממכשירם החיוב עבורה ייפסק. "הדבר מלמד כי מדובר בהנחה אינטואיטיבית אשר איננה נראית חריגה כלל וכלל", אמר אחד מעורכי הדין המייצגים עו"ד אדם לוין. במציאות כאמור ההנחה של הצרכנים שגויה - היות שמחיקת האפליקציה אינה מסיימת את החיוב בגינה.

נקודת המוצא של התביעה היא שמבין מאות אלפי משתמשי אייפון, שיעור ניכר מהם ממשיך לשלם עבור אפליקציות שנמחקו מהמכשיר. עוד טוענת הבקשה היא כי בעת התקנת אפליקציות לא מופיע אזהרה כי מחיקת האפליקציה לא תביא לסיום החיוב, עובדה שמוצנעת באותיות הקטנות עם הורדה של אפליקציות (באנגלית כמובן). הודעה דומה לא מופיעה גם במועד מחיקת האפליקציה. "אפל ממלאת את פיה מים ומחרישה את העובדה שגם לאחר מחיקת האפליקציה החיוב בגינה יימשך", הוסיף עו"ד רועי ביטון. למי שתוהה, מחיקה אמיתית של אפליקציה לרבות הפסקה על החיוב דורשת פעולה מורכבת יותר שאותה לא מכירים כל משתמשי אפל (אייפד, אייפון). הדרכה כזו נמצאת בסרטונים שמעלים גולשים לרשתות החברתיות.

הטענות כלפי אפל הן כי היא התנהגה ברשלנות, בחוסר תום לב ושהיא מתעשרת על חשבון צרכניה שלא כדין. היקף התביעה לצורך רישום מוערך ב-25 מיליון שקל אלא שזו הערכה שמרנית בהחלט.

עו"ד רועי ביטון / צילום: אורי חיון
 עו"ד רועי ביטון / צילום: אורי חיון