לא נורמלי: רגע לפני פתיחת הקלפיות, מפלגת "נעם" פורשת

בכל מערכת הבחירות מפלגת "נעם" לא עברה בסקרים את אחוז החסימה, וההנחה הייתה שהקמפיין הפוליטי נועד לתת חשיפה מרבית לאג'נדה נגד הלהט"ב • ראשי המפלגה בהודעת הפרישה: "חשפנו את המזימה לגנוב את המדינה מהעם, אנחנו כאן כדי להישאר"

דרור אריה, יו"ר מפלגת נעם / צילום: מתוך יוטיוב
דרור אריה, יו"ר מפלגת נעם / צילום: מתוך יוטיוב

פחות מ-48 שעות לפתיחת הקלפיות, מפלגת "נעם", שמטרתה הייתה לנהל קמפיין נגד קהילת הלהט"ב, הודיעה כי היא פורשת מההתמודדות.

לדברי ראשי המפלגה, היו להם 70 אלף תומכים, אך הטענה הזו אינה מגובה בעובדות. הם מציינים בהודעת הפרישה: "חשפנו את המזימה לגנוב את המדינה מהעם, אנחנו כאן כדי להישאר".

היום (א') בשעה 16:00 תתכנס המפלגה כדי להודיע על הפרישה. האדם המוביל אותה הוא הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, הנחשבת לחרד"לית קיצונית.

דרור אריה, יו"ר המפלגה, אמר היום: "הצלחנו, בסיעתא דשמיא, להביא לקדמת סדר היום את הסיפור שכולם מנסים להשתיק ולהעלים. הצלחנו, באמצעות אלפי מתנדבים, לחשוף בפני עם ישראל את הניסיון של גורמים זרים להשתלט על המדינה ולפרק את ערכי היסוד שלנו כעם וכמדינה".

הקמפיין של מפלגת "נעם" היה ממוקד בטענה שגורמים להט"בים בישראל השתלטו על צה"ל, משרד החינוך והמרחב הציבורי. המפלגה תמכה בנושא חיזוק השבת במרחב הציבורי, בחיזוק הרבנות הראשית ובעצירת גיוס נשים ליחידות קרביות/קדמיות.

יצוין כי בכל מערכת הבחירות מפלגת "נעם" לא עברה בסקרים את אחוז החסימה, וההנחה הייתה שהקמפיין הפוליטי נועד לתת חשיפה מרבית לאג'נדה נגד הלהט"ב, באמצעות תעמולת הבחירות הרשמית ובאמצעות אייטמים בתקשורת על התמודדותה וטענותיה.

לפי גורמים במפלגה, ההחלטה על הפרישה התעכבה בימים האחרונים בשל התנגדותו של הרב טאו, מנהיגה הרוחני, שסבר כי עצם קיומה של המפלגה מסייע לשינוי ולהעלאת המודעות לנושאים החשובים שעסקה בהם. ההחלטה התקבלה בסופו של גבר על רקע סקרים שערכה המפלגה, ובהם התברר כי תצליח לגייס בין 50-70 אלף קולות, פחות ממחצית הקולות הנדרשים לעבור את אחוז החסימה.

אל הרב טאו הגיעו פניות רבות בשבועות האחרונים - הן מימינה, הן מעוצמה יהודית והן מהליכוד - להביא לפרישתה של "נעם" כדי למנוע את אובדן קולות מצביעיה לגוש הימין. הרב סירב טאו לקבל שליחים שנשלחו אליו מטעם המפלגות, אך לפי מקורביו, הוא קיבל את תמונת המצב הפוליטית לאשורה, והיא הייתה הרקע להחלטתו.

קולות מצביעי "נעם" יתחלקו בעיקר בין ימינה, המכילה את האיחוד הלאומי, לבין עוצמה יהודית - שתי מפלגות הקרובות בדעותיהן ובמצען לאלה של "נעם". אך עם זאצ, צפוי כי קולות לא מעטים יעברו למפלגות החרדיות.

ראשי המפלגה ורבניה מתנגדים להשתתפות נשים ברשימה, ולכן מפלגת ימינה עם איילת שקד בראשה ועוצמה יהודית עם אדווה ביטון השנייה ברשימה, הן בעייתיות מבחינתם. עבור עוצמה יהודית עשויים קולות אלה להיות הקולות שיעבירו אותה אל מעבר לאחוז החסימה. 

בתגובה לפרישת תנועת "נעם" נמסר ממפלגת עוצמה יהודית: "הפרישה של 'נעם' היא נקודת הכרעה בבחירות הללו. פרישת 'נעם' מחזקת את עוצמה יהודית מול קמפיין השתייה של הליכוד וימינה, ומבטיחה את המעבר של עוצמה יהודית. פרישת נעם מעבירה לעוצמה יהודית קרוב למנדט של בוחרים אידאולוגיים שמטבע הדברים בוודאי לא יצביעו לבנט או לנתניהו".

עוד הוסיפו בעוצמה יהודית כי "אנו מצפים כעת ממפלגות הליכוד וימינה להפסיק את הירי בנגמ"ש ולפעול באחריות להצלת גוש הימין".