צורכים פחות? מכירות שוק המזון התכווצו ב-3.2% בחודש אוגוסט

לפי נתוני סטורנקסט לחודש אוגוסט 2019, תשע מתוך עשר ספקיות המזון הגדולות בישראל רשמו באוגוסט ירידה בהיקף המכירות הכספי לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה • לעומתן וילי פוד הציגה עלייה של 36.5% במכירות באוגוסט, וגד עלתה ב-11% מתחילת השנה

מדף של מוצרי תנובה / צילום: תמר מצפי
מדף של מוצרי תנובה / צילום: תמר מצפי

רגע לפני ראש השנה וכשנה אחרי גל עליית המחירים של חברות המזון הגדולות, הציבור הישראלי הקטין את הצריכה שלו. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי שוק מוצרי המזון והטואלטיקה בישראל רשם באוגוסט ירידה כספית חריגה של 3.2% אל מול אוגוסט אשתקד.

תשע מתוך עשר חברות מוצרי הצריכה הגדולות בשוק הישראלי רושמות שחיקה במכירות הכספיות בחודש אוגוסט, מצב שלא נראה כדוגמתו לפחות בשנתיים האחרונות. הירידה בצריכה מתרחשת על רקע עליות מחירים שביצעו חלק ניכר מהחברות בשנה האחרונה.

הסבר נוסף שעשוי להסביר חלק מהירידה הוא עיתוי החגים: בשנה שעברה ראש השנה חל ביום ראשון 9 בספטמבר, כך שייתכן כי חלק מהקניות התבצע בשלהי אוגוסט. זאת לעומת השנה, שבה החג חל בתאריך מאוחר יותר - בסוף ספטמבר - כך שכל הקניות לחג מתבצעות בספטמבר. ייתכן כי המכירות הושפעו גם מהיקף הישראלים שביקרו בחו"ל במהלך החודש, אולם כך או כך, ברור שמדובר בנתון חריג שלא מאפיין את תחזיות הצמיחה להן ציפו בשוק המזון, כשלדברי גורמים בענף המגמה הזו מאפיינת גם את המחצית הראשונה של חודש ספטמבר. 

מכירות שוק מוצרי הצריכה, ינואר-אוגוסט 2019 (במיליוני שקלים)
 מכירות שוק מוצרי הצריכה, ינואר-אוגוסט 2019 (במיליוני שקלים)

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, רושמת ירידה קלה יחסית של 0.8% במכירות, בעוד שנתח השוק שלה דווקא נמצא במגמת שיפור קלה ועומד על 11.85%. מתחילת השנה מציגה תנובה גידול של 2.5% במכירות, שהסתכמו בכ-3.7 מיליארד שקל. השחיקה במכירות בחודש אוגוסט מתרחשת על רקע מחסור חריג בחמאה של החברה בשנה האחרונה. השחיקה הזו מתרחשת על אף עליית מחירים שביצעה תנובה במוצריה שאינם מפוקחים בקיץ שעבר, לצד ייקור של המוצרים שבפיקוח לפני כשלושה חודשים.

גם שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי, שנמצאת במגמת צמיחה קבועה בשנתיים האחרונות, מציגה שחיקה קלה במכירותיה, שמסתכמת בכ-0.4%. מתחילת 2019 שטראוס שומרת על מגמה של גידול הקרוב ל-4% במכירותיה הכספיות. שטראוס לא ייקרה את מוצריה, למעט את מוצרי חלב שבפיקוח ממשלתי.

הירידות אצל שתי חברות המזון הגדולות במשק הן מתונות יחסית, בעוד שאצל יתר החברות נרשמו ירידות חדות בהרבה. כך, אסם, חברת המזון השלישית בגודלה, מציגה בחודש אוגוסט ירידה במכירות של 2.7%, מה שהביא אותה לסכם את תשעת החודשים הראשונים של השנה בצמיחה מתונה יחסית של 0.8% ביחס לתקופה המקביל אשתקד. סך המכירות של החברה לתקופה זאת מגיעות ל-2.6 מיליארד שקל.

החברה המרכזית, הבעלים של קוקה-קולה ישראל ומחלבות טרה והספקית הרביעית בגודלה בשוק מוצרי הצריכה הישראלי, מציגה ירידה משמעותית במכירות של 6.8%. הירידה הזו, שבאה לידי ביטוי גם בשחיקה בנתח השוק של החברה, מביאה אותה לסכם את תשעת החודשים הראשונים של 2019 עם ירידה במכירות של 2.8% שהסתכמו בכ-1.8 מיליארד שקל.

גם יוניליוור, יצרנית ויבואנית מוצרי המזון והטואלטיקה, רושמת שחיקה במכירות בחודש אוגוסט, כשמדובר בירידה של 3.6%, שמצטרפת לירידה כוללת של 1.3% מתחילת 2019. בנוסף אליה, גם דיפלומט, סנו, נטו וקימברלי קלארק מציגות ירידה במכירות הכספיות בחודש אוגוסט. למעשה החברה היחידה שלא רושמת ירידות החודש מבין עשר הספקיות הגדולות היא חברה המשקאות הקלים והאלכוהוליים טמפו, שרשמה גידול של 1.4%.

גם יפאורה תבורי נהנתה מחודשי הקיץ והציגה צמיחה של 6.6% לאחר חודשים ארוכים של ירידות, מה שמאפשר לה לסכם את תשעת החודשים הראשונים של 2019 עם ירידה "חדה פחות" של 2.7%.

לצד ספקיות המשקאות הצומחות, גם וילי פוד ממשיכה להציג עלייה חריגה במכירות, בשיעור של 36.5% בחודש אוגוסט, שמביאה אותה להציג גידול כולל של כ-31% מתחילת השנה הנוכחית ביחס לתוקפה המקבילה אשתקד.

חברה נוספת שממשיכה לשמור על צמיחה מתמשכת היא מחלבות גד, שמכירותיה גדלו בכ-13% בחודש אוגוסט לבדו, ובכ-11% מתחילת השנה הנוכחית ביחס לתקופה המקביל אשתקד.