אירוע חריג: הפד חילץ את שוק הריפו ממצוקת נזילות חריפה

התערבות הפד מעוררת הדים במערכת הפיננסית בארה"ב, למרות שעפ"י הערכות אנליסטים, הגורמים למצוקה היו טכניים ולא כשל מערכתי

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

בצעד חריג נאלץ היום (ג') הפדרל ריזרב להתערב במסחר בשוק הריפו עקב מצוקת נזילות חריפה. התערבות הפד מעוררת הדים במערכת הפיננסית בארה"ב, למרות שעל-פי הערכות אנליסטים, הגורמים למצוקה היו טכניים ולא כשל מערכתי. מכל מקום, מדובר באירוע חריג ביותר בשוק שנחשב לאחד מאפיקי המימון הנזילים ביותר.

העלות של הלוואה לטווח קצר מאד (Overnight) תמורת אג"ח של האוצר האמריקאי זינקה על-פי הדיווחים בלילה שבין שני לשלישי ל-10%. שלוחת הפד בניו יורק העמידה מזומן בהיקף של עד 75 מיליארד דולר (מתוכם נוצלו 53 מיליארד דולר) לטובת בנקים שנזקקו לכך ובכך ייצבה את השוק. אנליסטים העריכו כי מצוקת הנזילות נוצרה כתוצאה מכך שתאגידים רבים בארה"ב ביקשו למשוך בזמן קצר מזומנים על-מנת לפרוע תשלומי מסים.

שוק הריפו (REPO) הוא אפיק מימון קצר מועד המבוסס על הסכמי רכישה חוזרת בין שני צדדים. הסכם רכש חוזר, או ריפו, הוא הלוואה לטווח קצר. הבנקים, קרנות הגידור וחברות המסחר סוחרים במזומן תמורת אג"ח ממשלתיות לטווח קצר, כגון שטרות האוצר של ארה"ב.

עסקאות ריפו נעשות בדרך-כלל למשך לילה (Overnight), אבל הן יכולות להישאר פתוחות במשך שבועות. הסוג הנפוץ ביותר של ריפו הוא הסכם צד שלישי שבו בנקים המסחריים הגדולים פועלים כמתווכים בין גופים פיננסיים אחרים כמו קרנות גידור וקרנות הפועלות בשוק הכספים.