הפד שוב התערב בשוקי הכספים: האם זה רק בגלל גורמים טכניים?

הפד הזרים מיליארדי דולרים לשוק הריפו כדי לבלום עליית ריביות שעוררה חשש ממחסור פתאומי במזומנים • מה הוא שוק הריפו, מה הקשר בין הריביות שלו לריבית של הפד, ולמה האירועים האחרונים הפכו לשיחת היום בשווקים?

ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס
ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

בפעם הראשונה זה יותר מעשור הזרים אתמול הפדרל ריזרב מזומנים לשוקי הכספים על מנת להוריד את הריביות. הבנק המרכזי אמר כי יעשה זאת שוב לאחר שגורמים טכניים הובילו למחסור פתאומי במזומנים, וכך הוא עשה זאת היום לפני פתיחת המסחר.

השאלה היא מה בעצם גרם לעליית הריביות בקטע החיוני אך המוזר במקצת של המערכת הפיננסית - השוק להסכמי רכישה חוזרת,  repo) Repurchase Agreement).

מה הוא שוק ה-repo?

ריפו הוא שוק שבו צד אחד מלווה מזומנים בערך שווה פחות או יותר לניירות ערך, בדרך כלל אג"ח אוצר. השוק הזה קיים כדי לאפשר לחברות שמחזיקות בהרבה ניירות ערך אך חסרים להן מזומנים ללוות כסף בזול. הוא מאפשר לצד עם הרבה מזומנים להרוויח תשואה קטנה בסיכון נמוך, כי הוא מחזיק באג"ח כביטחונות.

מרכיב מפתח בשוק הוא שהלווה של המזומנים מסכים לרכוש חזרה את האג"ח הללו בתאריך מאוחר יותר, לעתים קרובות כבר למחרת, במחיר גבוה במקצת. ההפרש הזה במחיר קובע את ריבית הריפו. הריבית הזו יכולה לעלות מכמה סיבות, אך זה קורה במיוחד כשיש מחסור במזומנים במערכת, והלווים מוכנים לשלם יותר כדי לקבל אותם.

מי מעורב בשוק הריפו?

ריפו הוא רכיב חיוני בעבודת וול סטריט, ודרך חשובה להרוויח ריבית למשקיעים גדולים וקטנים - כולל כל אחד שיש לו חשבון חיסכון בשוק הכסף. המלווים של האג"ח בשוק הריפו הם לעתים קרובות קרנות גידור וברוקרים בוול סטריט שיש להם תיקים גדולים, אך הם זקוקים לכסף למימון מסחר יומיומי. ספקי המזומנים נוטים להיות קרנות כספיות (לטווח קצר) או מנהלי נכסים אחרים שרוצים להשקיע מזומנים על בסיס קצר טווח בסיכון נמוך.

מה קרה הפעם?

ריביות הריפו צמודות מאוד בדרך כלל לריבית הקרנות של הפדרל ריזרב, שנעה כעת בין 2% ל-2.25% והיא גם ריבית הטווח הקצר בין מוסדות פיננסיים. אבל ריבית הריפו גאתה במפתיע לזמן קצר שלשום (ב') מעל 5% ועלתה שוב אתמול (ג'), מה שהעלה את האפשרות של מחנק במימון שהפתיע סוחרים.

מה הקשר בין ריבית הקרנות של הפד לשוק הריפו?

ריבית הקרנות הפדרליות היא שוק להלוואות בלי ביטחונות ללילה אחד (24 שעות) של יתרות בין בנקים ועוד כמה צדדים. יתרות הן הכסף שבנק מחזיק בפדרל ריזרב. כדי להסדיר תשלומים ועסקאות נוספות, הבנקים מפצים זה את זה ביתרות. אם הם זקוקים ליתרות, הם לווים אותם מבנקים אחרים. הריבית שבה הם לווים היא ריבית הקרנות הפדרליות, והפד מנסה להחזיק אותה בטווח צר. כשהפד מוריד ריבית, זו הריבית שהוא מוריד. לפד יש תפקיד ייחודי בשוקי הריפו: כשהוא מלווה כספים בעסקאות ריפו, הוא מלווה יתרות חדשות שנוצרו. כשהוא נכנס לשוק הריפו, הפד יכול להוסיף כך עוד יתרות, ולשפר את הנזילות בשוק ההלוואות.

מה גרם לתזוזה בשוק הריפו?

איש אינו יודע בוודאות מה קרה ביומיים האחרונים. הפעילים מצביעים על כמה התרחשויות בו זמנית שגרמו אולי למלווי האג"ח לשלם לפתע הרבה יותר כדי לקבל מזומנים.

יום שני היה תאריך היעד לחברות לבצע את תשלומי המס הפדרלי שלהן. זה הוציא מזומנים ממכשירים כמו קרנות כספיות, שחברות השתמשו בהן כדי להעביר כסף לאוצר. בנוסף, יום שני היה גם יום הסליקה של אג"ח בשווי 78 מיליארד דולר של האוצר, כלומר ש-78 מיליארד דולר במזומן הפכו לאג"ח.

יחד, שני הגורמים הללו יכלו לגרום ל"מחסור במזומנים במערכת, ולעלייה חדה בריביות ללילה", אמר תומאס די גלומה, מנהל וראש יחידת המסחר באג"ח אוצר בחברת סיפורט גלובל הולדינגס. תיאוריה אחרת היא שמסיבה כלשהי, הסוחרים-הפעילים לא היו מוכנים למחנק המזומנים הצפוי.

למה זה חשוב?

כשריביות הריפו מתנהלות תחת לחצים חזקים ולא צפויים, המשקיעים תוהים אם הסיבה היא קצרת טווח וטכנית, או שיש מקור רציני יותר של מתח בשוק, כמו עלייה בתפיסת הסיכון או מחנק רציני במזומנים, כמו הפסדים גדולים ממסחר.

"בימים הקרובים נדע אם היה זה רק שילוב של גורמים ספציפיים, או עדות לכך שהבעיה חמורה ויסודית יותר", כתבו אנליסטים של BMO שוקי הון בסקירה ללקוחות.

איך זה קשור לפדרל ריזרב?

בהתחשב בקשרים בין שוקי המימון לטווח קצר, עלייה בריביות הריפוי יכולה להיות גם אינדיקציה לכך שהפדרל ריזרב צריך להתערב בצורה ישירה יותר בשוק כדי להחזיק את ריבית הקרנות שלו בטווח היעד שלה.

הפדרל ריזרב בניו יורק ניסה אתמול לייצב את השוק בהצעה של עסקאות ריפו שלו בריבית יעד, למרות שהיו לו קשיים טכניים. השאלה אם הפד צריך לפעול ביתר תקיפות כדי לשמורה על ריביות נמוכות היא עניין לדיונים לוהטים. אפילו הנשיא טראמפ מעורב בדיון, וטוען שהפד אינו פועל מספיק בתחום זה.

עליית ריבית הריפו יכולה להגביר את הלחצים על הפד לעשות משהו דרסטי יותר, כמו לקנות שוב אג"ח אוצר.

"בטווח הארוך יותר, הצוותים שלנו מאמינים שצריך יהיה לעשות יותר כדי לטפל בבעיית אי ההתאמה של הנזילות, כאשר תדירות העליות החודשיות או הרבעוניות בריביות המימון ל-24 שעות עולות למראית עין", כתבו אנליסטים של בנק וולס פארגו בסקירה שלהם.