הפדרל ריזרב שוב מתערב בשוק על רקע קשיי נזילות

הפדרל ריזרב העמיד מזומן לבנקים כך שיגיע יחד עם ההתערבות אתמול לגובה של 75 מיליארד דולר • זאת בהמשך להודעתו אתמול על רכישת ניירות ערך בהיקף של 53 מיליארד דולר

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

הפדרל ריזרב ביצע היום (ד') מהלך נוסף של הזרמת נזילות למערכת, והעמיד מזומן לבנקים כך שיגיע יחד עם ההתערבות אתמול, לגובה של 75 מיליארד דולר, וזאת ערב מצוקת נזילות בשוק הריפו (REPO). 

זאת בהמשך להודעתו אתמול על רכישת ניירות ערך בהיקף של 53 מיליארד דולר. הזינוק החד בריביות בשוקי המימון הקפיץ את הריבית האפקטיבית לקצה הטווח העליון של הריביות שקבע הבנק, 2.25%. 

התערבות הפד מעוררת הדים במערכת הפיננסית בארה"ב, למרות שעל-פי הערכות אנליסטים, הגורמים למצוקה היו טכניים ולא כשל מערכתי. מכל מקום, מדובר באירוע חריג ביותר בשוק שנחשב לאחד מאפיקי המימון הנזילים ביותר. 

שוק הריפו הוא אפיק מימון קצר מועד המבוסס על הסכמי רכישה חוזרת בין שני צדדים. הסכם רכש חוזר, או ריפו, הוא הלוואה לטווח קצר. הבנקים, קרנות הגידור וחברות המסחר סוחרים במזומן תמורת אג"ח ממשלתיות לטווח קצר, כגון שטרות האוצר של ארה"ב. העלות של הלוואה לטווח קצר מאד (Overnight) תמורת אג"ח של האוצר האמריקאי זינקה על-פי הדיווחים בלילה שבין שני לשלישי ל-10%.