היקף של 270 מיליארד דולר לשנה: זה ענף ההשקעות החם הבא

בשנה האחרונה הושקעו יותר מ-270 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, והתעשייה העולמית כבר שווה יותר מטריליון דולר • האנרגיות החלופיות נהפכו למשתלמות יותר לצרכן בזכות טכנולוגיות שפיתחו יזמים כמו גיא סלע, ממייסדי סולאראדג' - שנפטר בטרם עת, אבל בידיעה כי המהפכה הושלמה

אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי שנים של חלוציות, השקעות שנטרפו והרבה מאוד סובסידיות, השקעות באנרגיות חלופיות נהפכו לכדאיות גם ללא התערבות ממשלתית.

ברמת התמחור, אנרגיה סולארית או אנרגיית רוח הצליחו להשתוות לאנרגיות המופקות מכוהל, מדלקים ואף מגז טבעי, ובשנים הקרובות הן צפויות להיות אפילו משתלמות יותר. מבחינת הצרכנים, ההחלטה נעשתה פשוטה יחסית: "אם זה עולה לי אותו דבר, וגם מועיל לסביבה - למה לא".

ההשקעה באנרגיות חלופיות הניבה מאות אחוזים למשקיעים בשנים האחרונות - טרנד ירוק בהשקעות, אבל לא קנאביס. רק בשנה האחרונה הושקעו יותר מ-270 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, ושווי התעשייה העולמית כבר עולה על טריליון דולר.

רק לפני עשור היה נראה כי הסיכויים לייצר מהפכה של ממש באמצעות אנרגיות אלה - שהיוו בקושי 1% מייצור החשמל בארה"ב - אפסיים. אמנם הגז הוא עדיין המלך הבלתי מעורער בארה"ב, כשיותר מ-40% מהחשמל שם מיוצר על ידי גז, אבל כבר כיום כ-25% מהחשמל בארה"ב מיוצר ע"י אנרגיות חלופיות.

סולאראדג' ממשיכה להסתכל קדימה

מספר העובדים המועסקים בפיתוח ובבנייה של מתקנים המייצרים אנרגיות חלופיות בתחום הסולארי עולה על מספרם בתחום הגז, ובתחום אנרגיית הרוח המספר משתווה לזה שבתחום הגז. פיתוח תחנות כוח המונעות בטכנולוגיות סולאריות או רוח נראה מבטיח יותר כיום - ודאי בהשוואה לתחנות גרעיניות, שמתיישנות מוקדם מדי ונסגרות, ואפילו מתחנות אנרגיית גז, שהביקורת והרגולציה עליהן מתהדקת ולא בטוח שיספיקו להחזיר בכלל את ההשקעה.

איך אנרגיות חלופיות נהפכו גם למשתלמות? כמו תמיד, עם זמן ועם יזמים מדהימים. לפני כחודש הלך לעולמו היזם גיא סלע, ממייסדי חברת סולאראדג', שנפטר בטרם עת, אבל בידיעה כי המהפכה הושלמה. באחרונה נרשמה צניחה של יותר מ-90% בעלות הפאנלים הסולאריים, צניחה של 80% במחירי הסוללות שאוגרות את האנרגיה, ועלייה ביעילות של ניצולת האנרגיה הסולארית ביותר מ-25%. כל אלה הפכו את האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח לזולות בהשוואה לאנרגיה מבוססת דלקים או אנרגיה גרעינית, ביותר משני שלישים מהמקומות בעולם.

סולארדג', החברה שהוביל סלע במשך יותר מ-11 שנה, היא חברה טכנולוגית המפתחת ומייצרת מערכות לאופטימיזציה וניטור של אנרגיה סולארית. החברה נסקה כבר לשווי של 4 מיליארד דולר, יותר מפי ארבעה על המחיר בהנפקה, עם שיעורי צמיחה של עשרות אחוזים במכירות וברווחיות. החברה הצליחה עד כה להתגבר על התחרות מסין, וכבשה נתח שוק של יותר מ-35% בארה"ב, הן במערכות סולאריות ביתיות והן במערכות מסחריות. הטכנולוגיה שלה נחשבת לטכנולוגיה פורצת דרך, שמשפרת משמעותית את ניצולת האנרגיה הסולארית מהפאנלים ומפחיתה את עלות האנרגיה ביותר מ-20%.

אחרי סדרה של רכישות, סולאראדג' מסתכלת קדימה ומתכוונת להתפתח לכיוון של אגירת החשמל ואספקה יציבה שלו (להתחרות בסוללות שמייצרות חברות כמו טסלה ואחרות), תוך שילוב של המערכות שלה ישירות בפאנלים הסולאריים של חברות נבחרות.

זה המקום לגילוי נאות: בשלהי 2016, עמית לעבודה הסביר לי היטב מדוע סולאראדג' תהיה אחת ממובילות המהפכה, ולמה הערך שלה לצרכן הסופי כל כך חשוב. מאז שווי החברה נסק פי חמישה.

הריבית האפסית האיצה את ההתפתחות

התייעלות אנרגטית והפחתת עלויות הורידו את הצורך בסובסידיות ממשלתיות - מה שהפחית משמעותית את הסיכון בהשקעה, והביקוש לחשמל ולאנרגיה בעולם רק יעלה. נוסף על כך, נראה כי בהשקעות אלה המזל משחק תפקיד קטן יותר. השמש זורחת מדי בוקר, הרוח מגיעה מדי יום, ומחירי החשמל מפוקחים לרוב - ולכן אינם תנודתיים כמו מחירי הנפט, הגז או דלקים אחרים.

הריבית האפסית האיצה את ההתפתחות: יותר מעשור אנחנו מדברים על החיפוש הבלתי פוסק אחר תשואה אלטרנטיבית לריבית האפסית או השלילית. האלטרנטיבות המתבקשות הן כמובן קרנות ריט. אחרי עלייה מטאורית בשוק הנדל"ן למגורים והנדל"ן המניב, קרנות הריט עברו לשווקים נוספים, כמו חוות שרתים, שהביקוש להן נסק בעקבות התפתחות טכנולוגיית מחשוב הענן, וחוות סולאריות או חוות רוח, שנהפכו לרווחיות ובלתי תלויות בהטבות ממשלתיות. הסיכון נמוך, העלויות סבירות, המימון זמין ומשתלם - אז למה לא?

אחת הדוגמאות לחברה מקומית שהצליחה לנצל את תנאי השוק התומכים, הן מבחינת הרווחיות וההתייעלות והן מבחינת תנאי האשראי הנוחים, היא חברת אנלייט. החברה מתמחה בפיתוח וברכישת פרויקטים מניבים לאנרגיה חלופית, רוח וסולארית. החברה נסקה בתוך שנים ספורות לשווי שוק של 2.5 מיליארד שקל, לאחר שרק בשנה האחרונה הכפילה את שוויה עם קרוב ל-20 פרויקטים - חלקם כבר מניבים, חלקם בהקמה וחלקם בתכנון.

הצמיחה המהירה של החברה היא תולדה של ביקוש אדיר לשימוש באנרגיות מתחלפות, תמחור זול יותר מהקמת תחנות כוח המונעות בגז או נפט, וכמובן רווחיות שאינה תלויה רגולטורית - מה שמגדיל את אפשרויות המימון של החברה. ההתייחסות לפרויקטים אלה דומה מאוד לנכס מניב, ולכן הכללים החשובים הם שיעורי הניצולת של האנרגיה, המקבילים לשיעור תפוסה, מחיר ותנאי מימון.

דוגמה לחברה ישראלית נוספת בתחום היא כמובן אנרג'יקס, שמפתחת, מקימה ומתפעלת תחנות כוח באנרגיות מתחלפות כמו אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית. החברה מתמקדת בשוק הפולני, ובאחרונה פרצה גם לארה"ב. אנרג'יקס, שהוקמה ב-2009, נושקת כבר לשווי שוק של 3.5 מיליארד שקל, כאשר גם במקרה שלה ההאצה בשווי התחילה כבר ב-2017. החברה נהנית הן מתזרים קבוע בפרויקטים מחוברים ומניבים, הן מפרויקטים בהקמה והן מפרויקטים בתכנון.

בתוך 20 שנה ישתוו לגז ונפט

בעקבות הצניחה במחירי הנפט והגז בעשור האחרון, היה נדמה כי עתידן של האנרגיה הסולארית או אנרגיית הרוח אינו מזהיר במיוחד. תגליות מאגרי הנפט והגז עלו משמעותית בעקבות טכנולוגיות הסקרים התלת-ממדיים, השיפורים בטכנולוגיות הקדיחה וההפקה הגדילו הן את שיעורי ההצלחה והן את התפוקה של הבארות, ומחירי הנפט צנחו לממוצע של 50 דולר לחבית.

למרות זאת, פוטנציאל השיפור והפחתת העלויות של אנרגיות חלופיות גדול יותר. ההערכות הן כי עד לשנת 2040 מחצית מהחשמל בעולם ייוצר על ידי אנרגיות חלופיות כמו אנרגיות סולאריות או רוח, ובתוך 40 שנה חלקן של תעשיית הדלקים והכוהל בתעשיית החשמל יצנח לפחות מ-20%. שיפורים טכנולוגיים וירידה במחיר הסוללות רק יאיצו את התהליך. ההערכות הן כי בסין ובהודו יותר מ-60% מהחשמל ייוצר על ידי טכנולוגיות להפקת אנרגיה סולארית ורוח עד לשנת 2050, ובאירופה קרוב ל-90%.

השבוע נוכחנו כיצד מתקפת טרור במעוז שדות הנפט של ערב הסעודית עשויה לשבש את הכלכלה הגלובלית, כשמחיר הנפט נסק בתוך דקות ביותר מ-14% על רקע הפגיעה באספקת הנפט הסעודית למשך פחות מחודש ימים. התלות בנפט הסעודי אמנם לא תרד כל כך מהר, אבל בתוך שני עשורים היא תהפוך לזניחה יותר. העולם ירוויח פעמיים: פחות זיהום אוויר ופחות זעזועים בעקבות מתקפות טרור על מאגרי נפט וגז. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.