לידר שוקי הון על חברות הסלולר: "נושא המיזוגים יכול לשפר את הסנטימנט כלפיהן, אבל עוד מוקדם לדבר על התאוששות בתוצאות"

על רקע הדיווחים בתקשורת בימים האחרונים, רשמו היום מניות הסלולר עליות שערים • האנליסטית סבינה לוי מזכירה כי "השאיפה צריכה להיות תחרות ורמת מחירים יותר מאוזנות" - וכאן נכנס לתמונה הרגולטור, שלו "יש שיקולים פוליטיים וציבוריים"

אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי
אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי

האם חברות התקשורת הישראליות עומדות בפני שינויים משמעותיים בכל הנוגע לשליטה בהן, ועד כמה זה יכול להשפיע על המניות החבוטות של הסקטור? בעוד שנראה כי מתגברים הסיכויים לכך שאיש העסקים חיים סבן יוותר על השליטה בחברת פרטנר לטובת בעלת שליטה מהעבר, חברת האצ'יסון מהונג קונג, אתמול דווח בחדשות 12 כי סלקום   והוט מנהלות ביניהן מגעים למיזוג.

"יש קונצנזוס בסקטור והבנה, גם אצל החברות וגם, לפי מה שמתפרסם, אצל הרגולטור, שרמת המחירים הנוכחית של חבילות הסלולר לא מייצגת לאורך זמן, וגם לא מספקת תמריץ להמשיך לשדרג את תשתיות הסלולר", אומרת סבינה לוי, מנהלת המחקר בלידר שוקי הון. "מצד שני, כשמחפשים מה לעשות לשיפור המצב, השאיפה צריכה להיות תחרות יותר מאוזנת ורמת מחירים יותר מאוזנת, אבל הקושי הוא ריבוי השחקנים בשוק - דבר שמייצר שיווי משקל שברירי מאוד.

"הסיבה היא שלכל שחקן יש אינטרס משלו, וכל מבצע מטלטל את כל השוק. לדוגמה, רשת סאני תקשורת יצאה במבצע של מנוי ב-15 שקל בחודש, והיו הערכות כי היא רוצה למשוך לקוחות לסניפים שלה כדי למכור יותר מכשירים, שזו הפעילות המרכזית שלה. כך גם המבצע של רשת רמי לוי סלולר, שנועד למשוך לקוחות למועדון כרטיס האשראי של רמי לוי".

הצניחה במניות התקשורת המקומיות בשנה האחרונה
 הצניחה במניות התקשורת המקומיות בשנה האחרונה

"קשה לראות אישור למיזוג הוט-סלקום"

לדברי לוי, למשוואה הזאת נכנס גורם שלישי, שהוא הרגולטור. "לרגולטור יש שיקולים פוליטיים וציבוריים", היא אומרת. "האם הרגולטור יכול להתערב ולקבוע מחירי מינימום? אני לא יודעת כמה זה ישים באווירה הנוכחית. אני לא בטוחה שהכלים שיש ברשות הרגולטור, חזקים מספיק כדי לטפל בבעיה בלי להוביל לעליית מחירים - שזה בניגוד לאווירה הציבורית. יש חלופה של עידוד השקעות כמו שהיה בתעשייה, אבל אני לא רואה את זה קורה, כי יש סדרי עדיפויות תקציביים".

על רקע התגברות ההערכות שצפויים ניסיונות קונסולידציה בענף, אומרת לוי כי בניגוד לעבר - עסקת מיזוג סלקום-גולן שלא אושרה - ההערכות הן שהסיכוי לקבל את אישור הרגולטור למיזוג גבוה יחסית, כל עוד מדובר במיזוג של מפעיל גדול עם מפעיל קטן, ולא של שני מפעילים גדולים. לכן, להערכתה, הסיכוי לאישור מיזוג בין הוט לסלקום נמוך.

"צריך לזכור שהוט שחקן גדול מאוד בשוק הטלוויזיה, וסלקום מחוללת תחרות בשוק הטלוויזיה. קשה לראות אישור רגולטור (הן משרד התקשורת והן רשות התחרות) לעסקה של הוט וסלקום במתכונתן המלאה", היא אומרת. "היו פרסומים שהוט בוחנת חלופות, כמו הפרדת פעילות התשתית מהשירותים. במקרה של הפרדת הוט מובייל, אפשר תיאורטית לדבר על מיזוג עם סלקום, אבל בעבר הוזכרה האפשרות של מיזוג הוט-פרטנר, שהיא טבעית יותר בשל השיתוף שיש ברשת".

מה צפוי בפרטנר, בהנחה שסבן אכן יוותר על השליטה בחברה?

"עוד לא פורסם שום דבר רשמי, אבל ממה שאני מבינה, זה נושא שעומד על הפרק כבר זמן רב. כשאנליסטים ומשקיעים שואלים את פרטנר בעניין, הם מקבלים תשובה שהחברה לא מעורבת בזה, וזה מעליהם. קשה עדיין לומר איך פרטנר תושפע, וקשה לדעת איפה זה יסתיים - אם מניות סבן יעברו, האם האצ'יסון תישאר בעלת המניות או שתחפש רוכש פוטנציאלי אחר".

מי יכול להיות רוכש כזה?

"כבר הרבה זמן יש תחושה שחברות התקשורת הישראליות 'על המדף', ועד עכשיו לא ראינו התנפלות של קונים זרים או מקומיים - לא בעסקת ביקום, ולא כשפורסם על ענייני הלוואת האצ'יסון ועל החלופות שהוט בוחנת. ייתכן כי יהיו גורמים שיתפסו את התמחור כלא יקר וכנקודת כניסה, אחרי הירידות במניות".

להערכתך, זו נקודת כניסה להשקעה במניות?

"אני מסכימה שרמת המחירים בסלולר לא מייצגת ועשויה להשתנות, אבל יש כמה 'אבלים'. קשה להעריך מתי זה ישתנה, השוק צופה כבר תקופה ממושכת שינוי ומגמת השחיקה נמשכת. רמת מחירי החבילות נמוכה מה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) - כלומר, גיוס הלקוחות החדשים מוביל לשחיקה ב-ARPU. על כך צריך להוסיף את התחום הקווי. סלקום ופרטנר ממשיכות לחזק את עצמן בקבוצות תקשורת עם פעילות קווית וטלוויזיה, ולא רק סלולר, והן מתחרות מול בזק  והוט על סל שירותי תקשורת. נכון שאם יהיה שיפור בסלולר, זה יהיה שיפור מהותי בביזנס שלהן, אבל צריך לזכור שיש עוד תחומים - וגם כאן יש חוסר ודאות.

"עד עכשיו סלקום  ופרטנר  נכנסו לשוק הטלוויזיה והתרחבו בשוק הקווי ובטריפל, וראינו תגובה מהוט ובזק, אבל אני לא בטוחה שראינו את כל התגובה שלהן. התחרות בשוק הקווי עדיין בהתהוות, והיא תגבר ככל שתגדל החדירה של הסיב האופטי של פרטנר ושל IBC-סלקום".

כלומר, צפוי שידור חוזר של מה שקרה בשוק הסלולר?

"לא, כי בסופו של דבר, זה שוק עם השקעות כבדות ואופי שוק אחר, עם חסמי מעבר שונים. בראייה יותר ארוכת טווח, שוק הטלוויזיה עובר שינוי, גם מבחינת הרגלי הצפייה. זה שוק שנשלט בעבר על ידי חברות הטלוויזיה המסורתיות, וזה משתנה - והשאלה היא מה יהיה מבנה התחרות בעתיד".

לדבריה, "אין ספק שאחרי הירידות במניות, על פניו, התמחור של סלקום ופרטנר נראה לא יקר. בצד החיובי, נושא המיזוגים יכול לשפר את הסנטימנט כלפי מניות הסקטור, אבל מצד הפעילות עצמה והשוק, עוד מוקדם לדבר על התאוששות בתוצאות, ויש אתגרים רבים בשוק הסלולר ובשוק הקווי. כמובן, לא ניתן להתעלם מהמצב הפיננסי של חלק מהמפעילות".

בהקשר זה, את צופה סכנה מכיוון החוב של החברות?

"ראוי לציין לטובה את פרטנר, שביצעה בשנים האחרונות כמה מהלכים להפחתת המינוף, וזה מאפשר לה גמישות פיננסית ועסקית. המצב של סלקום מאתגר יותר, אבל עדיין עומדים לרשותה כמה כלים לטפל בסוגיית החוב".