דיווח: סנאפ סייעה ל-FTC בחקירה נגד פייסבוק, בעזרת "פרויקט וולדמורט"

לפי הדיווח של "וול סטריט ג'ורנל", הצוות המשפטי של סנאפ ניהל תיק מסמכים בו שמר עדויות על מקרים בהם פייסבוק ניסתה לפגוע בתחרות

אוון שפיגל / צילום: JD Lasica
אוון שפיגל / צילום: JD Lasica

חברת סנאפ סייעה לרשות הסחר הפדרלית (FTC) בחקירת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק, כך לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, הצוות המשפטי של סנאפ ניהל תיק מסמכים בו שמר עדויות על מקרים בהם פייסבוק ניסתה לפגוע בתחרות. התיק נקרא "פרויקט וולדמורט" (על שם דמות הנבל מסדרת ספרי הארי פוטר), וההאשמות בו כללו את האופן שבו פייסבוק עודדה משפיעני אינסטגרם שלא לפרסם קישורים לחשבונות שלהם בסנאפ, וחשדות של בכירים בסנאפ לפיהם אינסטגרם מנעה מתכנים של סנאפ לצבור צפיות בפלטפורמה. עוד דווח כי מתחרים נוספים של פייסבוק, בעבר ובהווה, דיברו עם חוקרי הרשות כחלק מחקירת ההגבלים העסקיים שמתנהלת נגדה.

לפי הדיווח, בחודשים האחרונים ה-FTC יצרה קשר במסגרת החקירה עם עשרות בכירים בתעשיית הטכנולוגיה ומפתחי אפליקציות, בהם בכירים מסטארט-אפים שנסגרו לאחר שאיבדו גישה לפלטפורמה של פייסבוק ומייסדים שמכרו את החברות שלהם לפייסבוק. השיחות התמקדו בגישה של פייסבוק שעודדה צמיחה בכל מחיר. מנגד, דווח כי בכירים בפייסבוק מודאגים מהאפשרות ששיחות אלו יביאו למסירת מידע לרשות שיפגע בחברה, ובעקבות זאת בוחנים בחברה דרכים לשפר את יחסיה עם שחקנים נוספים בעמק הסיליקון.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח גם כי אחד ממוקדי העניין של חקירת ה-FTC הוא הסטארט-אפ הישראלי אונבו, שפייסבוק רכשה ב-2013, אשר הציע שירות VPN חינם ועקב אחרי פעילות הרשת של המשתמשים, מה שאפשר לפייסבוק לפי דיווחים להשתמש במידע בהחלטות אסטרטגיות כמו רכישת וואטסאפ. השנה פייסבוק הפסיקה את פעילות האפליקציה. מיקוד נוסף של החקירה הוא השאלה אם מנכ"ל החברה מארק צוקרברג רכש או ניסה לרכוש סטארט-אפים מכיוון שפחד שיהפכו בהמשך למתחרים. לפי מקורות ה"וול סטריט ג'ורנל", כשצוקרברג נפגש עם מייסדים של סטארט-אפים, בהם אוון שפיגל מסנאפ - הוא הציג בפניהם שתי אפשרויות - לקבל את המחיר שהוא מציע עבור רכישה, או להתמודד עם הנסיונות של פייסבוק להעתיק את המוצרים שלהם. במקרה של סנאפ, פייסבוק אכן העתיקה ממנה פיצ'רים, בהם סטוריז.

כאמור, בכירים בסנאפ מאמינים כי פייסבוק מונעת מתוכן פופולרי של סנאפ לצבור פופולריות באינסטגרם, מה שלדעתם מהווה ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי. דווח כי לפי מסמכי סנאפ, הבכירים האמינו כי אינסטגרם חסמה חיפושים של מושגים הנוגעים לעדשות של סנאפ, ולא כללה את התכנים בעמוד explore של אינסטגרם, בו משתמשים יכולים להיחשף לתכנים חדשים. עוד דווח כי כדי להניא משפיענים מלכלול קישורים לסנאפ בחשבון שלהם באינסטגרם, בחברה איימו עליהם שהחשבון שלהם כבר לא יוצג כחשבון מאומת אם יעשו זאת, דבר שעשוי לפגוע בהם כלכלית.