גרטה טונברג למנהיגי העולם: "גנבתם את החלומות שלי ואת הילדות שלי"

האקטיביסטית הצעירה פנתה למנהיגי העולם ואמרה: "אנשים סובלים, אנשים מתים. המערכות האקולוגיות שלנו מתמוטטות, ואנחנו בתחילת הכחדה המונית, וכל מה שאתם יכולים לדבר עליו זה כסף וסיפורי אגדות על צמיחה כלכלית תמידית – איך אתם מעזים?"

גרטה טונברג, מחאת האקלים בניו יורק / צילום: REUTERS, Shannon Stapleton
גרטה טונברג, מחאת האקלים בניו יורק / צילום: REUTERS, Shannon Stapleton

לאחר סוף שבוע של מחאה אקלים ברחבי העולם, נפתחה היום (ב') ועידת האקלים של האו"ם בהשתתפות מנהיגים מרחבי העולם. מטרת פסגת האקלים באו"ם היא להגביר את המאמצים להשגת יעדי הסכם פריז להפחתת גזי החממה ולמימוש יעדי הפיתוח בר-קיימא של הארגון, כשמנהיגים מספרים על התוכניות ועל הדרכים של מדינותיהם להיאבק במשבר האקלים.

בפתח הכינוס נאמה האקטיביסטית הצעירה גרטה טונברג בת ה-16, שהצליחה לסחוף מיליונים ברחבי העולם למחאת היחיד שהחלה לפני שנה. "אנחנו צופים בכם. כל זה לא בסדר - אני לא צריכה להיות כאן, אני צריכה להיות בבית הספר בצד השני של האוקיינוס. גנבתם את החלומות שלי ואת הילדות שלי עם המילים הריקות שלכם, ואני עוד אחת מבנות-המזל", נזפה טונברג במנהיגי העולם. "אנשים סובלים, אנשים מתים. המערכות האקולוגיות שלנו מתמוטטות, ואנחנו בתחילת הכחדה המונית, וכל מה שאתם יכולים לדבר עליו זה כסף וסיפורי אגדות על צמיחה כלכלית תמידית - איך אתם מעזים?". 

גרטה יוצאת להציל את העולם: סיפורה המדהים של הנערה שמובילה מחאה וסוחפת אחריה מיליונים

לדבריה, "יותר מ-30 שנה שהמדע אומר את זה באופן ברור כשמש. איך אתם מעזים להמשיך להפנות את מבטכם הצידה ולומר שאתם עושים מספיק, כשהפוליטיקה והפתרונות הנדרשים עדיין לא נראים בשום מקום. אתם אומרים שאתם מקשיבים לנו, ושאתם מבינים את הדחיפות, אבל לא משנה כמה עצובה וכועסת אני - אני לא רוצה להאמין לזה. אילו אתם באמת מבינים את המצב ועדיין מסרבים לפעול - זה אומר שאתם מרושעים, ובזה אני מסרבת להאמין.

"הרעיון הפופולרי לקצץ את הפליטות שלנו לחצי בעוד 10 שנים נותן לנו רק סיכוי של 50% להישאר מתחת ל-1.5 מעלות צלזיוס וסיכון להפעלת תגובות שרשרת בלתי הפיכות שאינן בשליטת האדם. אולי 50% מקובלים עליכם. אך המספרים הללו אינם כוללים נקודות המפנה, אירועי קיצון נשנים, התחממות נוספת הנסתרת על-ידי זיהום אוויר רעיל או היבטי צדק והון עצמי. הם גם מסתמכים על כך שהדור שלי והדור של ילדיי ישאב מהאוויר מאות מיליארדי טונות של CO2 בטכנולוגיות שבקושי קיימות. אז סיכון של 50% פשוט לא מקובל עלינו - אלה שצריכים לחיות עם ההשלכות".

"איך אתם מעזים להעמיד פנים שזה משבר שאפשר לפתור עם 'עסקים כרגיל' וכמה פתרונות טכנולוגיים?", שאלה טונברג כשדמעות בעיניה, ואמרה: "אתם לא בוגרים מספיק כדי לספר את המציאות כפי שהיא. אתם מכשילים אותנו, אבל אנשים צעירים מתחילים להבין שאתם בוגדים בהם. אנחנו לעולם לא נסלח לכם ולא ניתן לכם לחמוק מאחריות. כאן ועכשיו, אנחנו מייצרים את הגבול". 

כשהיא חותמת את נאומה, רגע לפני שהבמה עברה לאפיפיור, אמרה טונברג: "העולם מתעורר, והשינוי בדרך, אם אתם אוהבים את זה או לא".