המוסדיים לא התפתו למכור לאלשטיין את אג"ח דסק"ש בהנחה

בעל השליטה ניסה לנצל את מחירי השוק הנמוכים של איגרות החוב של דיסקונט השקעות לצורך רכישתן בהנחה משמעותית על הערך ההתחייבותי שלהן • המשקיעים המוסדיים הציעו מחירים קרובים לערך ההתחייבותי, והחברה החליטה לבטל את המהלך

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

כישלון לאדוארדו אלשטיין בניסיונו לנצל את מחירי השוק הנמוכים של איגרות החוב של דיסקונט השקעות  (דסק"ש), לצורך רכישתן בהנחה משמעותית על הערך ההתחייבותי (פארי) שלהן. במכרז למשקיעים מסווגים שנערך אתמול, בחרו המשקיעים המוסדיים להציע לדסק"ש את רכישת האג"ח שלה במחירים קרובים לערך ההתחייבותי, ועקב כך החליטה החברה לבטל את המהלך.

דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, דיווחה אתמול כי היא בוחנת אפשרות למכירת מניות של שופרסל  בתמורה לאיגרות חוב של עצמה מסדרות י' ו/או ו'. במקביל, קיימה החברה מכרז למשקיעים מסווגים (גופים מוסדיים, קרנות השקעה ושחקני נוסטרו) שבו ביקשה לקבל הצעות לעסקת החליפין.

"המכרז הינו על מחיר איגרות החוב סדרה ו' ו/או י' שתימכרנה לחברה כנגד רכישת מניות שופרסל במחיר של 25.45 שקל (מחיר הסגירה ביום 24.9.2019)", נכתב אתמול בהודעת חתמי ההנפקה של דסק"ש. עוד כתבו החתמים כי "אין מחירי מקסימום במכרז למכירת איגרות החוב מסדרה ו' ו/או י'".

דסק"ש מחזיקה כיום ב-26.02% ממניות שופרסל, בשווי של 1.55 מיליארד שקל, לאחר שמכרה אשתקד 24.1% ממניות שופרסל תמורת כ-1.27 מיליארד שקל. כמו כן, לדסק"ש שתי סדרות אג"ח גדולות במיוחד, בהיקף כולל של 3.68 מיליארד שקל ערך נקוב, המשקפות התחייבויות בערך מתואם (פארי) של 4.125 מיליארד שקל.

סדרה ו' הצמודה למדד המחירים לצרכן, היא הקצרה מבין השתיים, עם משך חיים ממוצע (מח"מ) של 2.85 שנים. לעומתה, סדרה י' שאינה צמודה מציגה כיום מח"מ של 4.1 שנים. סדרה ו'  נסחרה היום במחיר המשקף הנחה של כ-5.4% על ערך הפארי, בעוד שסדרה י'  נסחרה בהנחה משמעותית של כ-13% על ערך הפארי שלהן.

את ההנחה הגדולה באג"ח י' ביקשה דסק"ש לנצל לטובתה, אולם במכרז שהתקיים כאמור אתמול בחרו הגופים המוסדיים שלא להעניק לה אפשרות זו, מאחר שלדסק"ש ערך נכסי נקי (NAV) חיובי, שעמד בסוף יוני השנה על 1.2 מיליון שקל. מרבית הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח מעריכים כנראה כי דסק"ש תוכל לפרוע את חובותיה, ולכן הסכימו להחלפה לפי ערך הפארי של האג"ח, או לפחות קרוב מאוד אליו.

כאמור, דסק"ש מחזיקה כיום ב-26.02% ממניות שופרסל, כך שמכירה של אחוזים בודדים בלבד ממניות שופרסל אינה משתלמת לדסק"ש, כי במצב כזה תרד מעל השולחן האפשרות למכור את מניות שופרסל כדבוקת שליטה (המוגדרת כנתח של 25% לפחות).

לדברי מקור בשוק, היקף הביקוש למהלך בהנחה משמעותית על הפארי עמד על כ-350 מיליון שקל בלבד, המגלם מכירה של 7%-6.5% בלבד ממניות שופרסל. בדסק"ש ציפו כנראה להחלפה בהיקף גדול הרבה יותר, למשל של כ-1 מיליארד שקל, שיביא עימו גם לרווח הון משמעותי מרכישת איגרות החוב בהנחה על הערך ההתחייבותי שלהן.