צוות המו"מ של הליכוד קבע פגישה למחר, בכחול לבן מטילים ספק בכנותם

המגעים לאחר העברת המנדט לנתניהו נראים על סף הבלתי אפשריים • צוות המו"מ של הליכוד קבע אומנם פגישה למחר עם הצוות של כחול לבן, אך ברשימתו של גנץ מטילים ספק בכנות הליכוד: "משמעות הבלוק של הימין היא שנתניהו מעוניין לצרף את כחול לבן לממשלת ימין-חרדים שבה יש לו רוב"

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: כדיה לוי, טל שניידר; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: כדיה לוי, טל שניידר; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המגעים הקואליציוניים לאחר העברת המנדט לבנימין נתניהו נראים מורכבים על סף הבלתי אפשריים. צוות המשא-ומתן הקואליציוני של הליכוד קבע אומנם פגישה למחר (ו') עם הצוות של כחול לבן, אבל ברשימתו של בני גנץ מטילים ספק בכנות הליכוד.

כחול לבן עומדת על דרישתה כי המשא-ומתן יתקיים עם הליכוד בלבד ולא עם כל גוש ה-55 הכולל את המפלגות החרדיות וימינה. בכיר בכחול לבן אמר הבוקר (ה') ל"גלובס" כי משמעות הבלוק של הימין היא שנתניהו מעוניין לצרף את כחול לבן לממשלת ימין-חרדים שבה יש לו רוב. אם הוא מעוניין בממשלת אחדות עם יכולת לבצע רפורמות למען ישראל ולעמוד מול שלושת האתגרים כפי שהצהיר אתמול אצל הנשיא, עליו לסגור עם גנץ את העקרונות ואת חלוקת התיקים השוויונית. "אם היתר יסכימו להצטרף לעקרונות הללו, נדבר אחר-כך, אבל תוך שמירת האיזון", אמר הבכיר.

בכחול לבן דוחים בשלב הזה את הצעת הנשיא כי גנץ יכהן כממלא-מקום ראש הממשלה ויחליף את נתניהו שיצא לנבצרות בשל כתב האישום. בליכוד תומכים. השר יריב לוין מהליכוד אישר ברשת ב' כי נתניהו מוכן לדון בהצעת הנשיא. ההערכה היא - גם על רקע הודאתו של איימן עודה כי כחול לבן ביקשו שבל"ד לא תהיה ברשימת הממליצים - שבכחול לבן ממתינים להאצת התהליכים המשפטיים נגד נתניהו, שעשויים לשנות את התמונה.

בינתיים הצהיר עמיר פרץ, יו"ר העבודה-גשר, כי הוא דבק בעמדתו לא לשבת עם נתניהו בממשלה ולא לנהל אתו משא-ומתן. בהודעה שפרסם הבוקר נאמר: "נתניהו חייב להפנים כי אזרחי ישראל בחרו להחליפו ורוצים תקווה חדשה. אנחנו התחייבנו, ואנחנו נקיים. לפני הבחירות התחייבנו שלא נשב עם נתניהו ולא ננהל אתו משא-ומתן, וכך נעשה. המנדט שקבלנו מבוחרינו הוא להחליף לא רק את נתניהו, אלא גם את המדיניות שלו. שינוי חברתי אמיתי יוכל להיעשות רק אם יתחיל עידן חדש של מעבר מהפקרה חברתית להשקעה חברתית, עידן של מעבר משנאת חינם לאהבת חינם". 

הדברים באים על רקע פרסומים כי על פרץ הופעלו לחצים מגורמים שונים לבוא למשא-ומתן, שכן נתניהו נמצא במצוקה ויהיה מוכן לשלם הרבה תמורת כניסת העבודה-גשר לקואליציה, כפי שהיה מוכן בפנייה ליו,ר העבודה הקודם אבי גבאי לפני פיזור הכנסת בחודש מאי השנה. מי שמצדד בכך הוא בין השאר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ועימו כמה מוותיקי העבודה ובהם מההתיישבות העובדת.

בתנועה הקיבוצית התנערו מכך ופרסמו הבוקר הודעה התומכת בעמדת פרץ: "התנועה הקיבוצית מחזקת את ידיו של יו"ר העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, וקוראת לו לדבוק בהחלטתו שלא להצטרף בשום מחיר לקואליציה בראשותו של בנימין נתניהו. אנו מצפים ומקווים לחילופי שלטון בישראל ולהקמתה של ממשלה ממלכתית וליברלית בראשותו של בני גנץ, שתחזיר את ישראל לדרך הנכונה. התנועה מתנערת מכל וכל מאמירות של גורמי שוליים הפועלים למען האינטרס האישי שלהם ומדברים בשם עצמם ואינם מייצגים את עמדת התנועה, ערכיה ודרכה". 

פיני קבלו, חבר הנהלת מפלגת העבודה, קורא בפוסט בפייסבוק ליו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ לפתוח במשא-ומתן על כניסה לקואליציה: "אני קורא לעמיר לפתוח במשא-ומתן בכדי להישאר על הגלגל. אני יודע שאכעיס חלק מהחברים, אבל מותר לחלוק. לשם כך נוצרו המוסדות הפוליטיים לאשר כניסה לממשלה".

בישראל ביתנו מוכנים דווקא לדבר, ואפילו בלי תנאים מוקדמים לעצם המשא-ומתן, אבל עם אותה פסילת חרדים כמקודם. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן אמר הבוקר ל"כאן רק"ע": "אין תנאים מוקדמים. אם הליכוד יפנה אלינו רשמית, אנחנו מוכנים למשא-ומתן איתם. אם תהיה פנייה רשמית, ישראל ביתנו תנהל משא-ומתן עם הליכוד בלבד, ולא עם בלוק ההלכה שנתניהו מביא איתו. לא יהיה שום שינוי בעמדת המפלגה, שלא תשב עם החרדים או המשיחיים (וגם משותפת או מרצ). לא נוותר על הדרישות שלנו בנושאי דת ומדינה, ביטחון, עלייה וקליטה, ורק במסגרת של ממשלת אחדות לאומית ליברלית". 

המשא-ומתן יחל אם כן רק עם כחול לבן, אבל לאור העמדות שהוצגו צפוי כי הוא יישאר במבוי הסתום, ונתניהו יחזיר לנשיא את המנדט מוקדם מכצפוי.