יוצאות מארון הבגדים: הנשים בערב הסעודית משתחררות מהלבוש המסורתי

יותר ויותר נשים בממלכה הסעודית נפטרות מהעבאיה המסורתית, שמכסה את כל הגוף, לטובת אלטרנטיבות יצירתיות אך עדיין שמרניות • עבאיות לג'וג'ינג, חשיפת קרסוליים ואפילו שימוש בקימונו יפני מובילים את המהפכה האופנתית בערים הגדולות • ומה קורה רחוק מהבירה?

העידן החדש של העבאיה הסעודית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
העידן החדש של העבאיה הסעודית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הנשים בסעודיה מתלבשות היום באופן שרק לפני כמה שנים היה גורם להן בעיות עם המשטרה. רבות מהן נוטשות את העבאיה השחורה המסורתית, הגלימה הרחבה שמכסה את הגוף, שכל הנשים בסעודיה עוטות בציבור על בגדיהן כדי לציית לחוקי הצניעות-הגינות. במקומה הן בוחרות חלופות שמרניות אך יצירתיות: סרבלים ספורטיביים, שמלות עסקים סגורות ואפילו קימונו.

דוגמנית בעבאיה אופנתית / צילום: רויטרס
 דוגמנית בעבאיה אופנתית / צילום: רויטרס

שינויי המלתחה הללו גורמים לכמה שמרנים, ביניהם נשים, לרטון, והרוב הגדול של הנשים עדיין עוטה את העבאיה המסורתית. מחוץ לערים קוסמופוליטיות יחסית כמו ג'דה או ריאד, נשים עדיין צפויות להטרדות על הפרת קוד הלבוש הנטוע עמוק במסורת הסעודית.

אבל נשים סעודיות אומרות שהן חשות שהנורמות התרבותיות משתנות ברחוב, כאשר נסיך הכתר בן ה-34 מוחמד בין סאלמן פותח את החברה המסורתית לעולם החיצון. נשים כבר נוהגות בכבישים, רצות לאורך חופי ים ועובדות בתפקידים שהיו שמורים בעבר לגברים, כמו צבא ומשטרה. הנשים מופיעות באופן בוטה יותר במרחב הציבורי, שהיה סגור בפני הפגנה של נשיות ואישיות.

שרה טייבה, שחקנית בת 30 בג'דה, אמרה שהיא החלה ללבוש מעילים ארוכים או קימונו כתחליף לעבאיה לפני כארבע שנים. היא חשה יותר ויותר בנוח עם שבירת מוסכמות, ולובשת מעיל דק צהוב באורך ברכיים עם שסעים בצדדים כשהיא גולשת על סקייטבורד לסידורים שלה. "אני מרגישה שזה יותר מקובל מבחינה חברתית, ושאנשים נפתחים", אומרת טייבה.

נערות סעודיות בעבאיות מודרניות / אילוסטרציה: שאטרסטוק
 נערות סעודיות בעבאיות מודרניות / אילוסטרציה: שאטרסטוק

במופע מוזיקלי בג'דה לאחרונה, נשים ישבו על כתפי גברים ועטו עבאיות צבעוניות פתוחות, כך שבגדיהן שמתחת היו גלויים. קטעי וידאו שלהן הופצו בצורה בכל המדיה החברתית.

דוחה נחאס, מתכננת אירועים בת 30, ספגה בעבר מבטים ביקורתיים כשהיא לבשה את הקימונו הפרחוני האהוב עליה. נשים ניגשו אליה בקניונים והזהירו אותה שתתלבש בצורה צנועה יותר. "היום, אף אחד לא מסתכל עלי", היא אומרת. היא לא קנתה עבאיה כבר כמה שנים, וקונה כעת מעילי קרדיגן ארוכים או קימונו ממותגים אירופים כמו זארה או טופשופ. "למעשה נשים ניגשות אלי ושואלות היכן קניתי את הקימונו", היא אמרה.

נחאס ונשים אחרות אומרות שהן חשו עידוד כאשר הנסיך מוחמד אמר ב-2018 שהעבאיה אינה לבוש חובה על פי החוק הסעודי או המוסלמי. הוא הוסיף שהנשים צריכות "להתלבש באופן הגון ומכובד", ממש כמו הגברים. הגברים הסעודים לובשים בדרך כלל גלאביה באורך הקרסול, שמכסה את הזרועות. אבל זוהי רק אופציה, והם רשאים להתלבש כראות עיניהם כל עוד הם מכסים את פלג הגוף העליון ואת השוקיים עד הברך.

המעצבת הסעודית, אמן ז'והרז'י רוכבת על האופניים בטרנינג בג'דה. / צילום: Zohra Bensemra, רויטרס
 המעצבת הסעודית, אמן ז'והרז'י רוכבת על האופניים בטרנינג בג'דה. / צילום: Zohra Bensemra, רויטרס

הנשים לבשו עבאיות עוד לפני שהממלכה אוחדה ב-1932, וזו מסורת שיובאה מטורקיה בתקופת האימפריה העותמאנית. הן התאימו אותה מזמן לסגנון החיים שלהן, אמרה חאדיג'ה נאדר, מרצה באוניברסיטת אל חורה במכה, שכתבה על ההיסטוריה של הביגוד הסעודי.

בתחילת שנות ה-2000, הנשים החלו לאמץ עבאיות בצבעים נייטרליים כמו בז'. ב-2010 הופיעו עבאיות בכחול, טורקיז וירוק, בגזרה צרה יותר וחגורות שמגדירות את המותניים, שהפכו למקובלות יותר בחברה.

רגע מכונן היה ב-2016, כאשר המלך סלמן שלל את סמכויות המעצר של משטרת הדת, ובכך ביטל את גורם האכיפה של קוד הלבוש הסעודי. כמעט מיד הנשים החלו לעטות את צעיפי הראש בצורה נוחה יותר או כלל לא. נשים אחרות החלו להתנסות בז'קטים, שמלות קימונו ועבאיות שחושפות את הקרסול ותחתית הרגל.

העבאיה המסורתית נשארה נדבך הנורמות התרבותיות של הנשים. בפסטיבל קיץ בטאיף, עיר הררית במרחק 160 ק"מ מג'דה, כמעט כל הנשים עטו עבאיות מסורתיות, ורבות מהן עטו גם את הניקאב (הרעלה שמסתירה את האף אך לא את העיניים).

"אני לא חושבת שעבאיות צבעוניות הן דבר נכון. הן ראוותניות והלא הולמות", אמרה מראם מוחמד, בת 27, שנכחה בפסטיבל עם משפחתה. "העבאיה השחורה עם כיסוי הראש והפנים מייצגת את הזהות הסעודית, ועצוב שאנחנו מאבדים אותה".

נערות בעבאיות מסורתיות בפסטיבל קיץ סעודי / צילום:  Sainuddeen Alanthi, שאטרסטוק
 נערות בעבאיות מסורתיות בפסטיבל קיץ סעודי / צילום: Sainuddeen Alanthi, שאטרסטוק

ההפרדה בין עבאיה יצירתית ועבאיה לא הגונה נשארת מטושטשת, אבל הממשלה מרככת את קוד הלבוש הנוקשה שלה, לרעת העבאיה השחורה. אחרי ההכרזה שהיא תציע אשרות כניסה לתיירים לראשונה במדינה, הממשלה פרסמה הנחיות חדשות של "נאותות פומבית" שקבעו ש"נשים חופשיות לבחור ביגוד צנוע". ההגדרה של נאותות פומבית נשארה פתוחה לפרשנויות של רשויות מקומיות.

כתבת טלוויזיה ספגה קיתונות של ביקורת, וחקירה ממשלתית, כשהיא עטתה עבאיה לבנה שהיתה שסועה באמצע, וחשפה ג'ינס הדוקים. לפי כלי תקשורת מקומיים, היא נמלטה מהמדינה.

השליטים של ממלכה שמרנית זו עצרו ועינו פעילות למען זכויות נשים, דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ששוחח עם משפחות העצורות. אבל הממשלה תומכת בפומבי במה שהוא מכנה "יוזמות לחיזוק האשה", והיא התירה לאחרונה לאשה מבוגרת לנסוע לבדה לא רשות של אפוטרופוס גבר.

אישה סעודית מתכוננת בפעם הראשונה לשיעור נהיגה / צילום: Ahmed Jadallah, רויטרס
 אישה סעודית מתכוננת בפעם הראשונה לשיעור נהיגה / צילום: Ahmed Jadallah, רויטרס

כמה מותגי עבאיה מיועדים למספר העולה של הנשים בכוח העבודה. שיעור השתתפות הנשים עלה בכמעט 9% ב-2018, לפי הממשלה.

אורנג' בלוסום, מותג בג'דה וריאד, מעצב עבאיות מודרניות עם דשי שרוול, כפתורים וכיסים שהן גם קצרות יותר. זיינה אדרה, המייסדת והמעצבת, אומרת שהמכירות עלו השנה ב-30%, ועבאיות שמראות קרסוליים ויורדות רק עד הברך מייצגות 85% מסך המכירות.

"הן נכנסות ומבקשות שני דברים: עבאיות רשמיות כמו בלייזר או מעיל ארוך לפגישות ואירועים, ועבאיות פשוטות ליומיום", היא אמרה.

היצרניות החלו גם לעצב גרסאות ספורטיביות לנשים שעושות ג'וגינג או רוכבות על אופניים - שני טאבו לשעבר שנשברים בהדרגה. אלו עבאיות דמויות סרבלים אינן הדוקות מדי, עשויות לעיתים קרובות מבד סופג, ונרכסות עד למעלה.

"הן כל כך פרקטיות", אמרה שאטה אל-מיסאיב, בת 40, שלבשה סרבל עבאיה בצבע כחול ים ורצועת ראש עם זנב סוס (פוני) במקום צעיף, כשהלכה על טיילת חוף בג'דה.

מבחר עבאיות מחנות אורנג' בלוסום בבירה הסעודית / צילום: צילום מסך מפייסבוק
 מבחר עבאיות מחנות אורנג' בלוסום בבירה הסעודית / צילום: צילום מסך מפייסבוק

המעצבות והיצרניות של האופנה אומרות שהנשים הסעודיות מקדישות כעת מחשבה לעבאיה כפי שהן מקדישות מחשבה לבגדים שהן לובשות תחתיה, שהן לעיתים קרובות מותגי יוקרה אירופיים.

נוחה סינדי, מעצבת אישית, אומרת שהיא מעצבת את העבאיות של לקוחותיה בהתאם למה שהיא היתה לובשת. "אני בוחרת גזרות, סגנונות וצבעים שונים כדי שיתאימו לאישיות של הלקוחה שלי ולסוג הגוף שלה", היא אמרה. "לפעמים אני מוסיפה חגורה, יש מקרים שאני משאירה פתוח באמצע כחלק מהעיצוב".