איזו הפתעה מחכה לחונים על המדרכה בחניונים העמוסים בנתב"ג?

נוסעים לחו"ל בסוכות? היזהרו מדוחות שמעניקה המשטרה לחונים על המדרכה בחניונים העמוסים בשדה התעופה • נוסע שקיבל דוח של 500 שקל פנה למשטרה בבקשה לבטל את הדוח בטענה ל"התנהגות לא ראויה שמנצלת את היעדר מקומות החניה בנתב"ג" – אך בקשתו נדחתה

נוסעים בנתב"ג נאלצים לחנות על המדרכה בחניונים העמוסים - וחוטפים דוחות / צילום: ג. ש.
נוסעים בנתב"ג נאלצים לחנות על המדרכה בחניונים העמוסים - וחוטפים דוחות / צילום: ג. ש.

נוסעים לחו"ל בסוכות? היזהרו מדוחות חניה שמעניקה משטרת ישראל לחונים המשאירים את רכבם על המדרכה בחניונים העמוסים בנתב"ג.

החניונים בשטחו של נמל התעופה מכילים אומנם 16 אלף מקומות חניה, אלא שבשעות השיא הם מתמלאים, והנוסעים שממהרים להגיע לטיסתם מחנים את המכוניות בתוך שטחי החניון על המדרכות - מדובר בעיקר בטסים מטרמינל 1 ובעשרות מכוניות בזמן נתון. כל אחת מהן ככל הנראה תקבל קנס של 500 שקל.

נוסע שפנה ל"גלובס" תיאר סיטואציה מקוממת למדי. הנוסע וארבעה מבני משפחתו המריאו מטרמינל 1 (המיועד לטיסות לואו קוסט ולטיסות הפנים). הטיסה יועדה ליום שישי שלפני ראש השנה, והמשפחה המתגוררים בשרון לא יכלה להסתייע בשירותי התחבורה הציבורית שמושבתים בשישי-שבת.

"הגענו לנתב"ג בטווח של שלוש שעות וחצי לפני הטיסה, כמרווח ביטחון שיאפשר לחנות את המכונית ולהגיע בזמן לטיסה. בני המשפחה ירדו בטרמינל 1, ואני נסעתי לחפש חניה", מספר אב המשפחה. "בחניון הצמוד לטרמינל 1 יש מאות מקומות חניה מיועדים רק לטסים לאילת לחניה לטווח קצר, ולכן נסעתי לחניון 15 (המכיל 6,000 מקומות חניה, מ' ר' ח'), אלא שבשילוט היה כתוב שהחניון מיועד לנוסעים מטרמינל 3 בלבד. חזרתי שוב לחניון הסמוך לטרמינל 1, משם הופניתי שוב לחניון מספר 15, ובאינטרקום שאלתי את נציגי השירות היכן לחנות - והופניתי על-ידם לחניון מספר 22 (חניון חדש יחסית, המכיל 1,200 חניות). לחניון הזה אין שילוט ואין הכוונה לנהגים בשטחי נתב"ג, ונהג אוטובוס פנימי שהיה באזור הדריך אותי לשם (יצוין כי חניון זה גם לא מופיע במערך החניונים של נתב"ג באתר רשות שדות התעופה)".

נוסעים בנתבג נאלצים לחנות על המדרכה בחניונים העמוסים וחוטפים דוחות / צילום: ג. ש.
 נוסעים בנתבג נאלצים לחנות על המדרכה בחניונים העמוסים וחוטפים דוחות / צילום: ג. ש.

החניון, לדבריו, היה מלא, אלא שאחרי 45 דקות של חיפושי חניה ונסיעה בשטחי נתב"ג, ומששעת הטיסה קרבה, הוא נכנס לחניון. לדבריו, נציגי החניון (באינטרקום הזמין לחונים) הכניסו אותו לחניון. "הסתובבתי ולא מצאתי מקום חניה אחד. ראיתי עשרות מכוניות חונות על המדרכה בקצוות האי בתוך שטח החניון. נכון, אסור לחנות שם, אבל הסקתי מכך שהכניסו אותי לחניון המלא ומאותן עשרות מכוניות שעל המדרכה - שזה הפתרון של רשות שדות התעופה, ושזה תקין - כי אם אין מקום, למה הכניסו אותי? הקפדתי לחנות בקצה על המדרכה בדרך שלא חוסמת את המעבר וכמובן לא ליד ברז כיבוי אש".

שבוע לאחר מכן, כשחזר מהחופשה, על השמשה של מכוניתו, כמו גם של שאר המכוניות שעמדו על המדרכה, היו דוחות של המשטרה: 500 שקל על עמידה על המדרכה. "יחד עם מחיר החניון - 316 שקל, יצא ששילמתי 816 שקל על חניה בנתב"ג". 

הנוסע המתוסכל פנה אל רשות שדות התעופה: "אני מבקש שתפעלו במיידי למנוע מצב שמאלץ אנשים להיות 'עברייני חניה' כמוני או להפסיד את הטיסה; או לתת מענה לבאים לשדה התעופה באמצעות שילוט והכוונה ראויים. כאשר הפתרון היחיד שניתן לנוסעים אחרי 45 דקות של חיפוש חניה הוא חניון מלא, מה האופציה שנותרה לנו? לא לטוס?".

הסיטואציה שמתאר אותו נוסע חזרה על עצמה שלוש פעמים במהלך ספטמבר-אוקטובר, כאשר החניונים לטענתו היו מלאים להתפקע, והתלונות נותרו דומות - מכוניות שעומדות על המדרכה, יש להניח שמחוסר ברירה, ושעל שמשת כולן מחכה "הפתעה" לא נעימה - קנס של 500 שקל.

הנוסע פנה למשטרה בבקשה לבטל את הדוח בנימוק המתואר ובטענה כי "זו התנהגות לא ראויה שמנצלת את המצב של היעדר מקומות חניה בנתב"ג לנוסעים מטרמינל 1" - אולם בקשתו נדחתה. 

נוסעים בנתבג נאלצים לחנות על המדרכה בחניונים העמוסים וחוטפים דוחות / צילום: ג. ש.
 נוסעים בנתבג נאלצים לחנות על המדרכה בחניונים העמוסים וחוטפים דוחות / צילום: ג. ש.

יצוין כי על גבי פתקית החניון מופיע כיתוב סטנדרטי, לפיו יש לחנות במקומות המסומנים בלבד - מה ש"מכסה" את כל הנוגעים בדבר אל מול הסיטואציה שבה נתונים הנוסעים לפני טיסה בתסכול של אי-מציאת מקום חניה. פרק זמן אחר שהנוסעים צריכים לקחת בחשבון אחרי שסוף-סוף הצליחו לחנות, הוא ההגעה לטרמינל ממנו ממריאה טיסתם - הגעה זו מתאפשרת עם שאטלים (בתדירות של כ-15 דקות) מהחניונים לטרמינלים.

בתוך כך, נושא שמצריך פתרון הוא היעדר תחבורה ציבורית בשבת לכיוון נתב"ג, שתנועת הנוסעים בו בשנה כבר הגיעה לכ-23 מיליון נוסעים. זו סיטואציה מביכה ומקוממת עבור תיירים ועבור ישראלים שנוחתים או ממריאים בימים שישי ושבת. בימים אלה אלטרנטיבת ההגעה לשדה התעופה לממריאים או היציאה מהשדה לנוחתים - היא ברכב פרטי או במוניות. המשמעות באה לידי ביטוי כמובן בכיס - במאות שקלים למוניות או בעלויות הנסיעה ברכב פרטי לרבות חניה, שתסתכם גם היא במאות שקלים.

בחודש מאי האחרון, כאשר נערך האירוויזיון בתל-אביב, נוכחנו לדעת שאפשר למצוא פתרונות כשיש רצון לספק אותם - בשעתו עיריית תל-אביב סיפקה לא רק אוטובוסים מיוחדים בשבת אלא גם הסעות לשדה התעופה למי שטס בסופי שבוע.

שאטלים מיוחדים כאלה, שפועלים ממרבית נמלי התעופה בעולם למרכזי העיר הסמוכה, עשויים להוות לא רק פתרון נוח ומתבקש לתיירים אלא גם לישראלים, בין אם הם טסים בסופי שבוע או במהלכו. הגיע הזמן להתקדם גם בכיוון הזה.