מכרז ראשון למתקן ייצור חשמל מפסולת במיליארד שקל

המתקן שיאפשר ייצור חשמל מסוגי פסולת שונים יוקם בתוך 6 שנים ליד מעלה אדומים • מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "תחילת תום עידן הטמנת הפסולת"

מתקן הפסולת לאנרגיה Spittelau בוינה / צילום: Wiener Wildnis
מתקן הפסולת לאנרגיה Spittelau בוינה / צילום: Wiener Wildnis

הוועדה הבין-משרדית למתקני טיפול בפסולת, פרסמה היום (ה') את הליך המיון המקדים (Pre-Qualification) למכרז בין-לאומי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של המתקן הראשון בישראל להשבת האנרגיה מפסולת בשיטת PPP הוועדה היא בראשות נחמיה קינד, סגן בכיר לחשב כללי, ושותפים בה משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה.

המתקן הראשון מסוגו בישראל יוקם בשטח פארק המחזור "השומרוני הטוב" ממזרח למעלה אדומים. המתקן צפוי לשמש כמתקן המרכזי לטיפול בפסולת של מטרופולין ירושלים והאזור. באתר יוקמו מתקן מיון פסולת חדשני ומתקן השבת אנרגיה מהמתקדמים בעולם, שבו תנוצל האנרגיה שבפסולת לייצור חשמל בתנאים סביבתיים מחמירים.

מתקני המיחזור במפעל הפסולת לאשפה בוינה / צילום: Wiener Wildnis
 מתקני המיחזור במפעל הפסולת לאשפה בוינה / צילום: Wiener Wildnis

המתקן, שהפעלתו תחל בעוד כ-6 שנים, צפוי להחליף את הקמתה של מטמנה שכבר אושרה באתר המיחזור ה"שומרוני הטוב", ובכך יימנעו מפגעים סביבתיים משמעותיים. פרויקט זה יעשה בשיתוף עם חברות בין-לאומיות, מהמובילות בתחום השבת אנרגיה, בעלות הקמה כוללת משוערת של כמיליארד שקל.

במשרד להגנת הסביבה ובאוצר מציינים כי זהו מתקן ההשבה הראשון מבין מספר מתקנים דומים אותם מקדמת הוועדה הבין-משרדית, על-מנת לייצר חלופה סביבתית להטמנת פסולת בישראל. המתקנים צפויים לקום בשנים הקרובות בפריסה ארצית ובכך תצטרף ישראל למדינות אירופה המטפלות בפסולת שלהן בצורה סביבתית ומתקדמת.

מתקנים אלה הם חלק מהתוכנית האסטרטגית של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2030, שתביא להורדת שיעור ההטמנה בישראל מכ-80% היום לכ-26%.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין אמר כי "עם כניסתי לתפקיד זיהיתי את הפיגור שבו אנו נמצאים בתחום הטיפול בפסולת וקידמתי אסטרטגיית טיפול בפסולת שמטרתה הפחתת הטמנת הפסולת בצורה דרסטית על-ידי הגדלת המחזור והקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת. אני מברך את משרד האוצר על הירתמותו לקידום פרויקט תשתית זה, בדומה לקידום פרויקטים תשתיתיים לאומיים כמו מתקני ההתפלה, ואני בטוח שבתוך עשור מדינת ישראל תשנה את פניה גם בנושא זה".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט אמר כי "שלב זה של יציאה למכרז מציין את תחילת תום עידן הטמנת הפסולת במדינת ישראל. המתקן שיקום הוא אחד מתוך סדרת מתקנים שעתידים לקום ברחבי הארץ. ראוי שבכל מטרופולין בארץ יהיה מתקן דומה לטיפול בפסולת ביתית - בדרום, בחיפה, בתל אביב ובגוש דן. המתקן מצטרף למאות מתקנים דומים בערים מובילות באירופה, ויוקם בסטנדרט סביבתי זהה ומחמיר.

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי "מתקן זה הינו חלק משורה של פרוייקטי תשתית שהממשלה מקדמת בימים אלו כחלק מתכנית "תשתיות 2030" בכלל התחומים - תחבורה, מים, אנרגיה וגם איכות הסביבה. מדובר במתקן הראשון בישראל שיהפוך פסולת לאנרגיה בהיקף משמעותי, והוא צפוי ליצור סטנדרט חדש ולקרב את ישראל לרמה העולמית בתחום הטיפול בפסולת".