ממה להיזהר ומה לא לעשות לפני חתימת החוזה או בעת חתימת החוזה

ממה להיזהר ומה לא לעשות לפני או בעת חתימת החוזה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
ממה להיזהר ומה לא לעשות לפני או בעת חתימת החוזה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

להלן כמה נקודות חשובות שיש להקפיד עליהן בכל הקשור לחתימה על חוזה מול היזם

  1. חתימות מוקדמות - השלבים הראשונים בתהליך הם כר פורה למאמצי החתמה קיצוניים של היזמים. בגלל התחרות בין היזמים, רבים מהם מתפתים להבטיח הבטחות מנופחות וחסרות שחר כדי ללכוד ולהחתים את הדיירים. במקרים רבים היזמים יודעים שלא יוכלו לעמוד בהבטחות אלה, אך כל האמצעים כשרים להשגת חתימות. ללא ניסיון משפטי בקריאת חוזים וללא הבנת "האותיות הקטנות", חתימות מוקדמות עלולות להיות מכשול גדול בדרך לקיום של תהליך התחדשות עירונית שיותאם לצרכים שלכם. על כן, יש להימנע לחלוטין מחתימות על מסמכים ללא ייעוץ משפטי.
  2. חתימה ליותר מיזם אחד - לעתים, דיירים במתחם מגורים עשויים לתת את חתימתם ליותר מיזם אחד. מקרה כזה עלול לקרות, למשל, אם הדיירים במתחם מסוים התחייבו בפני יזם א' שיקיים פרויקט התחדשות עירונית במתחם; אך הפרויקט התעכב, יזם א' "נעלם", והדיירים נותנים את חתימותיהם ליזם ב'. ישנם גם מצבים שבהם יזמים מתחרים על אותו מתחם ומקיימים מאמצי החתמה באותו זמן. מצב כזה יכול להוביל לא רק לפגיעה באיכות הפרויקט ובתמורות לדיירים אלא ל"תקיעה" של ממש. ישנם אפילו מצבים שהיזמים מבקשים את עזרת הדיירים בהחתמת שכניהם. מצב כזה יכול ליצור חוסר יציבות של ממש בפרויקט, לפגוע אנושות ביחסי השכנות והקהילה ולגרום לנזק מורגש לחיי היומיום ול"תקיעת" הפרויקט. יש להבהיר כי מבחינה משפטית, חתימה של בעל דירה על חוזים עם שני יזמים שונים ויותר היא הפרה של חוזה משפטי, דבר העלול לגרור תביעה ועונש כספי בסך מיליוני שקלים. ככלל, ישנם מקרים שבהם הדיירים יכולים להשתחרר מחתימות קודמות באמצעות יישום חוק המארגנים (ראה מדריך חוק המארגנים). הדרך המומלצת להימנע ממצב כזה היא, כמובן, להתארגן, לעצור את כל ההחתמות בבניין ולהפנות את כל הפעילות לנציגות הדיירים. בהמשך הדרך על כלל בעלי הדירות בעצה אחת עם עורך דינם להחליט על היזם הנבחר ולבצע חתימה מרוכזת.
  3. חתימה רק בליווי עורך דין - רק לאחר שנבחר המועמד המתאים ביותר מבין היזמים הפוטנציאליים שסוננו לאחר פרסום המכרז בהסכמת רוב בעלי הדירות, וכל זאת בייעוץ משפטי ובליווי מלא של עורך דין שבחרו בו הדיירים - רק אז - מומלץ לחתום עם היזם על חוזה ולצאת לדרך.
  4. פיקוח על הבנייה - חשוב מאוד לעגן בחוזה דרישה כי היזם יממן מפקח בנייה שיבחרו בו בעלי הדירות. המפקח יגיע לאתר הבנייה, יבדוק שהבנייה עומדת בסטנדרטים ובתקנים המתאימים וידווח לקבלן, ליזם ולנציגות על פערים קיימים. על המפקחים להיות מהימנים, ועל כן כדאי לערוך בדיקות רקע מקיפות ולהסתייע בהמלצות.


אנחנו כאן לעזור לכם

בהכנת המדריך הושקעו מאמצים ומשאבים רבים אולם מדובר בתחום דינאמי שעובר שינויים. במידה ותרצו לעדכן אותנו בפרטים חשובים שלא מופיעים או להעיר ולהאיר בנוגע לתוכן הקיים אנא כתבו לנו.