צווארון כחול נוצץ: סקודה ממשיכה את הרומן הסוער עם שוק הרכב הישראלי

דגם ה"סקאלה" של סקודה שנבחר להצגת הבכורה העולמית שלו דווקא בפתח-תקווה, לא מנסה להרשים בעיצוב החוץ והפנים • אבל תא נוסעים שימושי, מנוע קטן ונמרץ והתנהגות כביש מפתיעה לטובה, מציב אותו גבוה בסולם התמורה

חטיבת סקודה של קבוצת פולקסווגן מנהלת בשנים האחרונות רומן סוער עם שוק הרכב הישראלי. סקודה היא המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, ומתברגת בעקביות בחמשת המקומות הראשונים בטבלת המכירות, לצד ענקיות מהמזרח כמו טויוטה, יונדאי וקיה.

סקודה, מצידה, מחזירה אהבה לשוק הישראלי באמצעות תמחור אגרסיבי והשקעות נמרצות בחברות סטארט-אפ מתחום האוטו-טק, וגם באמצעות מחוות סנטימנטליות כמו ביקורים תכופים של מנכ"ל סקודה ובכיריה בישראל. השיא היה הטסת מאות עיתונאים מכל העולם לאירוע חשיפת הבכורה העולמית של המשפחתית החדשה "סקאלה", שהתקיים בשנה שעברה בלוקיישן אקזוטי ושמו "פתח-תקווה" (ונראה אתכם מבטאים את זה בצ'כית).

סנטימנטים לחוד ועסקים לחוד. הסקאלה היא היורשת של ה"ראפיד" בנישת ה-VALUE, של שוק הרכב הגלובלי. זהו פלח של משפחתיות-עבודה נטולות גינוני אופנה, שמיועדות בעיקר ללקוחות לא מפונקים במדינות מתפתחות ולציי רכב. כראוי לרכב צווארון כחול, גם הסקאלה לא מנסה להוסיף דפים חדשים לדברי הימים של עיצוב הרכב.
היא מאמצת תצורה של האצ'בק מוארכת, ספק סטיישן, עם קווים זורמים וידידותיים לעין שמדגישים ממדים חיצוניים מכובדים. האלמנטים המעניינים ביותר מתרכזים בחרטום, שמשלב פנסי טרפז משובצים בלד, נוסח סיאט לאון, ביחד עם גריל עטוי כרום ופגוש קדמי בניחוח ספורטיבי.

גם הזנב מציג מראה עדכני עם משטח זכוכית מושחר ופנסים רוחביים, שמדברים דווקא בשפת העיצוב של וולבו. זו בהחלט אבולוציה ראויה לרפיד האפרורית, אך עדיין לא כזו שתאט את תנועת הולכי הרגל ברחוב.

תכלית הקיום של המכוניות בפלח הזה היא שימושיות ונפח, ואת זה מספקת הסקאלה בגדול, תרתי-משמע. בסיס הגלגלים שלה קצר ב-5 סנטימטרים מזה של האוקטביה, אך עדיין נדיב, ויש לה גג גבוה יחסית, כמעט בטריטוריה של ג'יפונים. כתוצאה, הנוסעים מאחור נהנים משפע של מרחב, ובוגרים בגובה 1.85 מטר יתקשו למצוא סיבה לתלונה. קיפול מלא של המסעד האחורי, בשילוב עם תא מטען מאסיבי בעל רצפה שטוחה ופתח הטענה רחב, הופך את המכונית בנקל לתחליף מזדמן למסחרית עירונית או לרכב פנאי עבור משפחות עתירות ציוד קמפינג. אנחנו לא נתקלנו בקושי לאחסן מאחור אופני הרים.

סקודה סקאלה
 סקודה סקאלה

פשטות חזותית, ייצור איכותי

כדי לא לפלוש לטריטוריה של האחיות היקרות יותר ביצעה החברה שנמוך מכוון של עיצוב הפנים. לוח המחוונים האנלוגי (בחו"ל קיימת גם אופציה יקרה ללוח מבוסס LCD) מחזיר אותנו לתחילת העשור עם גרפיקה אפורה ומיושנת, המחוונים ומתגי התפעול לקוחים מהסטוק העממי של הקבוצה הגרמנית, גוני הדיפון השולטים הם אפור-שחור, ריפוד הבד של המושבים מוותר על מגע רך לטובת עמידות, ולא צריך להתאמץ כדי לפגוש משטחי פלסטיק נוקשים בקצות האצבעות. 

כבר הספקנו לשכוח מתי נתקלנו בפעם האחרונה במכונית מודרנית עם מערכת אקלים בעלת שליטה מכנית ולא דיגיטלית. רק המולטימדיה האיכותית מוסיפה לתא קורטוב של תחכום חזותי.

הפשטות החזותית לא באה על חשבון איכות ההרכבה הייצור, שקפצה מדרגה ומיישרת כעת קו עם גולף, סיאט ליאון ושאר בנות המשפחה היקרות יותר, במיוחד באגף בידוד הרעשים. יש גם ערכה מקיפה של אבזור בטיחותי מתוחכם, שעל חלקה גובים תוספות מכובדות אצל שאר מותגי הקבוצה.

המערך התקני כולל בין השאר בלימה אוטומטית, בקרת שיוט חכמה ומערכת אקטיבית לסיוע בשמירה על הנתיב, שאותה מיהרנו לכבות אחרי שהתעקשה להתערב בעקביות בשיקול-הדעת שלנו.

המנוע התקני של הסקאלה בישראל הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שבו כבר נתקלנו בעבר בשלל דגמים של קבוצת פולקסווגן. יחידת הכוח הקטנטנה הזו מייצרת 115 כ"ס ומומנט נאה של כ-20 קג"מ, וככל שאנחנו פוגשים בה יותר אנחנו לומדים להעריך יותר את יכולותיה. למרות חסרונו של צילינדר וצליל לא סמכותי במיוחד, המנוע שופע מרץ ודוחף את הרכב בקצב מפתיע במישור ובעליות תלולות, מייצר עקיפות נחרצות, מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות ומעניק לעיתים אפילו תחושה ספורטיבית.

תורמים לכך גם משקל עצמי צנוע ביחס לממדים ותיבה כפולת מצמדים מהדור האחרון, שמספקת העברות הילוכים זריזה בליווי רק שמץ להססנות, שהייתה אופיינית לתיבות מהדור הקודם. בהאצה עם דוושה מלאה עדיין מורגשת השהיית טורבו, אבל בסך הכל המנוע הקטן שתפקד ללא קושי גם באחות הגדולה אוקטביה, יענה על כל דרישה הגיונית בפלח הזה. כולל חיסכון מכובד עם כ-16 ק"מ לליטר בתנאים ריאליים.

מחיר אטרקטיבי בפלח המשפחתיות

לא ציפינו להפתעות דינמיות במכונית מפלח ה-VALUE שמצוידת בחישוקים צנועים עם צמיגים בחתך מתון. אבל דווקא כאן שולפת הסקאלה מהשרוול "יד" מרשימה. הדבר הראשון שבו מרגישים כשיוצאים לדרך הוא היגוי מאוזן והדרגתי, שמספק היזון חוזר נאמן מהגלגלים. ההיגוי מקבל גיבוי משלדה קשיחה אך לא קשוחה, שמשחררת מעט מאוד תנודות מיותרות בפניות הדוקות ונוסכת הרבה ביטחון בנהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים ובעת נהיגה מהירה על האוטוסטרדה.

בקיצור, המשפחתית האפרורית הזו מרגישה הדוקה ונעימה לנהיגה נמרצת לא פחות, ולעיתים יותר, מאחיותיה לבית סיאט, שממוצבות כספורטיביות במשפחה המורחבת. 

לא ברור כמה לקוחות בפלח אכן מחפשים התנהגות נמרצת כזו, או אפילו כמה ידעו להעריך אותה, אבל אין ספק שהם יוקירו את ספיגת הזעזועים הבוגרת והמעודנת של מתלי הסקאלה ברוב המהמורות המצויות. בחו"ל קיימת אפילו אופציה למתלים אקטיביים, אבל היא די מיותרת. 

המחיר של סקודה סקאלה בישראל מתחיל בכ-118 אלף שקל לדגם אוטומטי, לפני מבצעים, וממשיך בכך את מדיניות התמחור הנגיש של הראפיד היוצאת. במחיר הזה מציעה הסקאלה את אחת החבילות האטרקטיביות ביותר כרגע בשוק המשפחתיות והציים. מי שיוותר על סממני סטטוס ועל כמה אבזרי סגנון חיים, יגלה בה אלטרנטיבה ראויה לדגמים, שעולים 20 אלף שקל יותר, כולל דגמים מבית סקודה עצמה. ¿

חלק מהמתחרות

דאצ'יה לוגאן MCV

90 אלף שקל הוא המחיר של דאצ'יה לוגאן MCV בתצורת סטיישן, עם מנוע 1 ליטר טורבו בהספק 90 כ"ס. הממדים החיצוניים והפנימיים גדולים מבסקאלה, ותא המטען יכול לבלוע 573 ליטר לפני קיפול המושב. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 12.1 שניות, צריכת הדלק המוצהרת כ-21 קילומטר לליטר והציוד הבטיחותי בסיסי למדי

סוזוקי קרוסאובר

127 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סוזוקי קרוסאובר, שנעה על הגבול בין רכב פנאי למשפחתית מוגבהת. היא גבוהה בסנטימטר אחד מהסקודה, ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ומציעה תא נוסעים מרווח יחסית ותא מטען של 430 ליטר. המנוע הוא 1.4 טורבו עם 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

סיטרואן קקטוס C4

ב-118 אלף שקל מציעה הגרסה המאובזרת של קקטוס VNJUSA, מנוע 1.2 ליטר נמרץ בהספק 130 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-10 שניות. עיצוב הפנים והחוץ שופע סטייל צרפתי, מרחב הפנים מכובד, הנוחות מצוינת תא המטען מסתפק ב-358 כ"ס. והגרסה הבכירה מצוידת במערך בטיחות עדכני