בנק ישראל: שיא של כל הזמנים בלקיחת משכנתאות מתחילת השנה

הציבור לקח משכנתאות בהיקף 50.5 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה • זאת, במידה רבה כתוצאה ממחיר למשתכן, שהוסיפה בשבעת החודשים האחרונים כ-4.7 מיליארד שקל לנפח המשכנתאות

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

50.5 מיליארד שקל לקח הציבור בבנקים למשכנתאות בתשעת החודשים הראשונים של השנה; מדובר בשיא של כל הזמנים, ובנתון שעקף אפילו את שלושת הרבעונים הראשונים של 2015, השנה שבה נקבע שיא רכישת הדירות של כל הזמנים. מדובר בתוצר ישיר של תכנית "מחיר למשתכן", שהוסיפה בשבעת החודשים האחרונים כ-4.7 מיליארד שקל לנפח המשכנתאות. שיעור המשכנתאות שנלקחו בעבור דירות שנרכשו במסגרת המבצע הממשלתי מגיע לכ-12% בחודש.

5.7 מיליארד שקל היה היקף המשכנתאות שניתנו בחודש ספטמבר; ירידה של כ-300 מיליון שקל לעומת אוגוסט, ואולם מדובר בשיא לקיחת המשכנתאות בחודשי ספטמבר בעשור האחרון. חודשים אלה אמנם חלשים, משום שבחלקם הגדול נופלים חגי תשרי בעוד שראש השנה האחרון נפל על סוף החודש. ועדיין הרמה שנרשמה בספטמבר השנה היא גבוהה בכל קנה מידה שהוא, בהשוואה לחודשים אחרים.

חלק מהסיבות לשיא החדש, נעוץ באווירת חוסר הוודאות שנוצרה החל מסוף השנה שעברה, שבה הודיע בנימין נתניהו על פירוק ממשלתו ועל הליכה לבחירות, שמאז לא קמה ממשלה. הריבית הריאלית אז הגיעה ל-1.9%; בחודשים האחרונים היא ירדה ל-1.3%. שני גורמים אלה הביאו את הציבור להגביר את רכישת הדירות שלו.

כתוצאה מכך, היקפי המשכנתאות רושמים השנה היקפי צמיחה גדולים, וזאת לאחר ששוק המשכנתאות נקלע לשפל בסוף 2016 עד לחודשים האחרונים של 2018. באותה תקופה, הקיפי המשכנתאות החודשיים שנלקחו מהבנקים לא חצו את רף ה-5 מיליארד שקל לחודש. מאז הרבעון האחרון של 2018, לעומת זאת, הם לא ירדו בשום חודש מרף זה.

עליות המחירים, הירידות בריבית, והגידול בהיקפי העסקאות שנרשמו בחודשים האחרונים במסגרת "מחיר למשתכן", בחודשים האחרונים תרמו לגידול בשיעור המשכנתאות במינוף גבוה. בחודשים האחרונים עלה שיעור המשכנתאות שהיוו 60% ומעלה משווי הנכסים (מה שמכונה LTV) לכ-36% מכלל המשכנתאות שנלקחו, וזאת שבשלוש השנים הקודמות הן היוו שיעור של 25-30% בלבד.

בחזרה למחיר למשתכן, 9,200 לווים שרכשו בחודשים האחרונים דירות במסגרת המבצע, לקחו משכנתה בהיקף של 4.7 מיליארד שקל, בהיקף ממוצע של 507 אלף שקל לרוכש (כשמחודש לחודש המספר משתנה מאוד, עקב השוני במקומות שבהם מתבצעות העסקאות בחודשיות במחיר למשתכן).

ירידות הריבית הגדולות, הגדילו אף הן את היקפי המשכנתאות, וזאת בצורה של מיחזור משכנתאות. בחודשים האחרונים ניכר גידול בהיקפי המיחזורים ובספטמבר מוחזרו משכנתאות בהיקף של 909 מיליון שקל, ההיקף החודשי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2015.