זה הזמן לקנות? אחרי זינוק של 180%: עדי צים ימכור לזהבית כהן מניות אס.אר אקורד בעד 125 מיליון שקל

חברת ניכיון הצ'קים הצומחת אס.אר אקורד דיווחה כי צים, המחזיק ב-84.4% ממניותיה, הגיע להבנות עם קרן AMI מקבוצת אייפקס, שתרכוש ממנו עד 20% ממניות החברה • קרן ההשקעות עדיין לא רשמה אקזיט על השקעותיה, ונחלה כישלון בולט בחברת הקייטרינג שולץ

קרן ההשקעות הפרטית AMI (מקבוצת אייפקס) שמובילה זהבית כהן תבצע השקעה משמעותית, של עד 125 מיליון שקל, במניות חברת המימון החוץ-בנקאי אס.אר אקורד , שנמצאת בשליטת עדי צים. זאת, לאחר שמניית החברה רשמה זינוק של לא פחות מ-180% בשנה האחרונה. 

אס.אר. אקורד דיווחה לבורסה כי צים, המחזיק ב-84.4% ממניותיה, הגיע להבנות עם קרן ההשקעות, שלפיהן תרכוש AMI מידיו עד 20% ממניות החברה. בשלב ראשון תרכוש הקרן 10% ממניות אקורד תמורת 55 מיליון שקל ובמחיר של 45 שקל למניה (דיסקאונט של 6% על מחיר השוק הבוקר). נוסף על כך, יעניק צים לקרן AMI שתי אופציות, כל אחת לרכישת עוד 5% מההון של אקורד, במחירי מימוש של 60 שקל ו-66 שקל למניה.

האופציה הראשונה ניתנת למימוש במשך תקופה של 18 חודשים, והשנייה ל-30 חודשים. אם ימומשו שתי האופציות, תגדל השקעת הקרן (והאקזיט של צים) לסכום של כ-125 מיליון שקל. מדובר בהשקעה חריגה של קרן ההשקעות, שנעשית בחברה ציבורית וללא רכישת שליטה.

"אייפקס תפתח מקורות אשראי נוספים"

צים ואייפקס - שסיכמו גם כי זהבית כהן תתמנה לדירקטורית בחברה ותוכל להמליץ על דירקטור נוסף - צפויים לחתום בימים הקרובים על הסכם מחייב. מחיר מניית אס.אר אקורד הגיע אתמול בבורסה ל-48 שקל, והיום זינקה בכ-8% בתגובה לדיווח. שוויה של החברה עומד כעת על כ-610 מיליון שקל.

עדי צים אמר היום: "אני שמח שאייפקס בחרה להשקיע בנו ולהיות שותפה שלנו, וזאת לאחר בדיקת נאותות ארוכה. היו לנו הצעות מגופים גדולים במדינה שרצו להשקיע בשותפות בחברה, אבל בחרנו באייפקס. אייפקס תפתח מקורות אשראי נוספים, כולל בחו"ל, ותתרום משמעותית להמשך הגידול והצמיחה של החברה. אנו נמשיך לפעול בצורה המיטבית, כמו שהיינו עד היום עבור כל בעלי המניות שלנו".

מקרן AMI נמסר: "בשנה האחרונה בחנו כמה חברות בתחום האשראי החוץ-הבנקאי, ואנו מאמינים שאס.אר אקורד, חברה מובילה בתחומה, הינה בעלת פוטנציאל צמיחה עצום בזכות שיטות העבודה שלה, ביזור לקוחות איכותי ואיכות ההון האנושי. ישנה סינרגיה גדולה בין פעילותה של הקרן  לאס.אר אקורד ובכוונתנו לפעול בשיתוף פעולה מלא כדי לשמר את תנופת החברה וצמיחתה בשוק האשראי החוץ הבנקאי".

אס.אר אקורד תוצאות רבעון שלישי במיליוני שקלים
 אס.אר אקורד תוצאות רבעון שלישי במיליוני שקלים

אתמול דיווחה אס.אר אקורד על תוצאות חזקות לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של 2019, והכריזה על חלוקת דיבידנד של 8 מיליון שקל לבעלי מניותיה. החברה סגרה את הרבעון השלישי עם רווח נקי של כ-15.7 מיליון שקל - עלייה של 70% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות המימון שלה קפצו ב-64% לרמה של 30.8 מיליון שקל, בעוד תיק הלקוחות התרחב ב-67% והגיע לכ-652 מיליון שקל. היקף האשראי שלוקחת החברה מתאגידים בנקאיים ונותני אשראי אחרים, קפץ ב-116% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והגיע לכ-464 מיליון שקל.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סגרה החברה עם עלייה של 68% בהכנסות המימון לעומת התקופה המקבילה ב-2018, לרמה של כ-80.6 מיליון שקל. זאת, על רקע גידול בפעילות לצד הרחבת הגדלת מסגרות אשראי שלה. בשורה התחתונה רשמה החברה בתקופה זו רווח נקי של 40.8 מיליון שקל - עלייה של כ-75% לעומת התקופה המקבילה.

רוח גבית מהריבית הנמוכה במשק 

האחים עדי ורני צים הקימו בעבר יחד את רשת הסופרמרקטים "כמעט חינם" (שנסחרה תחת השם צים שיווק), שהונפקה בבורסה ב-2010. כעבור שנתיים בלבד הם מכרו את השליטה בכמעט חינם לרשת המתחרה, יינות ביתן. עסקת המכירה הניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל, ובסך הכל השלימו האחים צבירת הון משותפת של יותר מ-400 מיליון שקל מאז ההנפקה - בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.

את מאות מיליוני השקלים שקיבלו ממכירת החזקותיהם בצים שיווק, תרגמו האחים צים לפיתוח עסקיהם הנוכחיים (המתנהלים בנפרד) בהצלחה לא מבוטלת. צים סנטרס של רני צים (הנסחרת תחת השם רני צים מרכזי קניות) עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה וניהול של פרויקטים מסחריים בישראל, בעיקר במתכונת של מרכזי קניות פתוחים, בדגש על אזורי פריפריה והמגזר הערבי. אס.אר אקורד של עדי צים פועלת בתחום הפורח של מימון חוץ-בנקאי.

צים רכש את השליטה בשלד הבורסאי של אקורד ב-2014, יצק לתוכו פעילות אשראי חוץ-בנקאי והצליח להביא לצמיחה חזקה בפעילות. פעילות החברה מתרכזת בעיקר בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

בשנה האחרונה שירותי החברות הפועלות בענף נהנים מביקוש ער ממגזר העסקים הקטנים, המתקשים לקבל הלוואות מהבנקים, לצד המשך הצמיחה במשק הישראלי עם רוח גבית מהריבית המאוד נמוכה במשק. התמיכה מגיעה גם מכיוון הרגולטור, המאפשר לחברות בתחום להרחיב פעילות, להגדיל את תיקי האשראי ולחדור לתחומי פעילות חדשים, כמו מתן הלוואות לטווח ארוך לעסקים בינוניים. זאת, לצד הגדלת היקפי הגיוס שלהן בשוק ההון ובבנקים.

ההצלחות והכישלונות של אייפקס

קבוצת קרנות אייפקס הבריטית רשמה בעבר רווחי ענק ממימוש השקעות שביצעו בישראל בחברות בזק ותנובה, אבל AMI, הקרן הישראלית שמנהלת זהבית כהן, טרם רשמה ולו אקזיט אחד מאז שהושקה בסוף 2014. הקרן, שקיבלה התחייבויות השקעה בהיקף של 504 מיליון דולר בעת יציאתה לדרך, ביצעה עד לסוף 2018 שבע השקעות תמורת 277 מיליון דולר - 55% מההתחייבויות הכוללות שקיבלה הקרן מהמשקיעים.

נכון לסוף 2018, הפורטפוליו של קרן המיד-מרקט נחלק כך ש-45% מהכספים שהושקעו או שהקרן התחייבה להם, הופנו לחברות מסקטור הטכנולוגיה והטלקומוניקציה, 37% לחברות בתחום השירותים, ו-18% בתחומי הצרכנות והקמעונות. בדיווח למשקיעי הקרן נמסר כי תוצאותיה משקפות תשואה שנתית (IRR) נטו של 24%, אבל הדוחות גם הציגו כישלון גדול - מחיקת השקעה של 28 מיליון דולר שבוצעה בחברת הקייטרינג שולץ. כישלון נוסף רשמה הקרן בניסיון להנפיק בבורסה את חברת האינטרנט זאפ.