על חודו של סניף: הגורם שמאיים על העסקה בין פרשמרקט ליינות ביתן שתוכננה לחודש הבא

ל"גלובס" נודע כי המכירה של שבעת סניפי יינות ביתן לרשת הקמעונאות של האחים אמיר מסתבכת • במוקד המחלוקת: פערים בנוגע לאחד הסניפים שאמור להיכלל בעסקה, על רקע תוצאותיו העסקיות • במקביל דיווחה רשת ויקטורי על רכישת 5 סניפים מיינות ביתן ב-63 מיליון שקל

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

סדקים בעסקת יינות ביתן-פרשמרקט? נראה כי העסקה של נחום ביתן למכירת שבעת הסניפים לרשת פרשמרקט מסתבכת ומסתמן כי השלמתה שתוכננה לתחילת החודש הקרוב תידחה.

ל"גלובס" נודע כי התגלעו פערים בעסקה בין ביתן לבין רשת הקמעונאות שבשליטת האחים אמיר בנוגע לרכישת אחד הסניפים מידי נחום ביתן, וזאת לפי הערכות בענף, על רקע נתונים שנוגעים לתוצאות העסקיות של אותו סניף.

המשמעות היא כי ביתן יידרש למצוא סניף נוסף ואטרקטיבי שעליו פרשמרקט תהיה מוכנה לשלם סכום דומה, או להפחית באופן מהותי את מחיר העסקה שמשקף לשבעת הסניפים שווי של 110 מיליון שקל.

הסניף שיוחרג מהעסקה הוא הסניף של מגה בעיר ברחוב כורזין גבעתיים, וטרם ידוע האם יימצא במקומו סניף חלופי.

ויקטורי תוסיף לשטחה כ-8,500 מ"ר נטו

עוד עולה מבדיקת "גלובס" כי נכון להיום טרם התממשו יתר התנאים המתלים להשלמת העסקה, ביניהם אישור רשות התחרות כמו גם התקשרות בהסכמי שכירות עם בעלי הנכסים של הסניפים הנמכרים.

במקור, השלמת העסקה תוכננה עד ה-10 בנובמבר, אולם כעת מסתמן כי היא אף עשויה להתעכב בחודש.

בנוסף לעסקה עם פרשמרקט, דיווחה רשת המזון ויקטורי שבהובלת אייל רביד על חתימה על עסקה לרכישת חמישה סניפים מידי קבוצת יינות ביתן בתמורה לסכום של 63 מיליון שקל.

מדובר בארבעה סניפים של רשת יינות ביתן בערים רחובות, נתיבות, טירת הכרמל ויבנה, וסניף אחד של מגה בעיר במבשרת ציון שהוסב לפני כשנתיים ליינות ביתן. בסך הכול מדובר בשטח מסחר של כ-8,500 מ"ר נטו.

מבחינת ויקטורי, שכבר תקופה ארוכה מעוניינת להתרחב באמצעות רכישות, מדובר בהזדמנות להגדיל את הפריסה שלה.

העסקה הזו מאפשרת לה להגדיל בין לילה את סניפיה ב-10%, עם סניפים שהיקף מכירותיהם עומד על כ-200 מיליון שקל בשנה. בנוסף לתמורה בעסקה, תרכוש ויקטורי במועד ההשלמה את המלאי המצוי בסניפים במחיר עלות.

הרשת שוקלת כיצד לממן את העסקה

מועד השלמת העסקה נקבע ל-2 בדצמבר, וזאת בכפוף להתקיימות כל התנאים המתלים בהסכם עד לאותו מועד. בין התנאים המתלים: קבלת אישור הרשות לתחרות, התקשרות בהסכמי שכירות חדשים או הסכמי הסבה להסכמי השכירות הקיימים עם בעלי המקרקעין בכל אחד מהסניפים הנמכרים, ואישור הנאמנים להסדר החוב של מגה והבנקים המממנים של המוכרת על החרגת השעבוד לטובתם על הפעילות הנרכשת.

רכישת סניפים אלו מהווה דריסת רגל חדשה לחמש ערים חדשות שבהן לא הייתה קיימת נוכחות לחברה עד היום. להערכתה של ויקטורי, "היקף המכירות בסניפים החדשים צפוי להגדיל ב-15%-20% את היקף הפעילות הכללי של החברה ובהתאם לכך את רווחיותה".

כמו כן, ויקטורי מציינת כי היא בוחנת את אופן מימון העסקה ממקורות עצמאים, מהנפקה סדרת אג"ח חדשה או מהלוואה בנקאית. להערכתה, היקף ההשקעות שתבצע החברה בסניפים, לא יהיה בסכום מהותי לחברה.

בשיחה עם יו"ר ועד עובדי מגה, אייל אלי, הוא מדגיש כי גם בעסקה הנוכחית עם ויקטורי מקומם של עובדי רשת מגה בסניף שהוסב ליינות ביתן במבשרת ציון יישמר: "סוכם מול הבעלים שהעובדים לא יפוטרו וישובצו בסביבת מגוריהם". עם זאת, לדברי אלי, מדובר בסניף האחרון של מגה שהוועד מוכן לאפשר לביתן למכור: "מבחינת ועד העובדים, מכירת הסניפים של מגה הסתיימה. זו התרומה האחרונה שלנו".

אמנם נראה כי ביתן עלה על המסלול הנכון מבחינת רשת הקמעונאות שבבעלותו - שתי עסקאות גדולות שיספקו לו תמורה של 173 מיליון שקל - סכום שככל הידוע אמור לכסות את החוב של ביתן לנאמני רשת מגה אותה רכש לפני כשלוש וחצי שנים.

ביתן עדיין לא יכול לנשום לרווחה

ואולם, הדרך עדיין רצופה במהמורות ובאתגרים מבחינת ביתן, כך שהוא עדיין לא יכול לנשום לרווחה. שתי העסקאות הללו עדיין דורשות אישורים חיצוניים, ובראשם, הרשות לתחרות ובעלי הנכסים.

עם זאת, ובהנחה שהן אכן יושלמו בהיקף זה או בהיקף דומה, ישתפר מצבה של מגה. כך היא סוף סוף תוכל ליהנות מקבלת אשראי מגופי אשראי. כיום נמצאת הרשת תחת נאמנות, ועל כן לא פועלת עם מסגרת אשראי מגופי אשראי.

כך או כך, מבחינת ביתן מדובר בכברת דרך משמעותית: עד היום יינות ביתן כבר פרעה כ-330 מיליון שקל המהווים כ-70% מסך החוב לנאמנים.

כעת, אם העסקאות הללו יושלמו במלואן, יוכל ביתן להשלים את החוב לנאמנים שעומד על כ-155 מיליון שקל. בכל אופן, ההערכה היא כי ביתן זקוק לסכום של 150-200 מיליון שקל נוספים על מנת להחזיר את הקבוצה ליציבות של ממש, בין אם באמצעות קבלת הלוואה, הכנסת משקיע פיננסי או מכירה נוספת של סניפים.