נגיד הפד פאואל צפוי להוריד הערב את הריבית ב-0.25%; עיני השוק מופנות למסיבת העיתונאים

לפי הערכות הפד צפוי להוריד את הריבית בשיעור של 0.25% • עיני השוק מופנות למסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה ובה פאואל צפוי לשדר הפוגה בקצב הורדות הריבית בהמתנה לנתונים מכיוון הכלכלה האמריקאית • נתוני הצמיחה הטובים של ארה"ב לרבעון שפורסמו היום צפויים לתמוך בכוונתו של הנגיד

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב ג'רום פאואל צפוי להוריד הערב (ד') את הריבית בפעם השלישית מאז חודש יולי, ולפי התחזיות של האנליסטים בשוק, פאואל צפוי לאותת על הפוגה בקצב הורדות הריבית לטווח הקרוב. 

הורדת הריבית הערב ב-0.25% לרמה של 1.75% הינה בגדר עובדה מוגמרת, כאשר ההסתברות להורדה עולה על 90%, וההסתברות להורדה נוספת בדצמבר נעה סביב 20% בלבד, לפי בורסת החוזים CME. 

הודעת הריבית תפורסם הערב בשעה 20:00, שעון ישראל, ולאחריה נגיד הפד פאואל צפוי לכנס מסיבת עיתונאים אליה מופנית עיקר תשומת הלב של המשקיעים. לפי הערכות, כאמור, פאואל צפוי לאותת על האטת קצב הורדות הריבית, בעוד שההסתברות להורדה נוספת בחודש מרץ של 2020 עומדת על 55%.

פאואל צפוי להמשיך את הטון ולפיו הפד צופה כדי לראות אם יש התקדמות בכלכלה או באירועים חיצוניים שעלולים להשפיע על הכלכלה, כמו מלחמת הסחר או ברקזיט. פאואל צפוי לציין כי מחזור הפחתת הריבית הנוכחית אותו הגדיר כ"התאמות" של אמצע מחזור העסקים הושלם, וכי הפד ייקח הפוגה מהורדה נוספת על מנת להעריך את ההתפתחויות הכלכליות בחודשים הקרובים בארה"ב.

הלחץ להפחתת ריבית נרגע כשנתוני המאקרו התחילו להפתיע לטובה, ומוקדם יותר היום פורסמו נתוני הצמיחה של הכלכלה האמריקאית לרבעון שעלו על התחזיות (1.9% לעומת הצפי לצמיחה של 1.6%). הדבר עשוי לתמוך ברצון של פאואל לנסות ו'לנרמל' את הריבית, כלומר לנקוט בהפוגה בהפחתות הריבית לטובת בחינת ההשפעה על המשק האמריקאי.

הנימוקים בעד הורדת הריבית ידועים, וזהים לנימוקים בהחלטה הקודמת, שהם לשמר את ההתרחבות בפעילות הכלכלית, לסייע לכלכלה בתקופה של אי ודאות גלובלית ולהביא את האינפלציה אל היעד של 2%. אם הפד יפתיע את השווקים ולא יוריד את הריבית, סביר כי תירשם תגובה חדה של שוק המניות שמדשדשים ברמת השיא.

הבנק האמריקאי אינו יחיד בניסיון להקדים תרופה למכה ולהוריד ריבית על רקע ההאטה שפוקדת את כלכלות העולם. עד כה השנה, לא פחות מ-16 מדינות הפחיתו את הריבית, כשברקע תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית הונמכה פעם נוספת על ידי קרן המטבע העולמית ל-3% - הרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2008, עת משבר הסאב-פריים, וזאת בצל מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. התחזית הקודמת מיולי האחרון הייתה לצמיחה של 3.2% לכלכלה העולמית. התחזית לארה"ב נחתכה ב-0.2% ל-2.4% ב-2019 ולמעשה, לאף מדינה מקרב החברות ב-G7 לא ניתנה תחזית צמיחה שעולה על 2% השנה. 

נראה כי הערב נזכה לראות תגובה נוספת להחלטה של פאואל מצד הנשיא טראמפ, שלא יהיה מרוצה אלא אם פאואל יוריד את הריבית באופן אגרסיבי יותר. בהודעה הקודמת, בה הריבית הונמכה בדרגה אחת, טראמפ תקף את הפד, כהמשך ישיר של קו קיצוני שלא נראה מעודו בארה"ב, בדרישה להורדה חדה יותר של הריבית לקראת שנת בחירות. טראמפ צייץ בזמנו כי פאוול וחברי הפד "שוב נכשלו", בהמשך לטענתו כי מקבלי ההחלטות יושבים בצד בעוד יתר העולם נהנה מיתרון תחרותי נוכח תנאי הסחר שמספקים הבנקים המרכזיים האחרים.