התעשייה האווירית מתקדמת עם ההנפקה; במשרד הביטחון מתלהבים פחות

ל"גלובס" נודע כי חברת ייעוץ קבעה כי הנפקת התעשייה האווירית היא האופציה הכי פחות מתאימה לאתגרי החברה • למרות זאת רה"מ ויו"ר החברה שכיהן בעבר כמנכ"ל משרדו מקדמים את אופציית ההנפקה בכל הכוח • משרד רה"מ: "כלל החלופות הרלוונטיות נבדקות"

יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר / צילום: איל יצהר
יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר / צילום: איל יצהר

פערים עמוקים בין משרד הביטחון לבין רשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר, בעקבות כוונת המדינה להנפיק לפחות 25% ממניות התעשייה האווירית (תע"א) לציבור ולהביא את המהלך לאישור הממשלה בעוד כשבוע וחצי. ל"גלובס" נודע כי בידי משרד הביטחון עבודה מקיפה שעשתה עבורו חברת ייעוץ חיצונית, ובמסגרתה ההנפקה המתוכננת דורגה באחד המקומות הנמוכים ברשימת החלופות האפשריות שיתאימו למצב התע"א.

מדובר בדוח שמשרד הביטחון הזמין באחרונה מחברת PWC, שבוחן את השאלה אם ההנפקה של התעשייה האווירית תיטיב עם החברה, שנמצאת בשליטה מלאה של המדינה.

ההליכים להוציא את התע"א להנפקת מניות מיעוט נבחנו בידי PWC אל מול חלופות נוספות, כמו הכנסת משקיע אסטרטגי; מיזוג עם רפאל; פיצול והוצאה של מפעלים או פעילויות מתע"א; והנפקת החברה לגופים מוסדיים בלבד.

גורם שנחשף לדוח טען כי "לפי הדוח, הנפקת מניות מיעוט בתע"א לא תשיג את המטרות שרוצים להשיג ראשי החברה והיא לא תאפשר הקלות רגולטוריות מרחיקות לכת, כי גם אחרי ההנפקה - היא תישאר חברה ממשלתית". יוזכר כי הקלות רגולטוריות משמעותיות שתקבל החברה מהוות חלק מהתנאים שקבע ועד העובדים שלה לתמיכה בהנפקה.

"לוקר לוחש על אוזנו של נתניהו"

גורמים ביטחוניים מביעים בשיחות סגורות תהיות אודות הבהילות של ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו לקדם את ההנפקה דווקא כעת, בזמן ממשלת מעבר. "דברים כאלה לא עושים בזמן כזה. מה אצה להם הדרך פתאום?", תהה אחד מהם. "הליך ההנפקה עדיין לא בשל והחלופות לא נבחנו על כל היבטיהן, אבל הנהלת תע"א והעובדים חולמים על הקלות רגולטוריות והממשלה רואה מיליארדי שקלים שיבואו והעובדים רואים את עשרות המיליונים שיקבלו. כולם ממהרים לחלק ביניהם את עור הדוב שבכלל לא נצוד".

לטענת אותם גורמים, גם לממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב) ניר בן משה "יש שאלות שעדיין נשארו פתוחות בנוגע לנכסים האסטרטגיים של המדינה בתעשייה האווירית. בעיקר לא ברור כיצד במסגרת הליכי השיקוף של החברה לא יזלוג מידע רגיש". יוזכר כי בזמן כהונתו בתפקיד שר הביטחון, הורה אביגדור ליברמן על הקפאת המהלכים להנפקת תע"א וזאת בהתבסס על הסתייגויותיו שהעלה בן משה. הדיונים על הנפקת החברה התחדשו רק לאחר שליברמן התפטר מהתפקיד ותיק הביטחון עבר לנתניהו.  

בתוך כך, גורם המצוי בהליכי ההנפקה אמר כי "יש מכבש לחצים מצד ראש הממשלה לקדם את ההנפקה. הראל לוקר, יו"ר התע"א לוחש על אזנו, ונתניהו לוחץ על כל הפקידות לזרז את המהלך".

בין לוקר לבין נתניהו קיים ערוץ הידברות פתוח ובין השניים היכרות עמוקה, בין השאר מתקופת כהונתו של לוקר בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. גורם שמקורב לנושא אמר בהתייחס לכך כי "אם ראש הממשלה קובע שמדובר בעניין דחוף - כולם יכולים להתיישר לפיו, מה גם שההנפקה המתוכננת היא מימוש של החלטת ממשלה שהתקבלה כבר ב 2014".

מי יזכה לקבל את הכסף מההנפקה

ביום חמישי האחרון תוכננה למנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אודי אדם פגישה עם נתניהו בנוגע להנפקה המתוכננת, אך זו התבטלה ברגע האחרון. לא ברור אם נקבע לשניים מועד חדש לפגישה. בלשכותיהם של אדם ושל נתניהו סירבו להתייחס לנושא.

אל מול ההסתייגויות מצד משרד הביטחון, רשות החברות הממשלתיות מקדמת את ההנפקה ביחד עם נתניהו ועם הנהלת התע"א: רשות החברות רואה בהנפקה כלי שיאפשר גיוס של 3-4 מיליארד שקל בתרחיש של הנפקה לפי שווי חברה של 12 מיליארד שקל. מדובר בסכום שיופנה למימון הגדלת התקציב של צה"ל לשנים הבאות.

אלא שלדברי גורמים במשרד האוצר, תפקיד ההנפקה הוא לחזק את התע"א ולמנוע הידרדרות במצבה, באופן שיוביל אותה לדשדוש המתמשך שבו הייתה נתונה תעש (התעשייה הצבאית) בשנים שקדמו להפרטת החברה ולמכירתה לאלביט מערכות.

"עוד לפני התמורות שתקבל המדינה, ההנפקה תמנע מצב שתע"א תגיע למסלול התרסקות. אפילו משרד הביטחון חושש מהמצב שנוצר בתע"א, עד לכדי כך שהוא מתיר למתחרה רפאל להיכנס לתחום הלוויינים וזאת כדי להבטיח לעצמו יכולות בתחום - גם בתרחיש שתע"א תעמוד לפני קשיים. ההנפקה היא בפירוש לא אירוע שקשור להשגת תקציבים נוספים למדינה. ברגע שהמניה שלה תיסחר החברה תהיה יותר מחויבת ותפעל כחברה עסקית לכל דבר ועניין. גם המדינה תרוויח מזה בטווח הארוך", אומר גורם בכיר.

מנגד: הדוח של חברת מקינזי

בזמן שבמשרד הביטחון נצמדים לדוח של חברת PWC, לרשות החברות יש דוח שעשתה עבורה חברת מקינזי ולפיו, הנפקת מיעוט בתע"א היא המהלך הנכון לעת הזאת.

הגורמים שמקדמים את הנפקת החברה סבורים אין פסול בקידום התוכנית בתקופת ממשלת מעבר, בייחוד לאחר שבשנה וחצי האחרונות הגורמים המקצועיים שנוגעים לדבר עסקו בנושא באינטנסיביות. "החשש של הגורמים הביטחוניים מלוחות הזמנים שנקבעו לא ברור, כי מדובר בהליך שעלה מתוך השטח ומתוך צורך", אמר אחד מהם. "עד הדיון בוועדת השרים נסגור פינות עם משרד הביטחון, שלהבנתנו מחויב לתהליך הזה".

גורמים במשרד ראש הממשלה מסרו בהתייחס לדברים כי "בהתאם להחלטת הממשלה ב-2014 ובהמשך לדיונים רבים שהתקיימו עם גורמים המקצוע ובוועדות השרים, מתנהל תהליך מקצועי וסדור בנושא. לטובת ההליך, נעזרה הממשלה בחברות ייעוץ מהמובילות בארץ ובעולם. כלל החלופות הרלוונטיות נבדקות ונשקלות בכובד ראש וכך גם עמדות גופי הביטחון".

ממשרד הביטחון נמסר כי "הפרטת התע"א היא מהלך משמעותי, מורכב ובעל השלכות ביטחוניות וכלכליות מהותיות. בהתאם לכך מקיים המשרד מזה זמן בחינה מעמידה וסדורה של הסוגיות הנוגעות לעניין תוך שיתוף פעולה מלא עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים".

מתע"א נמסר כי "נגישות לשוק ההון היא סם חיים לחברה עסקית בסדר גודל כזה. החברה היא חברה מדווחת עם אג"ח נסחר כבר משנת 2007, והיא גייסה בארבעה גיוסים סך מצטבר של 3.1 מיליארד שקל. גיוס ההון הזול ללא ריבית באמצעות הנפקת 25% מניות מיעוט של החברה תשמש לצמיחתה של החברה באמצעות מחקר ופיתוח של הדור הבא של מוצרים טכנולוגיים לעשרות השנים הבאות וכמענה לתחרות הגוברת בענף.

"השליטה בחברה לא תשתנה כי תונפקנה מניות מיעוט, רק 25%. לעומת האג"ח של החברה הנסחרים כיום ההבדל יהיה בחיסכון של עשרות מליוני שקלים ריבית שנתית והגדלת השקיפות על ביצועיה העסקיים של החברה ומדידתם ההולמת. לפיכך רואה החברה חשיבות רבה בצעד של גיוס הון זול בדרך של הנפקת מניות מיעוט ללא העברת שליטה של משרד הביטחון בחברה.