עלות השכרת מקומות החניה בבנייני המשרדים בתל אביב מזנקת – אלה המחירים ואלו הסיבות

במרכז העיר השכירות לחניה בבנייני המשרדים המפוארים עלתה בממוצע ב–30% בין המחצית הראשונה של 2019 לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מבדיקת חברת הנדל"ן העסקי נת"מ • בשאר חלקי העיר גם נרשמו עליות, אך יש מי שצופים ירידת מחירים בעתיד הנראה לעין

מגדלי עזריאלי והסביבה / צילום: גיא ליברמן
מגדלי עזריאלי והסביבה / צילום: גיא ליברמן

זינוק במחירי החניות בבנייני המשרדים במרכז תל אביב. כך עולה מהדוח החצי שנתי שהפיקה מחלקת המחקר של חברת ניהול הנכסים נת"מ. הדוח סקר מחירי חניות במשרדים בנכסים מסחריים ורמות האכלוס בהם.

שיא העליות נרשם בבנייני קלאס A שבמרכז העיר ובהם הרחובות אבן גבירול, בן יהודה ודיזנגוף. בחציון הראשון של 2018 חניה עלתה שם כ-1,000 שקל לחודש בממוצע ואילו בחציון הראשון של 2019, מדובר על מחיר של 1,300 שקל, קרי עלייה של 30 אחוז. בכך השתווה מחיר חניה במגדלים באזור מרכז העיר, למחיר חניה בסיטי של תל אביב (אזור רוטשילד, אחד העם וסביבתם).

מדובר בעלייה חריגה, שמוסברת בנת"מ בכך שחברות הייטק, וגם ארגונים מרובי עובדים כמו קופת חולים מאוחדת, שכרו במקום חניות רבות, כמו גם חברות לחללי עבודה משותפים.

עלייה כמעט גורפת בכל חלקי תל אביב

בציר מנחם בגין, שכולל את המגדלים שמצפון למגדלי עזריאלי, נרשמה עלייה של כתשעה אחוזים בתקופה זו, למחיר של 1,140 שקל לחודש. באזור הסיטי (שדרות רוטשילד) נרשמה עלייה של קרוב לשישה אחוזים למחיר של 1,300 שקל לחניה. אזור יגאל אלון עלה בשני אחוזים ל-975 שקל לחודש למקום חניה. גם אזור הבורסה ברמת גן שנבדק רשם עלייה דומה. האזור היחיד שרשם ירידה מסוימת היה בקרבת בית המשפט בעיר. בנת"מ מעריכים, כי מדובר בירידה טכנית שנובעת מהנחות מסחריות שקיבלו שוכרים גדולים, ולא בירידה בשל ערכי האזור. "כניסת מגדלי 'קלאס A' מודרניים כמו מגדלי אלון, TOHA עזריאלי שרונה ואחרים, גורמת למגדלים ישנים ברמה הזו, לרדת בהדרגה ל'קלאס B', אבל גם תורמת לעליות מחירים בעיר", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל שירותי נדל"ן בנת"מ.

עליית מחיר נרשמה גם בבנייני קלאס B (רמה נמוכה יותר) במרכז העיר. הכוונה לרוב למבנים מצומצמים יחסית בגודל 5,000 מ"ר בנוי עם רמת גמר בינונית ומעלה. אם במחצית הראשונה של 2018 המחיר הממוצע עמד על 800 שקל במרכז העיר, הרי שבמחצית הראשונה של 2019 עמד המחיר על 950 שקל לחודש.

בשאר העיר נרשמה מגמה מעורבת בבנייני קלאס B, עם ירידה במחיר הממוצע בציר מנחם בגין, ברמת החייל ובאזור בית המשפט, ואילו באזורי הסיטי, יגאל אלון והבורסה נרשמו עליות. במקומות שונים בעיר, בעלי מבני משרדים מיושנים, הורידו דווקא את מחירי החניות, ולהערכת קליין, זה נבע מנסיון שלהם לפתות שוכרים פוטנציאליים לשכור שטחים במבנים, מבלי להוריד את מחירי השכירות למשרדים עצמם.

האם הרכבת הקלה תוריד מחיר?

בנת"מ מסבירים את העליות בשילוב של התאכלסות בנייני משרדים חדשים רבים, בשילוב עם צמצום שטחי החניה - עקב תקני החניה החדשים.

שמאי המקרקעין גיל מעין המשמש כמנכ"ל חברת הניהול והאחזקה מיקדן, מסביר כי "מגמת עליית המחירים מסמלת שיא תקופת גאות שסופה כבר נראה באופק. אני צופה כי לא ירחק היום שהכניסה לתל אביב תיחסם לחלוטין או תצומצם ברמה משמעותית באופן שייתר את מרתפי החניה האדירים במגדלי המשרדים. כך שבטווח הקצר, שוכרי החניות נאנקים תחת נטל השכירות והיזמים מרוצים מהתשואות היפות, אולם לאורך זמן, נראה כי שני הצדדים יצטרכו לחשוב אחרת על הדרכים להגיע לעבודה ועל שימושים אלטרנטיביים למאות אלפי מקומות החניה הקבורים עמוק בקרקע".

קליין מסכים: "בעוד מספר שנים, כשהרכבת הקלה תתחיל לפעול בעיר, אני צופה ירידות מחירים. בסופו של דבר חניה היא מקור הכנסה לבעלי המבנה, והביקושים לחניות עתידים לרדת. עד אז אני מעריך שמחירי החניות יוסיפו לעלות, או לפחות ישמרו על רמות גבוהות מאוד".