מגמת הקונסולידציה מתחזקת בענף התעופה: קבוצת IAG רוכשת את אייר אירופה במיליארד אירו

העסקה תאפשר לקבוצת IAG לבסס את מעמדה בשוק הפנים-ארצי בתוך ספרד עם שלושה מותגי תעופה ספרדיים שיהיו בבעלותה אחרי אישור העסקה • צפויה לשלוט על 84% משוק הטיסות הפנים-ארציות בספרד

אייר אירופה / צילום: REUTERS/Lindsey Wasson
אייר אירופה / צילום: REUTERS/Lindsey Wasson

נמשכת ההתחזקות של קבוצות התעופה במודל של קונסולידציה: קבוצת IAG, המחזיקה בבריטיש איירוויז ובאיבריה, רכשה את חברת התעופה הספרדית והמתחרה של איבריה, אייר אירופה. הרכישה בוצעה תמורת 1.12 מיליארד דולר (מיליארד אירו) מידי חברת גלובליה.

נמל הבית של אייר אירופה, המפעילה 9 טיסות שבועיות גם בקווים מתל-אביב, נמצא במדריד. משם מציעה החברה טיסות המשך ליעדים שונים, בעיקר במרכז ובדרום אמריקה.

המהלך יאפשר ל-IAG, המחזיקה גם במותג הלואו קוסט הספרדי וולינג איירליינס אותו רכשה ב-2012, לחזק את פעילותה בשוק התיירות הצומח בספרד ובאמריקה הלטינית באמצעות טיסות ההמשך של אייר אירופה ממדריד ליעדים שונים בברזיל, בארגנטינה, בצ'ילה, באיים הקריביים ועוד.

אייר אירופה היא מותג התעופה השלישי בהיקפו בספרד, והיא מחזיקה בצי של 66 מטוסים, באמצעותם היא מפעילה טיסות ל-69 יעדים. אייר אירופה נוסדה בשנת 1986. את 2018 סיימה החברה עם מחזור של 2.1 מיליארד אירו ורווח תפעולי בהיקף של 100 מיליון אירו.

העסקה תאפשר לקבוצת IAG לבסס את מעמדה בשוק הפנים-ארצי בתוך ספרד עם שלושה מותגי תעופה ספרדיים שיהיו בבעלותה אחרי אישור העסקה, במהלך 2020. במצב כזה החברה תשלוט על 84% משוק הטיסות הפנים-ארציות בספרד.

הקבוצה גם הודיעה כי דרך הרכישה היא תחזק את נמל התעופה במדריד כ-HUB המתחרה בארבעת נמלי התעופה הבולטים באירופה: אמסטרדם, פרנקפורט, לונדון הית'רו ופריז שארל דה-גול.

במסגרת המעבר של אייר אירופה לקבוצה-האם החדשה, היא תעזוב את ברית התעופה Skyteam אליה היא משתייכת (יחד עם אייר פראנס-KLM ועם דלתא איירליינס) ותצטרף לתוכנית הנאמנות של IAG Oneworld, אליה משתייכים מותגי הקבוצה.

מותג תעופה אחר שרכשה IAG באחרונה הוא מותג הלואו קוסט האירי אייר לינגוס. מגמת הקונסולידציה בענף התעופה מתחזקת בשנים האחרונות, והיא מאפשרת לחברות התעופה השונות, לואו קוסט וחברת לגאסי, לחזק את מעמדן בתחרות הגוברת בענף גם על רקע קריסות של חברות תעופה שהתרחשו בשנה האחרונה באירופה. בראשן חברת התיירות והתעופה תומאס קוק הבריטית, שהצטרפה לחברות התעופה הצרפתיות אייגל אזור ו-XL איירוויז.

בשוק בישראל, חוסר ההבנה כי חיזוק חברות תעופה באמצעות התאגדותן לקבוצות בעלות כוח בא לידי ביטוי כאשר הרשות לתחרות לא אפשרה את מיזוג אל על וישראייר בינואר 2018, החלטה שרבים סבורים שהייתה אומללה עבור שתי החברות.