תחליפי חלב | בלעדי

מלחמת תחליפי החלב: שטראוס במגעים לקבלת הזיכיון של אלפרו הבלגית

שטראוס מנהלת מו"מ על העברת זיכיון היבוא לידיה, על רקע רכישת חברת אלפרו ע"י תאגיד דנונה הצרפתי המחזיק 20% ממחלבות שטראוס • שוק תחליפי החלב רשם בשנים האחרונות צמיחה משמעותית בעולם ובישראל • נתח השוק של שטראוס בקטגוריה המקומית נמוך

רענן קובלסקי, מנכ"ל מחלבות שטראוס / צילום: סיון פרג'
רענן קובלסקי, מנכ"ל מחלבות שטראוס / צילום: סיון פרג'

האם חברת שסטוביץ בדרך לאבד את הזיכיון ליבוא המותג אלפרו בישראל? ל"גלובס" נודע כי חברת שטראוס במגעים להעביר לידיה את הזיכיון להפצת המוצרים בישראל. כיום חברת שסטוביץ היא היבואנית והמפיצה הרשמית של תחליפי החלב של אלפרו בישראל, והיא השחקנית השנייה בגודלה בשוק הנשלט על-ידי תנובה. שטראוס, לעומת זאת, היא שחקן זעיר בשוק תחליפי החלב ואוחזת בכ-3% בלבד, ופעילה עם מגוון מוצרים מוגבל יחסית שהושקו בשנתיים האחרונות תחת המותגים ONLY ו-SOOM.

המציאות הזו עשויה להשתנות בעתיד הקרוב, וזאת על רקע הרכישה של תאגיד דנונה הצרפתי את חברת אלפרו לפני כשלוש שנים בתמורה ל-11 מיליארד אירו, והתרחבות החדירה שלה לאזורים חדשים.

כיום תאגיד דנונה שותף במחלבות שטראוס (20%), וההערכה היא כי השותפות ירצו לאחד כוחות בחודשים הקרובים גם בתחום תחליפי החלב ולהעביר את הפעילות המקומית של מוצרי אלפרו לידי שטראוס.

בחברת שסטוביץ סרבו היום להתייחס לפניית "גלובס" בנוגע לשאלה מתי צפוי להסתיים הסכם הזיכיון הנוכחי שלה עם אלפרו, או האם הוא צפוי להתארך.

השנה הצהירה דנונה כי היא צפויה להביא את מכירות תחליפי החלב שלה ל-5 מיליארד אירו בשנה עד לשנת 2025 באמצעות רכישת אלפרו, זאת לעומת 1.7 מיליארד אירו כיום. בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי שפורסמו בסוף החודש שעבר גילתה דנונה כי במהלך הרבעון הרביעי היא צפויה להשיק זהות חזותית חדשה לאלפרו ולבצע השקות עם מערכי ההפצה שלה בטריטוריות חדשות, תוך שהיא מזכירה יעדים אליהם נכנסה כמו צרפת, ספרד ורוסיה, או יעדים עתידיים כמו מקסיקו ויפן.

בשלוש השנים האחרונות נרשמה היחלשות בנתח השוק של מוצרי אלפרו בתחום החלב תחת שסטוביץ. אם ב-2016 אחז המותג אלפרו בנתח שוק כספי של 22%, הרי שב-2017 הוא ירד ל-21.4%, ב-2018 הוא ירד ל-17.4%, ונכון לספטמבר 2019 עמד על 16.9% בלבד. השחיקה הזו התרחשה על רקע ההתחזקות של תנובה בקטגוריה והרחבת מגוון המוצרים שלה לתחליפים שאינם מבוססי סויה בלבד והשקת מוצרים כמו משקאות חלב, מעדנים וטופו. כך, ב-2016 עמד נתח השוק הכספי של תנובה על 50.9%, ואילו בספטמבר 2019 טיפס נתח השוק שלה ל-55.4%. מדובר בירידה קלה ביחס ל-2018 אז כבר הגיע ל-56.4%.

בניגוד למוצרים של תנובה שהם טריים ומצוננים ועל כן נמכרים בקירור, מרבית המותגים האחרים המיובאים נמכרים על המדף, כמוצרים עמידים עם תוקף ארוך יותר, ביניהם גם אלפרו. כיום משקאות תחליפי החלב המבוססים על סויה מהווים 79% מהמכירות, ואילו רק 21% נמכר כחלב עמיד.

אלפרו היא חברה אירופית שהוקמה ב-1980 בגנט שבבלגיה ונרכשה על-ידי תאגיד דנונה הצרפתי ב-2016. מדוחות דנונה עולה כי המכירות של אלפרו, הן במחצית הראשונה של 2019 והן ברבעון השלישי, הציגו צמיחה דו-ספרתית - הן באזורים בהם פעלה החברה לאורך השנים והן באזורים חדשים. זאת בניגוד לתחרות ולשחיקה במכירות שחוות קטגוריות בתחום החלב. בתוך כך, בימים אלה החברה החלה לשווק בבריטניה קו חדש של משקאות תחליפי חלב מועשרים בחלבון וקו של חלב בריסטה שמיועד להכנת קפה.

משטראוס נמסר בתגובה כי "קטגוריית תחליפי החלב נמצאת בצמיחה בשנים האחרונות. במהלך 2019 נכנסה שטראוס לקטגוריה באמצעות השקת מוצרים ייעודיים בהם מעדני soom ויוגורט only. אם וככל שיהיו התפתחויות, נעדכן בהתאם".

בשסטוביץ סירבו להגיב לדברים.