הושלמה מכירת מניות כלל ביטוח לאייל לפידות; אי.די.בי פספסה הכנסה של יותר מ-60 מיליון שקל

אי.די.בי קיבלה 107.5 מיליון שקל עבור 5% ממניות כלל ביטוח - שבינואר 2018 יכלו, לכאורה, להימכר ב-170 מיליון שקל • כחלק מהעסקה, הגיש לפידות בקשה להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

חברת אי.די.בי פתוח, שנמצאת בבעלות אדוארדו אלשטיין, השלימה ביום חמישי האחרון את העסקה למכירת 5% ממניות חברת כלל ביטוח לידי אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי  (ועד לאחרונה מנכ"ל הפניקס ). כחלק מהעסקה, הגיש לפידות בקשה להתמנות לדירקטור בחברת כלל ביטוח, ולהערכת גורמים בשוק, הוא צפוי לקבל לכך את ברכתו של הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת.

בהודעה לבורסה ציינה אי.די.בי כי המניות שנמכרו ללפידות, הן מניות שנמכרו בינואר 2018 לאחד הבנקים המקומיים במסגרת עסקת החלף, ושכעת הועברו לידיו של לפידות לאחר סגירתה של אותה עסקה. מנתונים שפרסמה אי.די.בי עולה כי המניות נמכרו בעבר לפי מחיר של 61.54 שקל למניה, אבל החברה נותרה חשופה לשינויים במחירן, מאחר שבחרה למכור אותן בעסקת החלף במקום בעסקה רגילה. כעת נמכרו המניות ללפידות לפי מחיר נמוך של 47.7 שקל למניה, כך שהבחירה לבצע את המכירה אז במסגרת עסקת החלף, הובילה בדיעבד לאובדן הכנסה של כ-38 מיליון שקל.

המניות נמכרו ללפידות תמורת 132 מיליון שקל, אלא שבמסגרת תנאי העסקה התחייבה אי.די.בי להעמיד לרוכש הלוואת מוכר של 118 מיליון שקל לצורך מימון העסקה. בדיעבד, התברר לאי.די.בי כי אין ביכולתה לממן את ההלוואה, ולפיכך הסכימה החברה למכור את הלוואת המוכר לידי קרן כלירמרק תמורת 93.5 מיליון שקל. לפיכך, בסופו של דבר, קיבלה אי.די.בי ביום חמישי סכום של 107.5 מיליון שקל עבור מניות שבינואר 2018 יכלו, לכאורה, להימכר בכ-170 מיליון שקל - כך שאובדן  ההכנסה אצל אי.די.בי מגיע ליותר מ-60 מיליון שקל.

אי.די.בי עשויה למכור נתח נוסף השנה

לאחר השלמת העסקה, מחזיקה אי.די.בי באופן ישיר ב-15.35% ממניות כלל ביטוח, ונוסף על כך, היא נותרה חשופה לעוד 15% ממניות כלל ביטוח שנמכרו במהלך 2018 בעסקאות החלף. לדברי החברה, היא ממשיכה לבחון חלופות שונות למכירתן של לפחות 5% מניות כלל ביטוח, על פי מתווה מכירת מניות השליטה בכלל ביטוח, שגובש על ידי דורית סלינגר, הממונה הקודמת על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

על פי המתווה, מחויבת אי.די.בי למכור 5% ממניות כלל ביטוח שבידיה עד לתחילת ינואר 2020, וכן עוד 5% מהמניות שבידיה עד לתחילת מאי 2020. לפיכך, לאחר מכן תוכל להחזיק באופן ישיר רק ב-5% ממניות כלל ביטוח. מדברי החברה עולה כי את הנתח שאמור להימכר עד לתחילת ינואר, היא עשויה למכור עוד ב-2019 כנגד רכישה של איגרות חוב שלה מסדרות ט' ו-י"ד. מדובר במהלך שאמור לנצל את מחירי השוק הנמוכים של אותן אג"ח, ושכמוהו כבר ביצעה החברה לפני כחודשיים.

בחברה גם עוסקים בשבועות האחרונים בניסיון להנפיק אג"ח חדשות מסדרה ט"ו בהיקף של כ-200 מיליון שקל, שיובטחו בשעבוד על כ-10% ממניות כלל ביטוח שבידי החברה (ושמחציתן מתוכם יימכרו כאמור במאי 2020), בשווי של כ-300 מיליון שקל. תמורת ההנפקה מתוכננת לאפשר לאי.די.בי לפרוע בסוף נובמבר חוב של כ-485 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרות י"א ו-י"ג.

כחלק מהיערכותה להנפקת סדרה ט"ו החדשה ופירעון שתי הסדרות הקיימות (י"א ו-י"ג), פנתה אי.די.בי לנאמן סדרה י"ג בבקשה לרשום לטובת נאמן סדרה ט"ו החדשה שעבוד נחות מדרגה שנייה על התמורה המשועבדת ממניות כלל ביטוח, עד לפירעון מלא של אג"ח י"ג. היום (ב') יצביעו מחזיקי אג"ח י"ג על בקשת החברה, בידיעה כי היא אמורה לסייע בידם לקבל את כספם.

לדברי נאמן אג"ח י"ג, הסכום הדרוש לפירעון מלא של הסדרה עומד על 397 מיליון שקל, כאשר בחשבון הנאמנות כבר מופקד סכום של 151 מיליון שקל. לפי הנאמן, 110 מיליון שקל נוספים יגיעו ממקורותיה של אי.די.בי, כך שהסכום שיש להשלים מההנפקה החדשה עומד על כ-140 מיליון שקל. אם תאושר ההחלטה, תוכל אי.די.בי לקיים את שלב המכרז המוסדי בהנפקה עוד השבוע, או לכל המאוחר בשבוע הבא.