עברית הפכה לשפה השמינית באמזון: צעד משמעותי ללוקליזציה בישראל

מאז ההשקה נשמעו תלונות של סוחרים כי אמזון נמנעת מלהשקיע בשיווק הפלטפורמה, וכי אין תנועה של לקוחות בחנויות שלהם • הבשורה המרכזית בצעד הנוכחי היא בעיקר הנכונות של אמזון לבצע השקעות בזירת המסחר בארץ

חבילות של אמזון / צילום: שאטרסטוק
חבילות של אמזון / צילום: שאטרסטוק

חודשיים אחרי ההשקה השקטה של הזירה המקומית שלה בישראל, ענקית המסחר המקוון אמזון מנצלת את עונת הקניות המקוונות, ובמהלך יום הרווקים הסיני יוצאת היום (ב') בהכרזה ראשונה לתקשורת הישראלית ומעדכנת על השקת אתר בעברית שבו נמכרים למעלה מ-50 מיליון פריטים שיכולים להישלח לכל העולם - וגם לישראל.

התרגום לא כולל רק את הזירה המקומית, אלא את גם את המגוון הרחב הקיים תחת אמזון.קום. בנוסף לזה, היא גם מאפשרת רכישה בשקלים, ועל-מנת להתניע את ההשקה הרשמית שלה, היא גם מציעה משלוחים לישראל בחינם ברכישות מעל 49 דולר.

עד היום אמזון הציעה בעולם תרגום לשבע שפות בלבד: אנגלית, ספרדית, שתי שפות סיניות, גרמנית, פורטוגזית וקוריאנית. כעת היא מתרחבת לשפה שמינית במספר - השפה העברית, כך שמדובר במהלך משמעותי מבחינתה.

לפי הערכות, אמזון קיוותה להצליח לעלות אתר בשפה העברית כבר במועד ההשקה הראשוני שלה, אך לא הייתה ערוכה לכך מבחינת לוחות הזמנים ונאלצה לוותר על השקה בעברית בעונת החגים בישראל. כך או כך, חודשיים אחרי ההשקה הראשונית שיצאה לדרך עם פעילות בהיקפים נמוכים יחסית, אמזון פונה לישראלים בעברית. נכון לעכשיו תורגמו העמודים באתר באופן אוטומטי, כך שלפי שעה התרגום שהיא מציעה הוא ברמה נמוכה יחסית, אך ניתן להעריך כי היא תכניס בו שיפורים עם הזמן.

הבשורה המרכזית בצעד הנוכחי היא בעיקר הנכונות של אמזון לבצע השקעות בזירת המסחר בישראל. מאז ההשקה נשמעו תלונות של סוחרים כי אמזון נמנעת מלהשקיע בשיווק הפלטפורמה, וכי אין תנועה של לקוחות בחנויות שלהם. שהרי אם בחנות שנמצאת על רחוב מרכזי יש תנועה של מבקרים שחולפים על פניה ונכנסים לתוכה בשל מיקומה, באמזון הסוחרים אינם נהנים מתנועה "טבעית", ורק השקעות בשיווק יוכלו להפוך אותה לפעילה יותר.

"הלקוחות ביקשו עברית"

כעת, ההשקה, ההודעה הרשמית ומבצע השילוח החינמי שמציעה אמזון אמורים לתת זריקת מרץ לזירה המקומית של אמזון ולהגביר את תנועת לקוחותיה בישראל. ניתן להעריך כי החברה תרצה לבצע בעתיד הנראה לעין מבצעים ייעודיים והטבות שיהפכו את הזירה המקומית לפעילה יותר.

זהו צעד נוסף שמבסס את הנכונות של אמזון לפנות לשוק הישראלי, כשברשותה כלים להעמיק זאת גם בעתיד, בין היתר באמצעות מרכז לוגיסטי שממנו תספק סחורה בעצמה, באמצעות ליקוט מתוך חנויות של שחקנים מקומיים כפי שהיא נוהגת לבצע למשל במסגרת שיתוף-הפעולה עם רשת מוריסונס הבריטית בלונדון, ובאמצעות הקמת מטה ישראלי מקומי, וזאת בניגוד לנציגים שפועלים כיום מברלין ומגיעים לביקורים תכופים בישראל.

במסגרת ההכרזה הרשמית שחררה אמזון לראשונה גם פנייה רשמית לשוק הישראלי: "הלקוחות ביקשו חוויית קנייה בעברית, עם גישה לפריטים הזמינים לשילוח אליהם ובמטבע המקומי שלהם. הצגת השפה העברית והטבת המשלוח החינמי ב-Amazon.com ללקוחות שלנו בישראל מפשטת את הגלישה, הרכישה והמשלוח של מיליוני פריטים", מסר סמיר קומאר, סגן נשיא Amazon Exports and Expansion.