הסעודים כבר לא מנודים: מייסד אובר קיבל מהם מאות מיליונים, המנכ"ל מתבטא בסלחנות

הירצחו של העיתונאי חאשוקג'י גרמה לחרם על ערב הסעודית בתעשיית ההייטק, אך נראה שהוא היה זמני • מנכ"ל אובר טען כי ניתן למחול לסעודים על הרצח, וחזר בו

דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס
דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס

בשנה שעברה החרימו חברות רבות, בהן חברת אובר, את כנס המשקיעים השנתי של ערב הסעודית בעקבות מעורבותה בהירצחו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י נציגו אובר נעדרו גם מהכנס השנה.

זה לא דבר של מה בכך - ערב הסעודית היא מחזיקת המניות החמישית בגודלה באובר, עם מניות בשווי של כ-2 מיליארד דולר. בנוסף, ערב השקיעה 45 מיליארד דולר מתוך 100 מיליארד דולר של קרן ויז'ן של סופטבנק - המשקיעה הגדולה ביותר באובר, ועשויה להשקיע גם בקרן ויז'ן השנייה שהחברה היפנית מנסה לגייס בימים אלו.

אולם אם מישהו חשב שערב הסעודית מנודה מתעשיית הסיליקון, אז שיחשוב שנית. לכנס השנה הגיעו כ-150 בכירים מרחבי העולם, וגם מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי מתייחס אליהם בסלחנות, בראיון לתוכנית Axios on HB. בתשובה לשאלה האם לא הגיע לכנס בשל הירצחו של חאשוקג'י, השיב כי הסיבה הייתה אילוצי לוחות זמנים. "הייתה לנו ישיבת דירקטוריון באותו זמן. אנחנו קובעים אותן שנים מראש", אמר, אך הוסיף כי גם אם לא הייתה בעיית לוחות זמנים הוא לא בטוח שהיה מגיע. קוסרשאהי רמז בריאיון הטלוויזיוני כי ניתן למחול לסעודיה על מעורבותה ברצח חאשוקג'י, ומיהר להתנצל על דבריו.

חאשוקג'י היה כתב של ה"וושינגטון פוסט", אזרח ערב הסעודית שהתגורר בארה"ב. הוא הרבה לבקר את הממלכה ואת הנסיך יורש העצר מוחמד בן סלמן. לפני כשנה הוא נרצח בזמן ששהה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול על ידי מתנקשים שהגיעו מערב הסעודית באמצעות דרכונים של דיפלומטים. ה-CIA קבע כי הנסיך בן סלמן עומד מאחורי הפשע. לאחרונה התראיין בן סלמ לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, שם לקח אחריות מלאה על הרצח אך הכחיש שהורה על הפעולה. הוא כינה את התקרית "פשע מחריד" ואמר כי מדובר ב"טעות" של אינדיבידואלים שעובדים עבור ממשלת ערב הסעודית.

"כל אחד יכול להשקיע בנו"

המראיין, דן פרימרק, עורך מדור העסקים של Axios, שאל את מנכ"ל אובר בנוגע ליאסיר אל רומאיאן, ראש קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה, שמכהן כחבר דירקטוריון באובר. "הוא מייצג ועובד עבור ממשלה שאתה מאמין שהיה לה תפקיד ברצח עיתונאי תושב ארה"ב. האם אדם כזה צריך להיות בדירקטוריון של חברה אמריקאית?", שאל פרימרק.

קוסרשאהי אמר בתגובה כי הוא חושב שבממשלת סעודיה הודו שהם עשו טעות. "זו טעות חמורה", הוסיף, והשווה את המצב לתאונה של אובר בשנה שעברה עם רכב אוטונומי באריזונה, שהביא למותה של הולכת רגל. "גם אנחנו עשינו טעויות, נכון? עם רכבים אוטונומיים, ובעקבות זאת הפסקנו להפעיל אותם ואנחנו מתאוששים מהטעות הזו. אני חושב שאנשים עושים טעויות, וזה לא אומר שאי אפשר לסלוח להם לעולם. אני חושב שהם לקחו את זה ברצינות".

בנוסף, קוסרשאהי אמר כי "סעודיה היא בדיוק כמו כל מחזיק מניות אחר. עכשיו כשאנחנו חברה ציבורית, כל אחד יכול להשקיע בנו אם הוא בוחר לעשות זאת". לאחר מכן קוסרשאהי התנצל על דבריו, ופרסם הצהרה לפיה "אמרתי משהו באותו רגע שאני לא מאמין בו. כשזה מגיע לג'מאל חאשוקג'י, הרצח שלו ראוי לגינוי, ולא צריך להישכח או להיסלח".

השקעה בסטארט-אפ שמתחרה באובר

מאז הירצחו של חאשוקג'י לא ביצעה הקרן הסעודית השקעה ישירה בסטארט-אפים, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל", שם דיווחו בסוף השבוע על השקעה גדולה בחברה שהקים מייסד אובר טרוויס קלניק. מייסד אובר אולץ לעזוב את החברה לאחר שהסתבכה בשורת שערוריות, וכעת גייס 400 מיליון דולר מערב הסעודית לסטארט-אפ החדש שלו - CloudKitchens. עד כה קלניק מימן בעצמו את הסטארט-אפ, בהיקף של כ-300 מיליון דולר.

הסטארט-אפ עוסק בהשכרת מטבחים משותפים למסעדות המעוניינות להפעיל שירות משלוחים בלבד (מסעדות וירטואליות). בכך קלניק מתחרה בשירות המשלוחים Uber Eats, שלפי אתר פורצ'ן, סייע להקים 4,000 מסעדות וירטואליות מ-2017.