המדינה רצתה להוסיף 15 אלף דירות במועצת ג'דיידה–מכר, אך תיאלץ להתפשר על פחות ממחצית

בשבוע שעבר קיימה הוותמ"ל דיון בשתי תוכניות שמבקשות להוסיף אלפי דירות למועצה שבגליל המערבי • במועצה המקומית מתנגדים וטוענים כי המדינה מנסה להחיות מחדש תוכנית שנדחתה בעבר, שמשמעותה בפועל היא הקמת יישוב חדש

הכפר ג'דיידה־מכר / צילום: פאול אורלייב
הכפר ג'דיידה־מכר / צילום: פאול אורלייב

המדינה תכננה להוסיף למועצת ג'דיידה-מכר שבגליל העליון 14.5 אלף יחידות דיור (יחידות דיור), באמצעות שתי תוכניות שמקדמת הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). אלא שהתנגדות עזה מצד קברניטי המועצה כנראה תפחית באופן משמעותי את הבנייה החדשה. כך עולה מהחלטת הוותמ"ל, שדחתה את שמיעת ההתנגדויות לתוכניות, עד למיצוי מגעים שמתקיימים בין משרד השיכון שיזם את התוכנית, לבין המתנגדים לה, ובראשם המועצה המקומית.

משרד השיכון כבר הודיע כי ישנה את היקפי התוכניות, וההערכות הן שמדובר בקיצוץ של כמחצית מהדירות ואולי אף יותר.

העתק של תוכנית שנדחתה בעבר?

ג'דיידה-מכר נמצאת ממזרח לעכו, בסמוך לכביש 70, ומורכבת משני כפרים שאוחדו למועצה מקומית במהלך שנות ה-90. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתגוררים בשטחה קצת יותר מ-20 אלף תושבים.

התוכנית הראשונה שמקדמת המדינה היא תמל/ 1058, המשתרעת על 2,373 דונם מצפון לכביש 85 (עכו-צפת) מדרום ליישוב ג'דיידה-מכר וממערב לכביש 70. התוכנית כוללת הקמת כ-6,500 יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 380 אלף מ"ר.

התוכנית השנייה היא תמל/1059, המשתרעת על כ-3,037 דונם מצפון לכביש 85, וממזרח לתוואי העתידי של כביש 6. התוכנית כוללת הקמת כ-8,000 יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף 380 אלף מ"ר. חלק מהשטחים שכוללות התוכניות נמצאים בשטחו המוניציפלי של היישוב, בעוד שחלק מהם מוגדרים כשטחים ללא שיפוט, שיתווספו למועצה.

בדיון שקיימה הוותמ"ל בשבוע שעבר העלו נציגי המועצה טענות רבות נגד קידום התוכניות. לדבריהם הבנייה המתוכננת היא העתק של תוכנית המתאר תמ"א 44, שקודמה לפני מספר שנים על אותם שטחים בדיוק, ושדיברה על הקמת "נדבך עירוני" חדש, ובמילים ברורות יותר - הקמת יישוב חדש שבו 8,000 דירות.

תמ"א 44 נולדה כתוצאה מהחלטה שהתקבלה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לפני 10 שנים, ואולם בהדרגה היא מוסמסה, בין היתר לאור התנגדות מצד המועצה המקומית והוועדה המחוזית צפון, שהתנגדו להקמת עיר חדשה בסמוך ליישוב קיים. כחלק מהדיון בוותמ"ל טען עו"ד קייס נאסר מטעם המועצה המקומית, כי הוותמ"ל אינה רשאית להכריז על יישובים חדשים, ועל כן השימוש במינוח "נדבך עירוני" נועד להסוות הקמת עיר חדשה. ואכן מסמכים ממשלתיים שונים התייחסו אל התוכניות כאל הקמת יישוב חדש, ששמו המיועד הוא טנטור - על שם הגבעות שבהן יוקם.

"תשובות המציעות שינויים בהיקף התוכנית"

במהלך הישיבה ניכר היה כי משרד השיכון החליט להתפשר ולחזור לכמות יחידות הדיור שנכללה בתמ"א 44, שעמדה על 8,000 יחידות דיור. המועצה המקומית מצידה דרשה להקטין את מספר הדירות בצורה דרסטית יותר לכדי 3,000 יחידות דיור ולכלול את התוכניות במסגרת תוכנית המתאר של המועצה, שמצויה בהכנה בימים אלה.

"היזם ביקש לעדכן, כי כחלק מהמענה להתנגדויות, בדעתו להציג בפני החוקרת (חוקרת הוותמ"ל לשמיעת ההתנגדויות - א.מ) בתוך שלושה שבועות תשובות המציעות שינויים בהיקף התוכנית. לאור זאת ייקבע מועד לשמיעת ההתנגדויות בפני החוקרת בהקדם האפשרי", החליטה הוותמ"ל בתום ישיבתה. ההערכה בקרב הנוכחים בישיבה הייתה, שלאור ההתפתחויות, גדלו הסיכויים לגיבוש תוכנית חדשה, שתיערך על דעת המועצה המקומית.

מהוותמ"ל נמסר כי "בניגוד לנטען, התוכנית כוללת את הרחבת היישוב ג'דיידה-מכר זאת, כמענה לצורכי גידול האוכלוסייה ביישובי החברה הערבית. הוועדה שבה ומדגישה כי בכל מקרה אין בסמכותה להקים יישוב חדש".

היום (ד') צפויה הוותמ"ל לקיים דיון בנוגע להמלצות ולתוכניות בג'דיידה-מכר.