“קשה להיות עסק עצמאי בישראל, ובעוטף עזה זה קשה פלוס פלוס”

לסיון שלחין (37) יש עסק לשיווק דיגיטלי והיא מלווה עסקים קטנים מאוזר עוטף עזה • "להיות בעלת עסק בעוטף זה אומר שכל כמה חודשים צריך לעצור הכל" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

סיון שלחין / צילום: גני פפרמן
סיון שלחין / צילום: גני פפרמן

מי אני?
"סיון שלחין, 37, נשואה עם שתי ילדות וכלב מקיבוץ גבים שצמוד לשדרות. אני תושבת האזור חמש שנים, והגעתי עם משפחתי מהמרכז בלי שום היכרות עם האזור. גילינו מקום שמאוד כיף לגור, עד שנהיה לא כיף. אצלנו בעוטף אומרים שזה 99% גן עדן - ואחוז אחד גיהינום".

מה אני עושה?
"יש לי עסק לשיווק דיגיטלי. אני עובדת מהבית, מלווה עסקים קטנים, עמותות, ארגונים וכו'. רובם כמובן מאזור העוטף, מתוך בחירה לעזור לעסקים האלה. יש לי גם קבוצת פייסבוק של העסקים באזור 'עסקי עוטף עזה וצפון הנגב'. בנוסף, אני גם יועצת לעסקים בסניף מעוף עוטף עזה ושדרות. עיקר העבודה שלי היא בפייסבוק ומיקוד שיווקי לעסקים שבתחילת הדרך".

איך הגעתי לתחום הזה?
"אני בעסק הזה שנתיים, לפני זה עבדתי בתחום איכות הסביבה. אני באה ממקום של לעזור לעסקים ולאנשים, בדגש על העסקים שבאזור. באופן כללי, להיות עסק עצמאי בישראל זה קשה, ובעוטף זה קשה פלוס פלוס. זה התחיל מקורס של יזמות עסקית חברתית עוד כשהייתי שכירה. נחשפתי לתחום של יזמות חברתית, ובהתחלה רציתי לעזור לעסקים ללא כוונות רווח. הבנתי שזו נישה קצת צרה פה, אז הרחבתי את זה לתחומים נוספים".

כמה עובדים יש לי?
"אני עובדת לבד, ומדי פעם שוכרת פרילנסרים".

מהם הקשיים שאני מתמודדת איתם?
"להיות בעלת עסק בעוטף זה אומר שכל כמה חודשים צריך לעצור הכל, ואנשים לא מבינים כמה המעבר מחירום לשגרה הוא קשה. לוקח לנו שבועות עד שחוזרים לתפקוד מלא. זה גורם לכך שאני לא יכולה לעמוד לפעמים בדד-ליינים. לרוב זה מתקבל בהבנה, אבל אם ניכנס לסבב כמו 'צוק איתן' אני אאבד לקוחות. הפגיעה פה משפיעה על כולם. אם מסעדות נפגעות, הן פחות פונות לעסקים כמוני, כי אין להן איך לשלם את זה".

איזה מחזור אני מגלגלת בשנה?
"לאחרונה הפכתי לעוסקת מורשה, והשמיים הם הגבול".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כבעלת עסק קטן?
"מצד אחד יש לנו בעוטף הטבות במס, אז את עול המסים אני לא מרגישה בצורה מאוד קריטית. אבל קשה להיות עסק בישראל ויש המון ביורוקרטיה, בטח ככל שהעסק גדל".

אם הייתי צריכה לבחור דבר אחד שהממשלה תטפל בו?
"התנאים הסוציאליים לעצמאים. יש עסקים שמשלמים ביטוח לאומי של אלפי שקלים, אבל כשהם מאבדים כושר עבודה הם נשארים לבד".

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il