יהדות | פיצ'ר

"יש לך להמליץ על מישהו שהוא ממש כמוך, אבל גבר?"

תמר גור קראוזה כבר חיתנה 300 זוגות אבל עדיין נתקלת בשאלה: "תוכלי להמליץ על מישהו בדיוק כמוך רק גבר?" • אבל היא בכל זאת אופטימית: "קורית כאן מהפכה גדולה שמגיעה מלמטה - הציבור קם ואומר לרבנות אנחנו לא רוצים אתכם יותר. ומהפכות כאלה קורות לאט" • פרק שלישי בסדרה "העבודה שלי"

במשך עשר שנים למדה תמר גור קראוזה כדי לזכות בתואר רבה, כולל שני תארים אקדמאיים. למרות זאת, עדיין, היא כמו רבות אחרות צריכה לעתים להסביר מה ההבדל בין רבה לרבנית: בעוד שרבנית היא אשת רב, הרי שהרבה ממלאה את תפקיד הרב עצמו. כמובן שהמקצוע הזה אפשרי ומתקיים בזרם היהדות הרפורמית המחזיק בתפישה של יהדות ליברלית.

בין שלל הפעילויות שהיא עושה תחת הטייטל יוצא הדופן הזה, גור קראוזה גם מחתנת. מאחוריה כבר 300 זוגות שחיתנה - רק מקצתם הם זוגות חד מיניים והשאר זוגות הטרוסקסואליים שיכלו להינשא ברבנות, אך בחרו בדרך שונה. אבל גם בקרב מי שבוחרים שלא להינשא ברבנות, הבחירה ברבה אישה היא עדיין מאוד לא מקובלת, כפי שמתארת גור קראוזה: "אחוזים מאוד קטנים מהחתונות הרפורמיות נערכות על ידי נשים - וזה לא כי אין רבות נשים, דווקא יש, אפילו קצת יותר מגברים, פשוט הזוגות לא רוצים. כי זה מה שהם רגילים. שרב גבר מחתן. זה מבחינתם מצטלם יותר טוב - וזה משהו שיהיה בסדר לסבתא ולדודים. בסדר זה שינוי והוא קורה לאט. מהפכות קורות לאט", אומרת גור קראוזה ומספרת אנקדוטה שקרתה לה בשבוע שעבר בהקשר הזה: "התקשרו אלי בני זוג", היא מספרת, "ואמרו שמענו עליך מחברים שעפו עליך ונורא התלהבו מהטקס ומהתהליך - עשר דקות הם מרימים לי ואז הם שואלים אם אני יכולה להמליץ להם על מישהו שהוא בדיוק בדיוק כמוני - רק בגבר. שזה אבסורד כמובן. איך זה עדיין לגיטימי שיש תחום שבו מבקשים רק גבר - ואיך זה לגיטימי לבקש ממני המלצה כזאת".

בחירת הזוג ברבה אישה איננה המשוכה האחרונה: גור קראוזה, כרבה עורכת חופות, צריכה גם לכבוש את לב הקהל שרגיל לרב גבר: "בכל חופה שאני עורכת אני מציגה את עצמי", היא מספרת, "ואז משתרר שקט: חופות של 300, 400, 500 איש ואף אחד לא פוצה פה. אני חושבת שהשקט הזה מתחיל בסקרנות - 'וואו למה היא ג'ינג'ית ולמה אין לה זקן' ומהר מאוד זה הופך ל'וואי זה נורא יפה, פעם ראשונה שאנחנו יכולים להקשיב'.

כבר כשהייתה בת 17 גור קראוזה החליטה, באופן מאוד לא שגרתי, כי היא תהיה רבה. זאת לאחר שנחשפה, לדבריה, לעולם היהודי רק בגיל 16: "היהדות הסעירה אותי ורציתי לעסוק במשהו שמקהיל קהילות ושמייצר משמעות לאנשים - וגם שמביא אמירה פמיניסטית מאוד חשובה", היא מסבירה.

תהליך עריכת הקידושין כולל שלוש פגישות מקדימות עם הזוג - ואת טקס החופה עצמו. עבור גור קראוזה מדובר בתהליך מעמיק ומשמעותי: "אנשים משקיעים מלא זמן בלבחור את צבע המפיות שעל השולחן אבל בטקס עצמו הם לא משקיעים". בחופות שגור קראוזה עורכת, בני הזוג שותפים לבניית הטקס, מנסחים את תוכנו, עם או בלי שירה באופן שישקף את בני הזוג. גם כתובה יש, כתובה שבני הזוג מנסחים ביחד איתה. עבור התהליך הזה משלמים בני הזוג 2,000 שקלים. החתונה הזו, ככל החתונות הרפורמיות, אינה מוכרת בישראל ולפיכך זוגות שירצו להיות מוכרים כנשואים יצטרכו להינשא אזרחית בחו"ל.

גור קראוזה גם ניהלה שלושה טקסי גירושין. כמובן שזה לא טקס מחייב מבחינת החוק או ההלכה - אבל היא מספרת שלבני הזוג היה חשוב לקיים טקס סמלי שגם אותו הם ערכו ובנו ביחד.

"זה בסך הכל טקס יהודי, רק שעומדת שם אישה - כמו שעומדת כמעט בכל תחום היום במדינת ישראל", מבהירה גור קראוזה, "ברבנות מפחדים בעיני - זאת אומרת הם לא מפחדים ממני, אבל אני חושבת שהם מבינים שיש פה שינוי, שהציבור אומר את דברו וקם ואומר "אנחנו לא רוצים אתכם יותר, לא צריכים שתגידו לנו שאנחנו יהודים מספיק, או רווקים מספיק, או שתהיו חלק באירוע הזה", אנשים מעיזים וזו אחת המהפכות הכי גדולות שקרו פה בשנים האחרונות והגיעה מלמטה - אנחנו אוהבים לקרוא לזה מהפכה בשמחה"