בעלי עסקים וקמעונאים - אמזון נכנסת לישראל, אבל אם תתנהלו נכון, אין לכם ממה לחשוש

הסוחרים חייבים לבצע פעולות התאמה על-מנת לשמור על רלוונטיות בעידן החדש. כיצד?

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

ספטמבר 2019 לא ייזכר רק כחודש בו התקיימו בחירות שניות בישראל בתקופת זמן של ארבעה חודשים בלבד, אלא גם כחודש כניסתה של אמזון לישראל. אמזון היא ענקית מסחר טכנולוגית שטובי המומחים טוענים כי היא הולכת לשנות את כל מה שאנחנו מכירים בתרבות הצריכה שלנו. מאז ההכרזה ועד הכניסה הרשמית נראה כי החנויות הפיזיות בכוננות ספיגה. אלא שלמרות ששוק הקמעונאות בישראל צפוי להשתנות, כלל לא בטוח שכניסתה של אמזון לישראל היא באמת מהפכה כה גדולה, כפי שהוצגה בחודשים האחרונים.

בשביל להבין את ההיגיון שעומד מאחורי התחזיות לעתיד, יש קודם כל להבין את העבר. בשנים האחרונות מצב הקמעונאות בישראל הוא לא מזהיר, כאשר כל כמה חודשים עולות לכותרות תוצאות עסקיות פחות מעודדות של חברות הקמעונאות שונות.

אכן, אחת הסיבות למצב הזה הוא הגידול המשמעותי של קניות האונליין. שנת 2018 הסתכמה עם כ-72 מיליון חבילות שנשלחו לארץ בהיקף כספי של 16 מיליארד שקל, כש-30% מהיקף הקניות היו בקטגוריית האופנה, וכ-65% מהקניות נעשו באתרים מחוץ לישראל.

אולם לא רק האונליין הביא לירידה בדוחות חברות הקמעונאות הגדולות. מדיניות "השמיים הפתוחים", שמשכה לישראל חברות תעופה זולות (לואוקוסט), העצימה את היבוא האישי. כיום, בזכות פריסת הקווים והגדלת תדירותם, אנחנו רואים גידול משמעותי של חופשות שופינג, שסובבות סביב מרכזי קניות ואאוטלטים.

נוכח איומים אלה, הסוחרים חייבים לבצע פעולות התאמה על-מנת לשמור על רלוונטיות בעידן החדש. כיצד?

מוצר בעולם הדיגיטלי יוצע, ככל הנראה, במחיר זול יותר בשל עלויות נמוכות מאלה של החנות. לכן חנויות פיזיות חייבות להציע לצרכן משהו שהוא פשוט לא יכול לקבל אונליין. על הסוחרים ליצור לצרכן חווית קנייה, כזו שתעפיל על קניית המוצרים ברשת האינטרנט. אתם בעלי חנות ספרים? דאגו להביא סופרים למפגש עם קוראים. מחזיקים בחנויות אוכל? הביאו שפים להדגמות וללימוד הקונים. מנהלים חנויות אופנה וריטייל? צרפו ייעוץ סטיילינג והפכו את המוכרנים בחנויות שלכם ל"אוטוריטות" בתחומם, כדי שייתנו ערך מוסף ללקוח בעת הקנייה הפיזית.

דרך נוספת להתאים את החנות שלכם לעולם הדיגיטלי, אך בה-בעת לשמור עליה בעולם הפיזי, היא לשלב בין העולמות. לדוגמה, אפשרו הזמנה באונליין אך שאיסופה יהיה בחנות הפיזית. כך תוכלו לחסוך עלויות ולהוריד את מחיר המוצר לצרכן וגם לאפשר ללקוחותיכם ליהנות מחוויית קנייה נוספת, מעבר לאיסוף המוצר.

מומלץ גם לשנות את תמהיל המוצרים והקצאת שטחי המדף ורצפה למוצרים שמייצרים ערך מוסף וחוויות בחנות. לדוגמה: בחנות מזוודות, המוכרת מוצרים בעלי נפח גבוה שתופס הרבה מקום, סלקו חלק מהמזוודת והוסיפו במקומן עמדה למכירת ביטוח נסיעות.

דרך נוספת לאימוץ העולם האלקטרוני ושילובו עם החנות פיזית היא אינטגרציה עם שותפי סחר התומכים בטכנולוגיות בחנויות הפיזיות, דוגמת מועדוני צרכנות. כיום לחלק ממועדוני הצרכנות ישנן אפליקציות מכוונות מיקום ומבצעים, המניעות את עמיתי המועדון לעבר הספקים עימם המועדון משתף פעולה. כך גם תוכלו להציע מחיר אטרקטיבי ביותר לצרכן שלכם.

לסיום, בשונה מהפתגם "צרת רבים, נחמת טיפשים", רוב בעלי החנויות בסביבה שלכם סובלים מאותה בעיה כמוכם. לכן, שתפו פעולה וצרו מבצעים משותפים עם עסקים באזורכם על-מנת להגדיל את מספר הלקוחות ואת הרצון להגיע דווקא לחנותכם. לדוגמה, קנה זוג נעליים וקבל קופון לקניית גרביים בחנות הסמוכה. קנה ספר בישול וקבל סדנת בישול בחנות הפודיז הסמוכה. אם אתם בקניון, ודאו שהנהלת הקניון פועלת לטובת כך.

אומנם כניסתה של אמזון ככל הנראה לא תמוטט את ענף הקמעונאות הישראלי, אך בעלי חנויות שלא ידעו להתאים את עצמם לעולם החדש, ימצאו את עצמם לא רלוונטיים. 

הכותב הוא מנכ"ל מועדון הצרכנות הוט הפועל ב-250 מקומות עבודה ומונה כיום מעל ל-250,000 חברים בכ-113,000 בתי-אב בישראל