קרן ההשקעות הזרה XIO מוכרת את חברת האסתטיקה הרפואית לומניס לפי שווי של מיליארד דולר לפחות

השליטה בחברה הישראלית, שנרכשה ע"י XIO ב-2015 לפי שווי של 520 מיליון דולר, תימכר לקרן הפרייבט אקוויטי האסייתית BPEA

חברת לומניס / צילום: יונתן בלום
חברת לומניס / צילום: יונתן בלום

חברת האסתטיקה הרפואית הישראלית הוותיקה לומניס, שנמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי הזרה XIO, שוב עוברת ידיים. השליטה בחברה תימכר כעת לקרן Baring Private Equity Asia) BPEA), לפי שווי של יותר ממיליארד דולר ללומניס.

XIO רכשה את לומניס לפי שווי של 520 מיליון דולר ב-2015. החברה נסחרה אז בנאסד"ק, ובעלי המניות הגדולים בה כיום הם קרן ויולה והאחים עופר. המטרה המוצהרת של XIO, קרן אירופית עם שורשים באסיה, הייתה למכור את החברה לפי שווי כפול מזה שבו נרכשה. כעת נראה כי השיגה את מבוקשה.

לומניס היא חברה ישראלית ותיקה, המפתחת ומשווקת מכשירים לטיפול רפואי המבוסס על אנרגיית אור. לחברה שלוש חטיבות פעילות: תחום הטיפולים האסתטיים (שמוצריה הראשונים היו בתחום הסרת השיער בלייזר), תחום ניתוחי עיניים ותחום ניתוחים נוספים באמצעות לייזר. החברה מנוהלת על ידי ציפי עוזר-ערמון.

BPEA היא קרן פרייבט אקוויטי שהוקמה ב-1997 באסיה. הקרן ממשיכה להיות ממוקדת באסיה, וזוהי כנראה אחת הסיבות לעניין שלה בלומניס, שכן לחברה פעילות חזקה בשוקי אסיה, לצד ארה"ב, אירופה ואמריקה הלטינית. פעילות הפרייבט אקוויטי של BPEA פרוסה על פני תחומים רבים, ובהם גם תחום הבריאות. מאז הקמתה ביצעה הקרן רכישות בהיקף של 12 מיליארד דולר.

הכנסות של 400 מיליון דולר ב-2018

נכון ל-2018 רשמה לומניס הכנסות של כ-400 מיליון דולר. זו הייתה הפעם האחרונה שבה פרסמה את הכנסותיה באופן רשמי.

לומניס התחילה את דרכה עם טכנולוגיה של שימוש בלייזר ככלי ניתוחי, ובשנות ה-90 הייתה מחלוצות טכנולוגיית הלייזר לתחום האסתטיקה הרפואית. אז נקראה החברה ESC. ב-1996 היא הייתה אחת מחברות המכשור הרפואי הישראליות הראשונות שהנפיקו בנאסד"ק, שם עברה משבר, שכלל השתלטות עוינת וסילוק של היזם והמנכ"ל, ד"ר שמעון אקהויז, מהחברה. בתגובה, אקהויז הקים את חברת סינרון, שבהמשך התחרתה בלומניס ישירות.

בתחילת שנות ה-2000 החברה נקלעה לקשיים. הכנסותיה היו יציבות, אבל הרווחיות נפגעה. שווי החברה ירד, וב-2006 החברה נרכשה בבורסה על ידי האחים עופר וקרן ויולה, ב-120 מיליון דולר. רווחיותה באותו זמן עמדה על 2 מיליון דולר בשנה בלבד, והיה לה חוב, שאותו לקחו הקרנות הרוכשות על עצמן.

אחרי שיפור בפעילות החברה, תחילה בניהולו של דב עופר ואחר כך בניהולה של עוזר-ערמון כמנכ"לית והראל בית-און כיו"ר, הונפקה החברה שוב ב-2014 בסכום של 470 מיליון דולר, ונסחרה בבורסה למשך שנה אחת, עד שנרכשה על ידי קרן XIO.

"ההשקעה של BPEA היא הצבעת אמון באסטרטגיה של לומניס ובהון האנושי שלה בישראל וברחבי העולם", אמרה עוזר-ערמון, מנכ"לית החברה. "בשנים האחרונות פיתחנו והשקנו טכנולוגיות ומוצרים פורצי דרך, והרחבנו את השווקים שבהם אנו פועלים".

יאן ז'יאו, Managing Director ב-BPEA, הוסיפה: "לומניס בנתה את מעמדה המוביל בשווקים רפואיים רבים בעולם בזכות פיתוח והשקה של כמה מהטכנולוגיות הכי מתקדמות בתעשייה. היא מובילה עולמית, במיוחד באסיה, שהפכה לשוק הגדול בעולם לטיפולים רפואיים ואסתטיים". העסקה מותנית באישורים רגולטוריים, ואמורה להיסגר סופית בעוד כמה חודשים.