שטראוס יכולה לסמוך על השוק המקומי: הממתקים, החטיפים והקפה בארץ הם מגזר הפעילות הצומח ביותר שלה

יצרנית המזון שבבעלות משפחת שטראוס ממשיכה בשיפור רווחיה, שעלו ברבעון השלישי ב-6.5% ל-153 מיליון שקל, לצד עלייה של 4% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.2 מיליארד שקל • המניה עלתה ב-30% מתחילת 2019

יצרנית המזון שטראוס ממשיכה בשיפור רווחיה, שעלו בסיכום רבעוני ב-6.5% והגיעו ל-153 מיליון שקל, לצד עלייה של 4% בשורת ההכנסות, שהסתכמו ב-2.2 מיליארד שקל. בנטרול השפעות מטבע, הצמיחה האורגנית של שטראוס ברבעון השלישי של 2019 הגיעה לכ-6%. את עיקר השיפור בשורה העליונה מייחסת שטראוס לפעילותה בישראל, גם כתוצאה מעיתוי חגי תשרי.

מנגד, בשטראוס מציינים כי השיפור במכירות קוזז באופן חלקי בשל היחלשות הריאל, המטבע של ברזיל - שם פועלת הקבוצה בתחום הקפה; וכן "מהורדות מחיר שבוצעו בגאוגרפיות מסוימות כתוצאה מירידה במחירי הקפה הירוק, בעיקר בברזיל".

העלייה במכירות, לצד שינוי בתמהיל המכירות וירידת מחירי הקפה הירוק והתאמות מחירים "לשינויים במחירי חומרי הגלם והמטבעות בגאוגרפיות מסוימות" שביצעה שטראוס, סייעו לה להציג טיפוס של יותר מ-9% ברווח הגולמי הרבעוני, שהגיע ל-887 מיליון שקל, לצד שיפור שיעורו מהמכירות, ושיפור דומה נרשם בשורה התפעולית, שהסתכמה ב-256 מיליון שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגה החברה, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, יציבות בהכנסות, שהצטברו ל-6.4 מיליארד שקל, ולמרות זאת, הרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ב-11% והגיע ל-446 מיליון שקל, אחרי שיפור הרווח התפעולי.

מניית שטראוס , הנסחרת סביב רמות השיא שלה, הגיבה היום (ד') לדוחות במגמה חיובית, כשהשלימה טיפוס של כ-30% מתחילת השנה. המניה משקפת לחברה שווי של כ-12.5 מיליארד שקל.

תוצאות שטראוס, במיליוני שקלים
 תוצאות שטראוס, במיליוני שקלים

חברת הקפה אחראית לחצי מההכנסות

פעילותה של שטראוס נחלקת לארבעה מגזרים עיקריים, הכוללים את שטראוס קפה, האחראית לכמחצית מהכנסותיה של הקבוצה; שטראוס ישראל; פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר סברה בארה"ב); ופעילות בתחום המים (בעיקר תמי 4). בפעילות הקפה מציגה שטראוס שיפור רבעוני של כ-2% בהכנסות, שהתקרבו ל-1 מיליארד שקל, ושיפורים משמעותיים יותר בשורה הגולמית והתפעולית, תוך שיפור שיעורם מהמכירות.

בפעילותה של סברה, אחרי תקופה ארוכה שבה סבלה מהשפעות איסוף (recall) וולונטרי שביצעה בסוף 2016 לכמה ממוצרי החומוס שלה, ושיפור בתוצאות בהמשך לכך, כעת מדווחת שטראוס על "התאמת מחירי מוצרי החומוס בארה"ב והגוואקמולי בצפון אמריקה". בשורת ההכנסות מציגה סברה שחיקה רבעונית של 2% ל-345 מיליון שקל, לצד שחיקה בשיעור הרווח התפעולי וירידה של 14% בהיקפו, ל-24 מיליון שקל - ירידה המיוחסת בעיקר לעלייה בהוצאות שיווק.

את פעילותה בישראל מחלקת שטראוס לשני מגזרים: "בריאות ואיכות חיים" ו"תענוג והנאה". בסיכום רבעוני שטראוס מציגה בשניהם שיפורים נאים, גם בהכנסות וגם בשורה הגולמית והתפעולית, בתמיכת תמהיל מכירות חיובי התייעלות באתרי הייצור, הלוגיסטיקה וההפצה ובתקורות כלליות כתוצאה מ"מהלכי התייעלות חוצים". 

שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל, ונכון לתשעת החודשים הראשונים של 2019 החזיקה, על-פי סטורנקסט, 11.7% בשוק הקמעונאי במונחי ערך כספי. מכירות החברה בארץ נהנו משיפור, בתמיכת השקת מוצרים חדשים בקטגוריות היוגורט, מעדני החלב, משקאות חלב, חמאה וחטיפים מלוחים וכן העיתוי של חגי תשרי.

בדרך לקבלת זיכיון של "אלפרו"

חודש לפני כניסתה לתוקף של רפורמת סימון המוצרים של משרד הבריאות, שתסמן מזון שמכיל כמויות לא מומלצות של סוכר, נתרן ושומן, מעניין לראות כי דווקא המגזר הצומח ביותר של שטראוס במונחי מכירות הוא מגזר "תענוג והנאה", הכולל מכירות ממתקים כמו "שוקולד פרה" וחטיפים דוגמת "תפוצ'יפס" ו"צ'יטוס", שבו נרשם גידול של 9.4% בהכנסות ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לסכום של 286 מיליון שקל.

גם מגזר "בריאות ואיכות חיים", הכולל בין השאר את מחלבות שטראוס, הסלטים, הירקות הטריים הארוחות המוכנות ואחרים, מציג צמיחה נאה של 6.5% עם מכירות של 613 מיליון שקל ברבעון. 

נציין כי באחרונה נחשף ב"גלובס" כי שטראוס נמצאת בדרך לקבל לידיה את הזיכיון לשיווק והפצת מותגי תחליפי החלב "אלפרו" בישראל, לאחר שנרכש לפני כשלוש שנים על-ידי דנונה, שותפתה במחלבות (20%) - מהלך שעשוי להזניק באופן משמעותי את היקף המכירות של המגזר.

בפעילות המים נהנתה שטראוס מעלייה במכירות מכשירים חדשים ובהיקף הלקוחות, שבאה לידי ביטוי בעלייה של כ-5.5% בהכנסות הרבעון, שהגיעו ל-165 מיליון שקל, לצד קפיצה של 11% ברווח התפעולי, שהגיע ל-20 מיליון שקל, תוך שיפור שיעורו מהמכירות.

עוד עולה כי בשנה הנוכחית שטראוס מתחילה לראות פירות ראשונים של ההשקעה בחממת הפודטק שלה: החברה מעדכנת כי רשמה רווחים מהמימוש של החזקותיה בחברות פודטק, במסגרת גיוסים שביצעו החברות והביאו לדילול בשיעור ההחזקה של שטראוס בשווי גבוה מההשקעה שביצעה, ובראשם הגיוס של הסטארט-אפ אלף פארמס לפיתוח בשר מתורבת.