פפסיקו תשקיע מאות מיליוני שקלים בהרחבת מפעל סודהסטרים בדרום

המדינה תעמיד לחברה מענק של 80 מיליון שקל בתמורה להשקעה של 320 מיליון וצפויה להעניק לה הטבות מס • גורמים ממשלתיים מעריכים כי תהליך מתן האישורים לחברה יושלם עד סוף השנה

מנכ"ל פפסיקו רמון לגוארטה ומנכ"ל סודהסטרים אייל שוחט / צילום: אבישג שאר ישוב
מנכ"ל פפסיקו רמון לגוארטה ומנכ"ל סודהסטרים אייל שוחט / צילום: אבישג שאר ישוב

חברת פפסיקו העולמית, שרכשה לפני יותר משנה את סודהסטרים הישראלית, מתכוונת להרחיב את מפעל סודהסטרים שבאזור התעשייה עידן הנגב הסמוך לרהט בהשקעה של כ-320 מיליון שקל.

כיום המפעל של סודהסטרים מעסיק כ-1,500 עובדים, ועם השלמת תוכנית ההרחבה של המפעל הוא יעסיק כ-1,000 עובדים נוספים, ישירים ועקיפים.

לקראת ההשקעה המתוכננת סודהסטרים הגישה למדינה בקשה לסיוע במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, וזאת בהיותה חברה מייצאת וחברה שמנהלת פעילות בפריפריה. היא צפויה לקבל מרשות ההשקעות מענק בגובה של כ-80 מיליון שקל, סכום שמהווה כ 20% מהיקף ההשקעה. בנוסף, החברה צפויה לקבל הטבות מס, כך שהיא תשלם מס חברות מופחת - בדומה לזה שמשלמת ענקית השבבים האמריקאית אינטל שפועלת מקריית גת. מס החברות שנקבע מתוקף החוק לעידוד השקעות הון לחברות מייצאות ופועלות בפריפריה הוא 7.5%, אך סודהסטרים צפויה לשלם כאמור מס מופחת.

הטבת המס טעונה אישור של משרדי הכלכלה והאוצר ושל רשות המסים. במהלך החודש הבא מינהלת רשות ההשקעות צפויה להתכנס כדי לדון בפרטי הבקשה של החברה לקבלת המענק בתמורה להשקעתה ולאשר אותה.

גורמים ממשלתיים אמרו כי תהליך מתן האישורים לתכנית להרחבת מפעל סודהסטרים יושלם עד סוף השנה, וכי בכל מקרה, לתמיכה הממשלתית בה יש מקור תקציבי.

בקיץ 2018 התאגיד האמריקאי פפסיקו רכש את כל מניות סודהסטרים בכ-3.2 מיליארד דולר. גורם ממשלתי בכיר שמעורב במהלכים המתוכננים של סודהסטרים אמר כי "אפשר להניח כי בהיותה חברה רב-לאומית הסנטימנט של פפסיקו העולמית לישראל פחות משהיה להנהלה הקודמת של סודהסטרים, שהייתה חברה ישראלית בלבד. ותחילה החברה העולמית בחנה ברצינות אפשרות לקיים את ההרחבה באירלנד. למרות שהיו להם חלופות, הם החליטו להרחיב את הפעילות של החברה בארץ". 

יוזכר כי לפני מספר חודשים המנכ"ל לשעבר של סודהסטרים, דניאל בירנבאום, נחקר ברשות ניירות ערך בחשד לשימוש במידע פנים, מרמה והפרת אמונים. הוא נחשד כי מסר למקורבת אליו מידע הקשור להליכי המכירה של סודהסטרים לפפסיקו. לאחרונה מונה בירנבאום לתפקיד היו"ר של החברה, ולתפקיד המנכ"ל מונה אייל שוחט.