ענף המזון נגד משרד הבריאות על רקע פרסום תקנות הסימון הירוק

נציגי ענף המזון הביעו כעס על כך שמשרד הבריאות לא נתן להם מספיק זמן להיערך לסימון מוצרים בתו הירוק המסמן מזון בריא

נציגת משרד הבריאות בדיון, כרמית ספרא / צילום: שני מוזס
נציגת משרד הבריאות בדיון, כרמית ספרא / צילום: שני מוזס

עימות פומבי בין נציגת משרד הבריאות לנציגי ענף המזון: חודש לפני הכניסה לתוקף של רפורמת סימון המזון של משרד הבריאות שאמורה לעודד צרכנים לצריכת מזון בריא יותר ולהילחם במגיפת ההשמנה, פרסם השבוע משרד הבריאות לראשונה את התקנות הוולנטריות לסימון ירוק, כזה שמגדיר מזונות בריאים יותר. זאת בניגוד לסימון האדום שהינו בגדר חובה בחוק תחת התקנות החדשות. הסימון הירוק מתייחס לקטגוריות מוצרים כמו יוגורטים, גבינות, טופו, משקה סויה, שמנים צמחיים, דגנים, אגוזים, קטניות, טחינה, דגים, ביצים, עופות, פירות וירקות.

מוקדם יותר השבוע, עם פרסום התקנות הודו בכירים בענף המזון, כי הם כלל לא מודעים לפרסום התקנות החדשות והירוקות, וכי הם כבר לקראת השלמה של החלפת האריזות בכל המוצרים שלהם, בשל המועד הקרוב של כניסת הרפורמה לתוקף - באחד בינואר.

ההפתעה הזו התחלפה בזעם אתמול באירוע 'קמעונאות בעידן החדש' של נתיב וקבוצת שטיר, במסגרתו התקיימה הרצאה של נציגת משרד הבריאות, כרמית ספרא, סגנית מנהלת האגף לתזונה. ספרא שאלה את הקהל שבו ישבו בעיקר נציגים מענף המזון, האם הוא מכיר את הסימון הירוק החדש שפורסם שלשום, והקהל השיב בזעם 'לא'.

ספרא המשיכה והסבירה את העקרונות שעומדים מאחורי ההצעה לסימון ירוק עבור מוצרים בריאים, ובתגובה נשמעו קריאות זעם מהחברות השונות שטענו כי התעשייה כבר החליפה את האריזות שלה בעלויות בהתאם לסימון האדום השלילי המחויב בחוק, ולא ניתנה לה האפשרות לבצע באותה הזדמנות את ההתאמה גם לסימון הירוק החיובי הוולנטרי. זאת מכיוון שלא פורסמו הקריטריונים המלאים לתקנות, וזאת על אף שהתקנות לסימון האדום גובשו ופורסמו לפני כשתיים.

ביקורת נוספת על הסימון הירוק עסקה גם בהיותו דל ומוגבל, בין היתר, לטענת הקהל, על רקע שיקולים זרים כשנשמעו האשמות בנוגע ל"אג'נדות נסתרות" בקבלת ההחלטות. גורם נוסף הוסיף בקול רם: "אם כל הקטע לבוא לקראת הצרכן, למה יש מוצרים שהחלטתם לסמן רק על המדף". ספרא מיהרה להשיב: "יש מקומות שזה נופל לא כל כך טוב, אבל יהיה גם קמפיין הסברה", וכי "מדובר במהלך נקי עם ועדה מדעית בלתי תלויה. הסמל הירוק הוא מודל מתעדכן".