הציפייה לחתימה על השלב הראשון מתקררת: דיווח - סין מבקשת את הסרת המכסים

סין מתנה את החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר בהסרת המכסים שתכנן הממשל האמריקאי להשית באמצע דצמבר • החשש מפיצוץ השיחות עלה מדרגה עוד בשבוע שעבר כאשר ארה"ב חתמה על הצהרה של הקונגרס התומכת בזכויות האזרח בהונג קונג

מלחמת הסחר סין ארהב / צילום: רויטרס
מלחמת הסחר סין ארהב / צילום: רויטרס

סין מתנה את החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר בכך שארה"ב תסיר את המכסים שתוכננו ל-15 בדצמבר - כך לפי עיתון ה-"Global Times" הסיני שצוטט גורם עלום שם.

ביום שלישי האחרון הנשיא טראמפ ציין כי הסכם הסחר קרוב לחתימה, אך הדיווח כעת מאפיל על האופטימיות שכן היציאה עם הדרישה מחוץ למסגרת שיחות הסחר מעמידה את טראמפ באופן בעייתי שיאלץ אותו להתקפל או להסלים את הטון. מאחר שלא סביר כי טראמפ יבחר באפשרות הראשונה גובר החשש להסלמה.

 כרוניקה של מלחמת הסחר: 6 הקרבות בין ארה"ב לסין
  כרוניקה של מלחמת הסחר: 6 הקרבות בין ארה"ב לסין

בשעה זו אין מסחר בשוקי העולם כך שלא ברור כיצד שוקי ההון יקבלו את הדיווח. בשבוע שעבר פורסמו שלל כותרות אופטימיות לגבי הסכם הסחר, כגון המשך המגעים של המשלחות, חילופי הצהרות מצד נציגי המשלחות לצד איתותים חיוביים של הנשיא האמריקאי, מה שעזר למדדים בניו יורק לסגור את חודש נובמבר כאחד החודשים הטובים של השנה.

עם זאת, כבר ביום רביעי האחרון הנשיא טראמפ חתם על הצהרה של הקונגרס התומכת בזכויות האזרח בהונג קונג, מה שהאפיל על היחסים בין המעצמות. בסין כינו את החתימה על הצו והתנהלות טראמפ כ"התערבות בענייני פנים", ומשרד החוץ הסיני ביקר את הצעד בחריפות והאשים את ארה"ב ב"כוונות זדוניות". המדדים בוול סטריט הגיבו בירידות של 0.4% ביום המסחר המקוצר בשישי האחרון, וזאת לאחר שלא התקיים מסחר ביום חמישי לרגל חג ההודיה, ובשיאו של גל עליות מתמשך בשווקים ללא תיקון מהותי.

חוסר הוודאות לגבי השלמתו של השלב הראשון של הסכם הסחר גובר כעת, והדיווח שצוטט גורם עלום שם לא מוסיף לאופטימיות. לדברי מוחמד אל-אריאן, היועץ הכלכלי של אליאנס, לשני הצדדים אין אינטרס להגיע להסכם בשלב זה. "האינטרס של שני הצדדים להמשיך לדבר", אמר אל-אריאן ל-Yahoo Finance. "האינטרסים של שני הצדדים להסלמה נמוך לעת עתה, מכיוון שבטווח הקצר אף אחד מהם לא רוצה הפרעה בשוק".


אז מדוע לוקח כל כך הרבה זמן להשיג את החתימה על השלב הראשון? לדברי אל אריאן, סיבה אחת היא שיש חוסר אמון בין הצדדים,"אז הם מנסים להבין שברגע שהם יסכימו, איך באמת נגיע לתוצאות? ", אמר אל-אריאן. שנית, והכי חשוב, אמר אל-אריאן, כי עסקת המיני (השלב הראשון) אינה מתייחסת לכמה מהנושאים הגדולים יותר. ואלה הולכים לחזור ללב המחלוקת.

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, ממשיך להחזיק בהנחה כי "אין תרחיש סביר שבו ייחתם הסכם סחר שלם, מה שהופך כל תגובת שוק שנשענת על אופטימיות להזדמנות פעולה". לדבריו, למרות התגובות החדות לעתים של השוק להתפתחויות במלחמת הסחר, "היא בכל מקרה איננה גורם משמעותי לכלכלה העולמית, ממספר סיבות, בניהן שהיקף הסחר בין ארה"ב לסין מדוד, כשהמטבע הסיני עבר ברקע פיחות וספג חלק גדול מהמכסים, כשחברות מסוגלות להעביר חלק משמעותי מפסי היצור המיועדים לשוק האמריקאי או הסיני למדינות צד שלישי וכשחלק מהסחורה המיוצאת כנראה מוסווית כיצור של צד שלישי".