דעה: ראשי הערים ממשיכים להתנער מהסכמי הגג, ובצדק

הסכמי הגג בראשון לציון ובקריית ביאליק הם דוגמאות מצוינות לפער שבין הדיבורים המפליגים על פתרון בעיות הדיור לבין המציאות העלובה בשטח

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון / צילום: יוסי כהן
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון / צילום: יוסי כהן

בשבוע שעבר שוב עלו לכותרות הסכמי הגג. הפעם היו אלה ההסכמים בראשון לציון ובקריית ביאליק - שניהם דוגמאות מצוינת לפערי הענק שבין דיבורים מפליגים על פתרון בעיות הדיור, לבין המציאות העלובה בשטח.

נתחיל בראשון לציון. הסכם הגג בעיר, כמקובל בהסכמי הגג השונים, מכביר יחידות דיור, מטראז' תעסוקה ומיליארדי שקלים: 18.2 אלף יחידות דיור רשומות בהסכם הזה, ו-456 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. עד לסוף השנה שעברה אישר החשב הכללי באוצר תקציב של כמעט 1.4 מיליארד שקל לפיתוח כ-10,000 יחידות דיור ולכ-80 אלף מ"ר שטחי תעסוקה במזרח העיר, שם נבנות שכונת האירוס ושכונת הרקפות.

אז מה לא בסדר? הקו החשוב ביותר בתחנת הרכבת הראשונים, שאמורה לשרת את תושבי השכונות הללו, הוא הקו לכיוון תל אביב - והוא בוטל לפני שנה וחצי ולא ברור מתי יחזור לפעול. "לא אתן שבחלק המזרחי של העיר לא תהיה תחבורה ציבורית. חלק מהתנאים לתושבים, מעבר לגני ילדים ובתי ספר, זה גם תחבורה ציבורית. ברגע שביטלו את הרכבת מראשון לציון לתל אביב ברגע אחד בלי להניד עפעף קיבלתי מהם הבטחה שהקו יחזור לפעול בסוף השנה, אבל עכשיו אומרים שלא רואים אותו עובד גם ב-2020", אמר ראש העירייה רז קינסטליך ל"גלובס".

הוא אף התרעם על כך שבשכונות החדשות אין כלל תחבורה ציבורית ואף לא מתוכננת כזו. "אתה ראית שכונה חדשה שלא חושבים כיצד לחבר אותה עם אוטובוסים?" הוא תוהה. "איך זה יכול להיות? הרי רוב השכונות הללו משווקות במסגרת מחיר למשכן וזה הציבור שתפור הכי טוב לתחבורה הציבורית".

מקור במשרד התחבורה אומר שאכן קשה לדעת מתי יושב לפעילות הקו מתחנת הראשונים לתל אביב, שכן הבעיה נעוצה בתנועה העמוסה לאורך ציר האיילון. ההערכה היא שרק כשתיסלל המסילה הרביעית באיילון ניתן יהיה לדבר על כך, וזה ייקח שנים, אבל לתושבי ראשון לציון ולעומד בראשם אין שום כוונה להמתין עד אז - הוא כבר הודיע כי אם לא יוחזר הקו הוא יבטל את הסכם הגג או יחריג ממנו את השכונות המזרחיות בעיר.

בקריית ביאליק נחתם ב-2014 הסכם גג ל-7,703 דירות ו-131 אלף מ"ר תעסוקה, ועד כה הוקצו לפרויקט 1.3 מיליארד שקל. בינואר השנה כבר פרסמנו ב"גלובס", כי בעיר נוצר היצף דירות מחיר למשתכן, וכי מאות דירות במסגרת התוכנית - אינן נמכרות. בנוסף, ראש העיר דוקורסקי זועם על כך, שבעוד ששטחי המגורים נבנים כמתוכנן - שום שטח תעסוקה לא משווק. לאור זאת הוא קרא לקבלנים שלא להשתתף במכרז שנערך בשבוע שעבר, להקמת 450 יחידות דיור.

הקבלנים אכן לא הגיעו למכרז, ומהעירייה נמסרה התגובה, כי "אנו מברכים כי הקבלנים נענו לקריאתו של ראש העיר אלי דוקורסקי לא לגשת למכרז".